کود سه بیست ، کود همه‌کاره

کود سه بیست چیست ؟

به عنوان یک کشاورز تازه‌کار، نسبت به هر اقدامی که در جهت سر و سامان دادن به گیاهان خود انجام می‌دادم، تردید داشتم. من آنقدر در این کار ناشی بودم که تفاوت بین ویتامین‌های انسان و گیاه را تشخیص نمی‌دادم. هر بار که برای خرید کود به فروشگاه محصولات کشاورزی می‌رفتم، یکی از انواع تقویت‌کننده را خریداری کرده و سپس با استفاده از دستور‌العملی که بر روی برچسب محصول نوشته شده‌بود، آن را بر روی گیاهان خود اعمال می‌کردم. به مرور زمان که در کار پرورش گل و گیاه باتجربه شدم، ماده‌ای را کشف کردم که اثرات معجزه‌آسایی بر روی مراحل مختلف رشد گیاهان من داشت. سپس تصمیم گرفتم علاوه بر تجربه، علم خود را نیز در این زمینه بالا ببرم. به همین خاطر تحقیقات زیادی در این مورد انجام دادم و راز تأثیرگذاری کود سه بیست (NPK 20-20-20) را کشف کردم.

کود سه بیست چیست؟

کود سه بیست که با عنوان NPK 20-20-20‌ شناخته می‌شود، از دسته کودهایی حاوی NPK است، که کمک می‌کند گیاه همه چیز را بهتر انجام دهد. چرا که وقتی پتاسیم ، نیتروژن و فسفر گیاه تأمین باشد، فرآیندها درون آن به درستی انجام می‌گیرند. این کود علاوه بر اینکه به ساختار کلی گیاه رونق می‌بخشد، باعث می‌شود که برگ، جوانه، ریشه و شاخه‌های جدیدی بر روی گیاه بروید. کود NPK سه بیست دارای سه ماده اصلی رشد گیاه یعنی نیتروژن، فسر و پتاسیم است. مقدار هر کدام از این عناصر به صورت یک عدد بر روی بسته‌بندی آن حک می‌شود. اولین رقم در ترتیب عددی که بر روی برچسب این محصول ثبت می‌شود، متعلق به مقدار نیتروژن، دومین رقم متعلق به مقدار فسفر و سومین رقم متعلق به مقدار پتاسیم است. برای مثال کود ان‌پی‌کایی که ترتیب عددی ۱۵-۳۰-۱۵ بر روی آن ثبت شده‌است، یک برابر نیتروژن و پتاسیم دارد و دو برابر فسفر. کودهایی که ارزش نرخ ان‌پی‌کا در آن ۱-۱-۱ است، به عنوان یک کود همه‌کاره بر روی اکثر گیاهان جواب می‌دهد.

کود ان‌پی‌کا ۲۰-۲۰-۲۰ از چه موادی تشکیل شده‌است؟

همانطور که گفتم محصول همه‌کاره NPK 20-20-20 از سه جزء اصلی تشکیل شده‌است. این سه عنصر عبارتند از:

  • نیتروژن:

    این عنصر متریال ضروری برای انجام بخش عمده‌ای از عملکردهای گیاه است. همچنین ترکیبات ساخت کلروفیل در گیاه، بدون نیتروژن کامل نمی‌شوند. این عنصر ماده حیاتی برای رشد ریشه، ساقه و شاخ و برگ در گیاه است. بنابراین اگر گیاهان شما رشد خیلی کندی داشته و یا برگ‌هایشان زرد می‌شوند، به احتمال زیاد دچار کمبود نیتروژن هستند.
  • فسفر:

    فسفر ماده اصلی برای رشد ریشه و شکل‌گیری دانه و گل در گیاهان است. این عنصر در خاک‌هایی با PH بین پنج و نیم تا هفت، به وفور یافت می‌شود. بنابراین گیاهی که در این نوع خاک پرورش پیدا می‌کند، دسترسی خوبی به فسفر دارد.
  • پتاسیم:

    رشد جوانه‌ها و ریشه و همچنین رسیدن میوه‌ها در گرو دسترسی گیاه به منابع پتاسیم است. این عنصر مقاومت گیاه را در مقابل بیماری افزایش داده و آن را از آسیب دیدن در شرایطی نظیر آب و هوای خیلی گرم، خشکی و یخ‌زدگی مصون می‌دارد. پتاسیم برای رشد همه گیاهان یک ماده ضروری به حساب می‌آید، بویژه گیاهانی که تحت تأثیر تغییرات شدید آب و هوایی قرار دارند.

شما برای اطمینان از این موضوع که خاکتان چه عناصری را کم دارد، می‌توانید از تست تشخیص نیتروژن خاک استفاده کنید. این تست‌ها که به صورت کیت‌های ساده‌ای در داروخانه و فروشگاه‌های محصولات کشاورزی، عرضه می‌شوند، در زمینه تشخیص تقویت‌کننده مناسب خاکتان کمک شایانی به شما می‌کنند. ناگفته نماند که PH معیاری برای مشخص کردن اسیدیته یا قلیایی بودن متریال مختلف است، که در رنج صفر تا چهارده ارزیابی می‌شود. به این ترتیب PH صفر تا هفت را اسیدی، هفت تا چهارده را باز و خود هفت را خنثی می‌دانند. برای خاک با PH مختلف، میزان متفاوتی از نیتروژن، فسفر یا پتاسیم مناسب است. به همین خاطر بررسی و تعیین PH خاک قبل از اقدام به کوددهی آن بسیار مهم است. همچنین نوع گیاه مورد کاشت نیز، در تعیین مقادیر مورد نیاز از سه عنصر نام برده مؤثر است. برای مثال هویج در طول دوران رشد خود به میزان قابل توجهی از منابع فسفر نیاز دارد. این عنصر تمایل دارد که در خاک باقی بماند، اما انواع گیاهان از جمله سبزیجات از منابع آن نهایت استفاده را می‌برند. بنابراین خاک کشت گیاهان باید به طور مداوم توسط کودهای حاوی پتاسیم تقویت شود.

مزایای کود سه بیست (۲۰-۲۰-۲۰)

  • بهترین کود برای استفاده در کشت آب یا کشاورزی هیدروپونیک؛
  • قابل حل شدن در آب و رساندن تمام موادمغذی به گیاه از این طریق؛
  • تقویت‌کننده رشد زایشی در مراحل اولیه حیات گیاه و رویش دانه و گل با کیفیت و پرکمیت در مراحل بعدی؛
  • عامل رنگ گرفتن برگ‌های رنگ‌پریده؛
  • افزایش دهنده تعداد و سایز برگ‌ها؛
  • بهبود دهنده فرآیند فتوسنتز در گیاه؛
  • محرک رشد ریشه، ساقه، برگ و شاخه؛
  • عامل شکل‌گیری گل و دانه در گیاه؛
  • عامل رسیدن میوه‌ها؛
  • افزایش دهنده سایز و کیفیت گل؛
  • عامل درخشندگی برگ در گیاه؛
  • تأمین‌کننده انواع میکرومغذی‌ها برای گیاه؛
  • افزایش‌دهنده عمر مفید محصولات گیاهی و به تأخیر افتادن فساد در آنها؛

راهنمای استفاده از کود NPK 20-20-20

این کود به صورت یک ماده پودری در بازار موجود است. بنابراین در هنگام اعمال بر روی گیاه باید مقدار مشخصی از آن را در آب حل کرد. دستورالعمل استفاده از کود سه بیست بر روی بسته‌بندی آن به طور دقیق توضیح داده شده‌است. بنابراین من در این بخش به نکات کلیدی برای استفاده کارآمدتر از این کود اشاره می‌کنم.

  • سه قاشق چای‌خوری از کود را با پنج لیتر آب مخلوط کرده و آن را خوب هم بزنید. سپس در هر گیاهی هفته‌ای یک بار و به اندازه یک فنجان از محلول به دست‌آمده را اعمال کنید.
  • برای تقویت گیاهان کوچک، نصف قاشق چای‌خوری از پودر کود ان‌پی‌کا سه بیست را درون یک لیتر آب ریخته و هر ۱۵ روز یکبار گیاه را با آن کوددهی می‌کنیم.
  • به طور معمول گیاهان گل‌دار با کود ان‌پی‌کا ۱۵-۳۰-۱۵ تقویت شده و گیاهان بدون گل با کود ان‌پی‌کا ۱۰-۱-۱ که البته این موضوع به نوع خاک نیز بستگی دارد.
  • کوددهی را از بخش کوچک یا تعداد کمی از گیاهانتان شروع کرده و سپس استفاده از آن را توسعه دهید؛
  • با بزرگتری شدن گیاهان، مقدار کود را نیز افزایش دهید.
  • هرگز مقداری بیشتر از حد مجاز به گیاه کود ندهید، چرا که این کار موجب از بین رفتن یا به اصطلاح سوختن برگ‌ها می‌شود.

تجربیات شخصی دیگران در استفاده از کود سه بیست

کود سه بیست
  • من یک قاشق چای‌خوری از پودر سه بیست را با سه لیتر آب مخلوط کرده و آن را دو هفته یک بار در گلدان‌هایم اعمال کردم. دو تا سه روز بعد رشد گیاهان من بیشتر و سریع‌تر شد. آنها بلاخره گل دادند. درختچه گل رز من که فکر می‌کردم دیگر از بین رفته‌است، پر از گل شد. بر طبق تجربه شخصی من بهترین ترکیب برای استفاده از کود سه بیست ترکیب کردن یک تا دو قاشق چای‌خوری پودر و ۵ لیتر آب و به کارگیری آن در ۱۵ گلدان است.
  • من هشت ماه است که دارم از ترکیب این کود با سولفات منیزیم برای گیاهانم استفاده می‌کنم. روش کوددهی من به این شکل است که چهار تا پنج قاشق چای‌خوری کود پودر سه بیست را با ۳ قاشق از سولفات منیزیم مخلوط کرده و در یک ظرف بزرگ پر از آب می‌ریزم. به این ترتیب پنجاه گلدان بزرگ و کوچک خود را با این محلول تقویت می‌کنم. در ابتدا هر هفته یکبار این کار را تکرار می‌کردم، اما اکنون هر دو هفته یکبار. بعد از چند ماه که از شروع کوددهی من به این روش گذشت، برگ گیاهان من سالم‌تر و بزرگتر شده‌اند. خود گیاهان نیز به مرور پرپشت‌تر شده‌اند.
  • کود سه بیست بدون شک بهترین است. برای اینکه نتیجه استفاده از این کود را ببینید باید کمی صبر و حوصله به خرج داده و در مراقبت از گیاهانتان نظم و عشق داشته‌باشید.
  • هر سال وقتی دمای هوا به 38-37 درجه افزایش می‌یافت، گیاهان من حالت سوختگی پیدا کرده و به اصطلاح کم‌جان می‌شدند. اما امسال من توانستم با استفاده از ان‌پی‌کا سه بیست و نظم در کوددهی و آبیاری گیاهان دو بار آنها را در مقابل آسیب‌های ناشی از گرمای هوا حفظ کنم. به لطف سه بیست، گیاهان من خوشحال و سرسبز به نظر می‌رسند.
  • من محلول کود سه بیست در آب را بر روی گیاهان خود اسپری کرده و به این ترتیب به جذب مستقیم آن از طریق برگ و ساقه گیاه کمک می‌کنم. البته اگر شما خواستید این کار را انجام دهید، حواستان باشد که فقط باید عصرها محلول سه بیست را بر روی برگ گیاه اسپری کرد. در غیر این صورت گیاهان شما از بین رفته یا به اصطلاح می‌سوزند.
  • من از کود سه بیست در باغ درختان توت خود و به صورت آزمایشی استفاده کردم. به این ترتیب از سه قاشق چای خوری ان‌پی‌کا ۲۰-۲۰-۲۰ و در ده لیتر آب استفاده کردم. سه هفته گذشت. مقدار کود را از سه قاشق چایخوری NPK به 9 قاشق چای‌خوری افزایش دادم. هنوز هیچ نتیجه قابل‌توجهی مشاهده‌ نکردم!  فصل باراندگی شروع شد و بعد از 3 ماه سرانجام نتایج معجزه‌آسایی در کیفیت گیاهان من رخ داد. میوه‌ها دو برابر بیشتر شد در حالیکه اندازه آنها 200٪ بزرگتر شده‌بود.
  • کود سه بیست بسیار مؤثر است. بعد از استفاده از این تقویت‌کننده، گیاهان من به سرعت رشد کردند. من از 2 قاشق پودر سه بیست در یک سطل آب (15 لیتری) استفاده کردم. پس از غروب آفتاب یک فنجان از این محلول را به خاک هر کدام از گیاهان خود می‌دادم. بخشی از محلول که باقی می‌ماند را نیز به صورت اسپری بر روی برگ گیاهان می‌پاشیدم. تکرار این کار به صورت هفتگی نتایج غیرقابل انکاری برای گیاهان من به ارمغان آورد.
  • من پنج ماه است که دارم از کود سه بیست استفاده می‌کنم و در این مدت تفاوت محسوسی در گیاهان خود مشاهده کرده‌ام.

 

خرید آنلاین کود ان‌پی‌کا سه بیست

ان‌پی‌کا سه بیست به عنوان یکی از محصولات مجموعه نیاز گیاهان، با استقبال قابل‌توجهی از طرف کشاورزان، باغداران، پرورش دهنده‌گان گل و حتی کسانی که قصد دارند گیاهان آپارتمانی خود را تقویت کنند، مواجه شده‌است. از آنجایی که این کود با میزان متعادل موادمغذی، برای رشد انواع گیاهان مناسب است، خرید آن اقدام هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود و هوشمندانه تر از آن استفاده همزمان از NPK در کنار کود اسید هیومیک است. برای خرید کود سه بیست می‌توانید با استفاده از شماره تماس 09155995926 ارتباط برقرار کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 5 / 5. امتیاز های این مقاله: 1

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها