اسید هیومیک و تاثیرات معجزه‌آسای آن برای زعفران

همه ما از اهمیت کوددهی گیاه حساس و در عین حال بسیار ارزشمند زعفران آگاه هستیم. اگر از برنامه کودی خاصی پیروی می‌کنید، باید کود اسید هیومیک برای زعفران را در برنامه کودی خود قرار دهید. زیرا این کود کاملا ارگانیک تاثیرات معجزه‌آسایی بر خاک دارد که سبب افزایش کیفیت محصول می‌شود. قبل از آنکه درباره فواید کود هیومیک اسید صحبت کنیم و بهترین کود اسید هیومیک مخصوص زعفران را معرفی کنیم، لازم است تا با مشکلاتی که بر سر راه گیاه زعفران وجود دارد بیشتر آشنا شوید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید از اسید هیومیک برای زعفران استفاده کنیم؟

زعفران به عنوان گران‌بهاترین ادویه‌ای که در دنیا وجود دارد، بخش قابل‌توجهی از کشت و صنعت کشور ما را به خود اختصاص داده‌ است. در واقع ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده‌ی زعفران در جهان، نود درصد تقاضای کشورها را به این گیاه دارویی و ادویه‌ای تأمین می‌کند. ویژگی‌های منحصر به فرد و خواصی که زعفران از آن برخوردار است باعث شده، که فعالیت در حوزه کشت و زرع زعفران سودآوری اقتصادی بالایی داشته‌ باشد. اما هر چقدر که زعفران گیاه پرمنفعتی به حساب می‌آید، به همان‌ اندازه نیز حساس و آسیب‌پذیر است. این حساسیت موجب شده که کشاورزان و همه کسانی که در زمینه کشت و برداشت زعفران فعالیت می‌کنند، به دنبال کارآمدترین روش‌ها برای بهبود ثمربخشی گیاه زعفران باشند. روش‌های ارتقاء کشت زعفران، از به کارگیری به روزترین تجهیزات و ابزار پیشرفته کشاورزی گرفته، تا استفاده از انواع تقویت کننده‌های خاک و گیاه متفاوت می‌باشند. اما یکی از بهترین رویکردهایی که در جهت بالا بردن کیفیت و کمیت کاشت و برداشت زعفران مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد، استفاده از اسیدهیومیک می‌باشد.

مشکلات گیاه زعفران چیست؟

گیاه علفی زعفران متعلق به خانواده زنبقیان می‌باشد. این گیاه چندساله ساقه نداشته و دارای ریشه یا پیاز زعفران می‌باشد. گیاه زعفران به طور عمده در مناطق گرم و خشک کشور کاشت و برداشت می‌شود. در این مناطق تمام گیاهان از جمله گیاه حساس زعفران، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مهم‌ترین آنها PH بالای خاک است. خاک‌های آهکی و قلیایی سبب کاهش جذب عناصر از جمله عناصر پرمصرف و ضروری گیاه زعفران مانند فسفر، نیتروژن و پتاسیم شده و به همین دلیل کیفیت محصول را تهدید می‌کند.

افزایش کیفیت زعفران با کود اسید هیومیک

بنابراین خاک این مناطق نیاز به تقویت و اصلاح دارند. از طرفی گیاه زعفران تنها در خاک دارای مواد آلی، فسفر و نیتروژن ثمر می‌دهد. بنابراین استفاده از انواع کود و تقویت کننده‌های خاک و گیاه برای زمین‌های کشت زعفران ضروری است. اسید هیومیک به عنوان یک اصلاح‌کننده قدرتمند برای خاک و گیاه از تمام ویژگی‌هایی که خاک زعفران به آن نیاز دارد، برخوردار است.

تأثیر هیومیک اسید بر رشد گیاه زعفران

تأثیر هیومیک اسید بر ثمربخشی گیاه زعفران از شانزده تا هشتاد درصد تخمین زده شده‌ است. این تأثیر در سال دوم به میزان قابل‌توجهی بیشتر هم می‌شود. در ادامه به معرفی موردی اثرات هیومیک اسید بر بهبود کمیت و کیفیت ریشه، گل و کلاله زعفران می‌پردازیم:

  • افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک
  • افزایش طول کلاله
  • افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک
  • افزایش وزن زعفران

هیومیک موجب افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید موجود در خاک بستر زعفران می‌شود. هر چه فعالیت میکروارگانیسم‌ها در خاک بیشتر باشد، کیفیت خاک نیز بیشتر شده و در نتیجه کیفیت زعفران نهایی به میزان قابل‌توجهی بالا می‌رود. همچنین مواد مغذی مورد نیاز زعفران سریع‌تر و بیشتر به ریشه گیاه می‌رسد. به کارگیری اسید هیومیک در خاک بستر زعفران موجب افزایش طول کلاله می‌شود. سازوکار اسید هیومیک در این زمینه استفاده از ترکیبات اکسینی و شبه اکسینی که موجب تحریک رشد سلول‌ها است، می‌باشد. وجود هیومیک در خاک بستر گیاه زعفران با ایجاد تخلخل در ساختمان خاک و قابلیت چسب‌سانی، موجب حفظ طولانی مدت رطوبت خاک می‌شود. این موضوع برای گیاه زعفران که در مناطق گرم و کم‌آب پرورش پیدا می‌کند، اهمیت زیادی دارد. بیوهورمون‌های موجود در هیومیک اسید، موجب افزایش وزن کلاله گیاه زعفران می‌شوند؛ هر چه وزن کلاله بیشتر باشد، وزن محصول زعفران نهایی که به دست می‌آید نیز بیشتر است.

برداشت زعفرانی مرغوب با کود اسید هیومیک
  • بهبود رشد ریشه
  • چندبرابری رشد زعفران
  • افزایش وزن پیاز زعفران
  • بهبود ساختار خاک
  • افزایش گلدهی

وجود هیومیک اسید در زمین پرورش زعفران موجب افزایش فعالیت آنزیم‌های موجود در خاک مانند فسفاتاز و کاتالاز شده و این فرآیند نرخ رشد ریشه و بخش هوایی گیاه را افزایش می‌دهد. اسید هیومیک موجب می‌شود که انواع هورمون‌ها و مواد محرک رشد زعفران مانند سیتوکنین، اکسین، بیوتین و اسید پنتوئنیک در دسترس این گیاه قرار بگیرند. افزودن اسید هیومیک به خاک بستر زعفران، موجب دسترسی گیاه به مواد مغذی و آب موجود در خاک شده و همین امر به میزان قابل توجهی وزن پیاز زعفران و قطر و وزن ریشه را افزایش می‌دهد. با افزودن هیومیک اسید به خک، فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید بیشتر شده درنتیجه با ایجاد تخلخل و فاصله بین ذرات خاک، ساختار خاک را بهبود بخشیده و به این ترتیب فضای مناسبی برای رشد ریشه زعفران فراهم می‌کند. بهبود جذب پتاسیم خاک در مجاورت هیومیک اسید، موجب افزایش گل‌دهی در گیاه زعفران می‌شود. البته باید از این نکته نیز غافل نشویم در بازار کنونی ایران، شما عزیزان با موارد متعددی در هنگام انتخاب هیومیک اسید مواجه هستید، از جمله این موارد می‌توان به انتخاب بین انواع مختلف هیومیک اسید اشاره کرد. ما در مقاله‌ی (( هیومیک اسید پودری بهتر است یا مایع )) به طور کامل به انواع مختلف کود‌های گرانول، مایع و پودری هیومیک اسید پرداخته‌ایم؛ و شما عزیزان با مطالعه‌ی آن می‌توانید به آگاهی مناسبی در رابطه با انواع کود‌های هیومیک اسید برسید.

نحوه مصرف هیومیک اسید در کشت زعفران

همانطور که گفتیم، هیومیک اسید در 3 نوع مایع، پودری و گرانول وجود دارد و روش مصرف هرکدام با یکدیگر متفاوت است. بنابراین توصیه می‌شود راهنمای جامع استفاده از اسید هیومیک را حتما مطالعه کنید. نحوه استفاده از هیومیک اسید مایع به صورت آبیاری می‌باشد. به این صورت که مقدار مورد نیاز از کود را با آب مخلوط کرده و همراه با آب آبیاری وارد زمین کنید. روش مصرف هیومیک اسید پودری مانند نوع مایع آن می‌باشد با این تفاوت که ابتدا باید آن را به خوبی با آب حل کرده و سپس آبیاری را انجام دهید.

برداشت زعفران‌هایی شاداب و سالم با کمک کود اسید هیومیک

درمورد هیومیک اسید گرانول روش مصرف کاملا متفاوت است. ابتدا باید چاله‌هایی در خاک حفر کنید و سپس اسید هیومیک گرانوله را در انها ریخته و با خاک بپوشانید، به این روش چالکود نیز گفته می‌شود. برای اینکه تأثیر هیومیک اسید بر ثمردهی گیاه زعفران و بالا رفتن سود اقتصادی حاصل از کشت این گیاه پرمنفعت بالا برود، بهترین گزینه استفاده از هیومیک اسید مایع می‎‌باشد. این تقویت‌کننده که نحوه مصرف بسیار آسان و تأثیرگذاری بالایی دارد، می‌تواند کسب‌وکار فعالان صنعت کشاورزی را متحول کند. اگر شما نیز در زمینه کشت زعفران فعالیت می‌کنید و به دنبال یک راهکار مطمئن برای ارتقاء کسب‌وکار خود هستید، بهتر است از معجزه اسید هیومیک مایع غافل نشوید.

خرید بهترین کود هیومیک اسید مخصوص زعفران

خبر خوب اینکه ما به عنوان بزرگترین عرضه‌کننده اسید هیومیک مایع برند شوک در کشور، بسته‌بندی‌های بیست لیتری از این تقویت‌کننده همه‌کاره را به صورت آنلاین و حضوری در دسترس داریم. شما می‌توانید با ثبت سفارش خود، هر تعداد از اسید هیومیک مایع شوک را که برای فعالیت حوزه کشاورزی خود احتیاج دارید، دریافت کنید. جهت ثبت سفارش و خرید کود اسید هیومیک و یا دریافت مشاوره پیش از خرید از طریق وب سایت فروشگاه نیاز گیاهان اقدام کنید. در ضمن ما خدمات گسترده‌ای از قبیل؛ مشاوره رایگان در جهت امور کشاورزی و ارائه برنامه غذایی برای پرورش انواع گیاهان از جمله زعفران، به مشتریان خود ارائه می‌دهیم.

 کلام آخر

  • به کارگیری اسید هیومیک در زمین پرورش زعفران، وزن تر و خشک کلاله گیاه را افزایش می‌دهد.
  • افزودن هیومیک اسید به خاک پرورش زعفران، عمر باکتری‌های محرک رشد را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از هیومیک اسید، وزن خشک ریشه یا بنه دختری را در گیاه زعفران افزایش می‌دهد.
  • اسید هیومیک بر روی مشخصه‌های رویشی و زایشی زعفران، تأثیر مثبت قابل‌توجهی دارد.
  • هیومیک اسید همان چیزی است که گیاهتان نیاز دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 2.2 / 5. امتیاز های این مقاله: 10

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن زاده

سلام تشکر بابت مقاله خوبتون
من 5 هکتار زمین زیر کشت زعفران دارم که سال دوم کاشت هم هستند. چه مقدار اسید هیومیک برای استفاده نیاز دارم