آمینو اسید، کود محرک رشد قدرتمند برای گیاهان و درختان

کود آمینو اسید

آمینو اسید به عنوان کود، تقویت‌کننده، محرک فعالیت‌های زیستی و افزایش‌دهنده نرخ رشد گیاه معرفی می‌شود. این عناصر، نیتروژن مورد نیاز گیاه را تأمین کرده و تأثیر شگفت‌انگیزی در مراحل رشد و محصول‌دهی گیاه ایجاد می‌کنند.کود آمینو اسید همچنین به عنوان یک محرک زیستی قدرتمند برای گیاه عمل می‌کند. به این ترتیب آمینو اسید توان باربری گیاه را که تحت تأثیر و تنش عوامل زیستی و غیرزیستی قرار دارد، افزایش می‌دهد. این قابلیت‌ها به اضافه ارگانیک بودن کود، ثابت می‌کند که کود آمینو اسید بهترین انتخاب برای پرورش دهنده‌گان گل و گیاه می‌باشد.

کود آمینو اسید چیست و چگونه تولید می‌شود؟

کودهای آمینو اسید از طریق فرآیندهای هیدرولیزی یا آنزیمی بر روی خوراک پروتئینی حیوانات و گیاهان تولید می‌شوند. این عناصر به معنای واقعی منبع غنی از نیتروژن و کربن قابل جذب، انتقال و استفاده برای گیاهان هستند. کودهای آمینو اسید انرژی زیادی به گیاه داده، تا بتواند در مقابل آسیب‌های احتمالی پدیده‌های طبیعی، نیترات مصنوعی و آمونیاک از خودش محافظت کند.بعضی از انواع آمینو اسید، نقش کلاتور آهن را در کمک به جذب این ماده توسط گیاه بازی می‌کنند. به این ترتیب و با تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای که این ماده دارد، گیاه در مقابل سموم کاملاً ایمن می‌ماند.نقش و عملکرد آمینو اسید‌ها به قدری حیاتی است که در صورت از بین رفتن آنها، عمر گیاه نیز به اتمام می‌رسد. درحالت کلی خود گیاه می‌تواند اسید آمینه‌ تولید کند اما این کار از گیاه انرژی زیادی می‌گیرد، و اگر ما آمینو اسید‌های مورد نیاز را در اختیارش قرار دهیم، انرژی در گیاه حفظ می‌شود. و این انرژی موجود و انباشت شده در درون گیاه، باعث بالاتر رفتن سلامت گیاهان و همچنین مقاوم سازی آنها در برابر انواع تهدیدات به شمار می‌آیند.کود‌‍های آمینو اسید تنها یک بخش و یا یک قسمت از گیاه را تحت تاثیر قرا نمی‌دهند بلکه، ساختار کلی گیاه و تمام ابعاد آن را تحت شعاع عملکرد خود قرار می‌دهند. و در نهایت هم باعث بهبود شرایط کلی در گیاهان می‌شوند. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید تا با کود امینو اسید بیشتر آشنا بشوید.

عملکرد آمینو اسید به عنوان محرک زیستی گیاه

محرک زیستی به هر ماده یا میکروارگانیسمی می‌گویند، که تأثیرگذاری نیتروژن، تحمل تنش‌های زیستی و کیفیت محصولات را افزایش می‌دهد. موادی که نقش محرک زیستی را برای گیاه بازی می‌کنند، بسیار متنوع هستند. این مواد ممکن است از انواع باکتری، قارچ، جلبک، گیاهان آوند دار و متریال حاوی هوماته تولید شده‌باشند.در اینجا هفت نوع از محرک‌های زیستی را به شما معرفی می‌کنیم که در کودهای آمینو اسید نیز وجود دارند:

  1. پروتئین هیدرولیز شده و آمینو اسید

    این ترکیب به عنوان یک ماده چندمنظوره برای افزایش جذب نیتروزن، جذب و ترکیب موادغذایی، بالا رفتن متابولیسم، افزایش توده‌ زیستی میکروبی، سیگنال‌دهی گیاه و همچنین تنفس و حاصلخیزی خاک عمل می‌کند.
  2. هیومیک و فولیک اسید

    ترکیب اسید هیومیک و فولویک اسید که به طور طبیعی از خاک استخراج می‌شود، نتیجه انباشته شدن اجساد گیاهان، حیوانات و موجودات میکروبی است، که هزارن سال در دل طبیعت دفن شده‌اند. این ترکیب به حاصلخیزی خاک، تقویت ریشه و جذب مواد مغذی توسط گیاه کمک می‌کند.
  3. جلبک دریایی

    این کود گیاهی که از طبیعت استخراج می‌شود، باعث حفظ رطوبت خاک شده، جریان هوا را در خاک بهبود می‌دهد و همچنین موجب رشد میکروب‌های مفید خاک می‌شود. این ماده بعد از فرآیندهایی که طی می‌کند، به صورت مایع بر روی گیاه اسپری می‌شود. بدین ترتیب رشد گیاه را تحریک کرده و تنش‌های رطوبتی خاک را مدیریت می‌کند.
  4. کیتوسان

    این ماده به همراه بیوپلیمرهای دیگر مقاومت گیاه را در مقابل انواع تنش و پاتوژن‌ها بالا می‌برد.
  5. سیلیس، سلنیوم و کوبالت

    ترکیب این مواد باعث رشد گیاه و بالا بردن مقاومت آن در مقابل تنش‌های زیستی می‌شود.
  6. باکتری‌های مفید

    تأثیر انواع باکتری‌های مفید طیف گسترده‌ای از ساختار بیرونی و اندام‌های درونی گیاه را پوشش می‌دهد. این موجودات باعث تنظیم نیتروژن خاک شده، رشد گیاه را ارتقاء داده و به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کنند.
  7. قارچ‌های مفید

    نوع مفید قارچ‌ها می‌توانند مثل یک موجود زنده فعال عمل کرده و مواد معدنی و مغذی خاک را به گیا برسانند و همچنین از گیاه در مقابل تنش‌ها محافظت کنند.

آمینو اسیدها چه فایده دیگری برای خاک و گیاه دارند؟

آمینو اسیدها به جزء نقشی که به عنوان محرک زیستی برای گیاه دارند، می‌توانند عملکرد تأثیرگذاری در بخش‌های دیگر فرآیند رشد گیاه داشته‌باشند. کود آمینو اسید حاوی عناصر زیر است که هر کدام بخشی از فرآیند رشد و محصول‌دهی گیاه را بهبود می‌بخشد:

  • پرولین؛ می‌تواند با افزایش دیواره سلولی گیاه، زمان ریکاوری آن را پس از تنش زیستی کاهش داده و در بهبود آن مؤثر باشد. همچنین این ماده فرآیند گرده‌افشانی گیاه را تقویت می‌کند.
  • گلیسین و اسید گلوتامیک؛ عناصری هستند که در فرآیند تولید کلروفیل به گیاه کمک می‌کنند. این دو نوع آمینو اسید جذب آهن را در گیاه افزایش داده و مواد مغذی را به سوی سلول‌ها روانه می‌کنند.
  • تریپتوفان؛ یک ماده پیش‌نیاز سنتز اکسین است، که در رشد و نمو ریشه گیاه تأثیر چشمگیری دارد.
  • متیونین؛ ماده پیش‌نیاز اتیلن است، که باعث می‌شود محصول گیاه زودتر و بهتر برسد.
  • آرژنین؛ ماده پیش‌نیاز تولید سیتوکینین بوده و رشد سلول‌ها، تولید جوانه و توسعه برگ‌ها را در گیاه تضمین می‌کند.
  • هیستیدین؛ آمینو اسیدی است که باعث رسیدن محصول گیاه می‌شود.
  • لیزین، متونین و اسید گلوتامیک؛ سه آمینو اسیدی هستند که وزن میوه و محصول گیاه را افزایش می‌دهند.
  • آلانین، والین و لوسین؛ کیفیت میوه و دانه را بهبود می‌بخشند.

خواص کود اسید آمینه علاوه بر موارد بالا، شامل موارد متعدد دیگری نیز می‌شود که در این قسمت به اختصار به چند مورد از آنها پرداختیم.

راهنمای خرید کود آمینو اسید

ممکن است در بافت کود آمینو اسیدی که توسط کمپانی‌های مختلف تولید می‌شود، ترکیبات متفاوتی از انواع آمینو اسید باشد. بنابراین هنگام خرید اینگونه محصولات باید به برچسب‌های روی محصول خوب دقت کنید، تا بدانید این کود را برای چه مرحله‌ای از پروسه کشت و زرع به کار ببرید.گاهی اوقات نیز کودهای آمینو اسید شامل مواد افزودنی دیگری نظیر ریز مغذی ها، ساپونین‌ها، عناصر کمیاب و هورمون‌های رشد گیاه هستند. این مواد به منظور بالا بردن کارایی و افزایش تأثیرگذاری مورداستفاده قرار می‌گیرند.بنابر مواردی که بیان کردیم، توصیه می‌کنیم که کود آمینو اسید مصرفی خود را از برندهای معتبر و فروشنده‌گانی که در زمینه کشاورزی تخصص دارند، خریداری کنید.ما در اینجا جدولی را برای شما تهیه کرده‌ایم، تا بتوانید بر طبق آن بهترین نوع کود آمینو اسید مناسب با خاک و گیاه خود را، انتخاب و خریداری کنید.

عملکرد و کارایی مورد نظرنوع آمینو اسید
افزایش‌دهنده مقاومت گیاه در مقابل تنش‌های محیطیهیدروکسی پرولین، پرولین
عامل کلاتینگسیستئین، گلوتامین، گلیسین، هیستیدین، ​​لیزین
افزاینده توان مقاومتی گیاه در مقابل آب و هوای سرد و یخ‌زدگیآلانین، آرژنین
افزاینده رشد گیاه و تقویت‌کننده گرده‌افشانیهیدروکسی پرولین، پرولین
محرک رشدگلوماتین، گلیسین
پیش‌نیاز تولید هورمون‌های گیاهیسیرین، تریپتوفان، والین
پیش‌نیاز تولید کلروفیلگلوماتیک اسید
عامل افزایش تقسیمات سلولیآرژنین
عامل تشکیل بافت چوبی بر روی گیاه و غلاف سلولزی لیگنینفنیل آلانین
پیش‌نیاز سنتز اتیلنمتونین
عامل افزایش وزن دانه و محصولآسپاراژین، آرژنین
پیش‌نیاز تولید هورمون گیاهیمتیونین، تریپتوفان
مقاومت ویروسیآلانین

خرید آنلاین کود آمینو اسید

ما به عنوان یک فروشگاه آنلاین که در زمینه عرضه انواع کود ارگانیک فعالیت می‌کند، خدمات خوبی به کشاورزان و باغداران ارائه می‌دهیم. مشاوره کشاورزی و تهیه برنامه غذایی برای انواع گیاهان و اقلیم‌ها، نیز یکی از خدمات مجموعه نیاز گیاهان است.همچنین فروش عمده و جزئی کود آمینو اسید با کیفیت، با امکان ثبت سفارش آنلاین و تحویل در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بخشی از خدمات وبسایت نیاز گیاهان به حساب می‌آید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3.7 / 5. امتیاز های این مقاله: 3

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohammadkafshi

با سلام و احترام
اطلاعات بسیار جامع و ارزنده بود ،سپاسگذارم بابت خدمات ارائه شده مدیریت محترم،که بسیار مفید و ارزنده تر از هر منبع معنوی و… می باشد.