هیومیک اسید برای درختان پسته + زمان مصرف

هیومیک اسید برای درختان پسته

اسید هیومیک به عنوان یک تقویت‌کنندۀ قدرتمند خاک شناخته می‌شود، که محصول نهایی باغ‌های پسته را به درجه کیفی عالی ارتقاء می‌دهد. علاوه بر این نرخ محصول‌دهی یا بازده باغ پسته با وجود اسید هیومیک، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

ما در این مقاله به تاثیرات هیومیک اسید برای درختان پسته اشاره می‌کنیم و در ادامه طریقه استفاده و زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان پسته را خواهیم گفت. دعوت می‌کنیم تا پایان مقاله همراهمان باشید.

خلاصه‌ای از این مقاله
هیومیک اسید برای درختان پسته می‌تواند شوری خاک بستر کشت را کمتر کند تا درختان بتوانند دیگر عناصر مغذی و آب را از ریشه بهتر جذب کنند. این کود می‌تواند خاک را نرم کرده و ph آن را در محدودۀ مناسب تنظیم کند.
بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای پسته در فصل بهار (آب استارت)، اواخر تابستان زمان حجم گرفتن دانه‌ها و پس از برداشت در فصل پاییز است.

مقابله با شوری خاک در کشت پسته

یکی از چالش‌های مهم در پرورش پسته باکیفیت، مدیریت شوری خاک است. در مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور، که باغ‌های پسته اغلب در آنجا وجود دارند، میزان بالای نمک در خاک می‌تواند به یک معضل جدی برای باغداران تبدیل شود و بر سلامت گیاهان پسته تأثیر منفی بگذارد.

استان کرمان، به عنوان یکی از بزرگترین مناطق پرورش پسته، از اسید هیومیک برای مقابله با مشکلات ناشی از خاک‌های شور بهره می‌برد. استفاده از اسید هیومیک به عنوان یک رویکرد در اصلاح شوری خاک، یک استراتژی شناخته شده در سطح جهانی است که می‌تواند به بهبود کیفیت خاک و افزایش تولید محصول در زمین‌های شور کمک کند.

کلسیم و سدیم (که اغلب به صورت نمک یا کلرید سدیم وجود دارد) در خاک می‌توانند تأثیر متفاوتی بر جذب آب و مواد مغذی توسط گیاهان داشته باشند. کلسیم به عنوان یک کاتیون مفید شناخته شده است که به تقویت ساختار دیواره سلولی کمک کرده و در نتیجه به افزایش استحکام و کیفیت گیاه کمک می‌کند.

از طرف دیگر، سدیم، که اغلب به عنوان بخشی از نمک‌های خاک وجود دارد در مقادیر زیاد، برای گیاهان مضر است و با کلسیم برای جذب در ریشه‌ها رقابت می‌کند. هیومیک اسید باعث می‌شود که ریشه گیاه پسته، کلسیم بیشتری از خاک جذب کند و سدیم اضافی را دفع می‌کند.

در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ اصلاح شوری خاک توسط هیومیک اسید را نیز مطالعه کنید تا از اثرات منفی شوری خاک بر گیاهان مطلع شوید.

تأثیر هیومیک اسید در کیفیت دانه‌های پسته

نتایج تحقیقاتی که بر روی باغات پرورش پسته در رفسنجان انجام گرفته‌، نشان می‌دهد هیومیک اسید تفاوت قابل‌لمسی در کیفیت دانه‌ها ایجاد کرده‌ است. این مطالعات شامل مقایسه‌ای بین استفاده از اسید هیومیک و سایر روش‌های کوددهی و اصلاح خاک بوده است.

تاثیر هیومیک اسید برای دانه های درختان پسته

طبق این مشاهدات، وزن دانه، ارتفاع و قطر ساقه گیاه، کیفیت شاخه و برگ درخت‌های پسته در زمین دارای هیومیک اسید بسیار بیشتر و بهتر از دیگر خاک‌هایی است که از هیومیک اسید استفاده نکرده‌اند.

سایر فواید هیومیک اسید برای درختان پسته چیست؟

تأثیرات عملکرد اسید هیومیک در خاک باغ‌های پسته بسیار زیاد است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • نرم‌تر شدن خاک و بهبود تنفس ریشه
  • افزایش فعالیت میکروب‌های مفید در خاک
  • تنظیم پی اچ خاک در محدودۀ مناسب
  • افزایش جذب عناصر مغذی توسط ریشه درخت
  • حفط آب در بافت خاک برای مواقع ضروری
  • افزایش مقاومت درخت پسته
  • افزایش رشد ریشه درخت
  • کاهش شوری خاک

هیومیک اسید به بهبود دسترسی ریشه‌ها به ریزمغذی‌ها مانند کلسیم و آهن و افزایش جذب آن‌ها کمک می‌کند. این اثر به دلیل تأثیر اسید هیومیک بر خصوصیات خاک مانند ساختار، تبادل کاتیونی و pH است.

اسید هیومیک می‌تواند به ایجاد تخلخل در خاک کمک کرده و از این طریق تهویه خاک را بهبود دهد، که این ویژگی می‌تواند به بهبود فرآیند تنفس ریشه‌ها کمک کند. افزایش رشد ریشه‌ها، نهایتاً به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند.

اصلاح خاک با هیومیک اسید برای درختان پسته

اسید هیومیک مقاومت قابل‌توجهی در مقابل تنش و آسیب‌های محیطی در درخت پسته ایجاد می‌کند تا از شرایط سخت به سلامت عبور کند. اما رسیدن به این مزایا نیازمند این است که این کود را در زمان صحیح مصرف کنید. در بخش بعدی به این موضوع پرداخته‌ایم.

زمان مصرف هیومیک اسید برای پسته

زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان پسته به طور قطع یکی از سوال‌های شما عزیزان است که در ادامه با آن رو به رو می‌شوید. معمولا اگر در تهیه کود هیومیک اسید مشکلی ندارید بهتر است در سه مرحله از آن استفاده کنید که این مراحل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. در ابتدای فصل بهار: موجب استارت قوی و فعال شدن سیستم ریشه درخت می‌شود.
  2. در مرحلۀ حجم‌گیری میوه‌های پسته (اواخر تابستان): با بهبود جذب مواد مغذی و آب کمک می‌کند که کیفیت و اندازۀ پسته‌ها افزایش پیدا کند.
  3. پس از برداشت پسته در فصل پاییز: به تقویت درختان و آماده‌سازی آن‌ها برای زمستان کمک کند تا در طول دوره‌های سرما و استرس محیطی بهتر عمل کنند.

در صورتی که فقط یکبار امکان استفاده از کود هیومیک اسید را دارید، بدون شک استفاده از آن در ابتدای فصل بهار همراه با کود دهی آب استارت درختان پسته می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.

اگر مشغول به باغداری درختان دیگری هم هستید، می‌توانید به مقالۀ زمان مصرف کود هیومیک اسید برای درختان دیگر می‌توانید مراجعه فرمایید.

بهترین کود اسید هیومیک برای پسته

مهم‌ترین نکته در تهیه یک اسید هیومیک باکیفیت، اصلی بودن آن و تهیه شده از لئوناردیت است. لئوناردیت سنگ تیره رنگ و معدنی است که از بقایای جانوران و گیاهان که میلیون‌ها سال قبل می‌زیسته‌اند شکل گرفته است.

بنابراین هیومیک اسیدهای تقلبی از ملاس چغندر یا جوهر تهیه شده‌اند و علاوه بر اینکه فایده‌ای برای درختان ندارد مضر هم هستند.

کود هیومیک اسید شوک تولید آمریکا با خلوص 95 درصد بهترین کود هیومیک اسید موجود در بازار ایران است که می‌توانید از فروشگاه ما تهیه کنید. این کود با تکنولوژی نانو تهیه شده است، به این معنی که ذرات کود آنقدر کوچک شده‌اند که سریعاً جذب درخت پسته می‌شوند.

کود هیومیک اسید برای درختان پسته در سه بسته بندی مختلف و به صرفۀ یک لیتری، پنج لیتری و بیست لیتری عرضه می‌شود. با کلیک بر روی این محصول می‌توانید مشخصات کامل آن را مشاهده کرده و جهت خرید اقدام کنید.

نحوه و مقدار مصرف هیومیک اسید برای درختان پسته

بهترین روش مصرف هیومیک اسید برای درختان پسته به صورت آبیاری می‌باشد؛ زیرا می‌تواند در کمترین زمان ممکن تاثیر خود را در خاک بگذارد.

برای استفاده از هیومیک اسید مایع مقدار مورد نیاز از کود را همراه با آب آبیاری وارد زمین کنید تا علاوه بر کمک به افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک ، مقدار نمک و شوری خاک را کاهش دهد و جذب مواد مغذی را به همراه بیاورد. در جدول زیر مقدار مصرف کود هیومیک اسید آورده شده است.

نحوه مصرفمقدار مصرف
دوز آبیاری باغات با توجه به سن درختان۳۰ تا ۵۰ لیتر به صورت شیر بشکه

توجه کنید بهترین زمان کود دهی، صبح یا عصر است که هوا خنک است، بنابراین از کود دهی در هوای گرم خود داری کنید.

کلام آخر

استفاده از کود هیومیک اسید برای درختان پسته سبب افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک، کاهش شوری خاک، بهبود ساختمان خاک، افزایش رشد ریشه درخت، افزایش مقاومت درخت پسته و… می‌شود. شما تا به حال از هیومیک اسید برای درختان خود استفاده کرده‌اید؟ نتیجه چه بوده است؟ تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی ما عرضه کننده انواع کودهای دوستدار محیط زیست همچون NPK، کود کامل و کودهای ریز مغذی می‌باشد. کافی است جهت ثبت سفارش و یا دریافت مشاوره پیش از خرید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

یکی از کودهایی که باعث افزایش ریشه‌زایی درخت پسته می‌شود، کود فسفر بالا برای درخت پسته است. برای اطلاع از زمان مصرف این کود پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ ذکر شده را مطالعه کنید.
چنانچه می‌خواهید پسته‌هایی درشت و سالم برداشت کنید باید از کود درشتی پسته استفاده کنید. معرفی این کود و زمان مصرف آن را در مقالۀ ذکر شده توضیح داده‌ایم.
نیترات کلسیم علاوه بر تامین فوری نیاز درخت به کلسیم، نیتروژن که یک عنصر ماکرو و پرمصرف برای گیاهان می باشد را در اختیار درختان پسته گذاشته و به رشد و باردهی بهتر درختان پسته کمک می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3.2 / 5. امتیاز های این مقاله: 17

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کربلایی زاده

برای 3 هکتار باغ پسته چه مقداری اسید هیومیک نیاز دارم و مبلغش چقدر میشه؟

محمد خسروی

درود جناب کربلایی زاده
فروشگاه ما انواع مختلفی از اسید هیومیک رو ارائه میده. بهتره قبل از خرید اسید هیومیک با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و علاوه بر ثبت سفارش از مشاوره رایگان هم استفاده کنید.

حسین آلام

بسیار عالی و مفید. متشکر از شما