برنامه غذایی و کوددهی هویج

کود هویج

برای برداشت هویج هایی شیرین، خوشمزه، خوشرنگ و بزرگ، باید نیاز غذایی گیاه را در هر دوره رشد به خوبی تامین کنید. نیازهای هویج برای رشد بهتر شامل، آبیاری مناسب، نور و دمای مناسب و همچنین تغذیه مناسب با کود مخصوص هویج است. ما در مقاله آموزش کاشت هویج نکات مربوط به کاشت را با شما در میان گذاشته ایم و حال میخواهیم شما را کود هویج و نکات مربوط به کوددهی هویج آشنا کنیم.

آیا هویج برای رشد به کود نیاز دارد؟

هر گیاه و موجود زنده ای برای رشد و حیات خود به مواد غذایی نیاز دارد و هویج هم ازین قاعده مستثنی نیست. اگر بستر کشت شما غنی بوده و مواد مغذی گیاه درون خاک وجود دارد، نیازی نیست تا از کودهای مختلف برای کوددهی به هویج استفاده کنید. اما چناچه خاک زمین زراعی و یا باغچه شما، پس از کشت مداوم محصولات دچار فقر غذایی شده، باید به نسبت به تغذیه مناسب هویج با کودهایی که حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاه است، توجه ویژهای داشته باشید. برای کسب نتایج بهتر در برداشت هویج، بهتر است که پیش از کاشت خاک خود را آزمایش کرده و براساس نتایج آزمون خاک و مشاوره با متخصص اقدام به تهیه کود مناسب برای هویج کنید. ما در ادامه به بررسی عناصر مورد نیاز در هر دوره رشد میپردازیم.

بهترین کود برای هویج
بهترین کود برای هویج، باید دارای مقادیر بالایی از دو عنصر فسفر و پتاسیم باشد.

هویج به چه کودی نیاز دارد؟

پیش از اقدام به تهیه کود، باید به این نکته توجه کنید که هر گیاهی در دوره های مختلف رشد نیازهای غذایی متفاوتی دارد. بنابراین برای برداشت محصولی باکیفیت و بازارپسند، نیاز است تا به تغذیه مناسب و رفع به موقع نیاز گیاهان اقدام نمایید. ما دوره کاشت هویج را به 6 بخش تقسیم کردیم و نیازهای کودی گیاه را در هربخش توضیح خواهیم داد.

  • قبل از کاشت هویج

  • چندبرگی شدن هویج

  • شروع رشد میوه

بهتر است پیش از اقدام به کاشت خاک خود را از نظر میزان عناصر موجود آزمایش کنید و سپس براساس آزمون خاک بستر خود را آماده کنید. پیشنهاد ما استفاده از کود سه بیست ، کود حیوانی پوسیده و گوگرد است. به این نکته توجه کنید که کود دامی نمی تواند به تنهایی تمام نیازهای گیاه را رفع کند. از کود پوسیده دامی به منظور بهینه سازی و اصلاح ساختار خاک استفاده می شود. پس از رشد نشا هویج و سبز شدن برگها از کود npk با میزان عناصر مساوی همچون کود 20-20-20 استفاده نمایید. همچنین می توان به منظور اصلاح ساختار خاک و کمک به جذب بهتر عناصر توسط ریشه از هیومیک اسید کمک گرفت. در این مرحله هویج شروع به رشد و ریشه دواندن در خاک کرده و نیاز گیاه به عنصر فسفر بیشتر از سایر عناصر می باشد. پس بهتر است برای کمک به این امر از کود NPK فسفر بالا در کنار آمینو اسیدها استفاده کرد. استفاده از کود آمینو اسید علاوه بر تامین اسید آمینه های مورد نیاز، باعث افزایش مقاومت هویج در برابر شوک، تنش و آفات می گردد.

کود رشد هویج
در مرحله رشد هویج استفاده از کودهای فسفر بالا جایگاه ویژه ای دارند
  • اواسط رشد هویج

  • یکماه پیش از برداشت هویج

در اواسط دوره رشد نیاز غذایی گیاه به عنصر پتاسیم بیشتر می شود. به همین منظور ما استفاده از کود فسفیت پتاسیم را به شما پیشنهاد می کنیم. استفاده از این کود علاوه بر تامین عناصر فسفر و پتاسیم، به دلیل خاصیت قارچکشی، از گیاه شما در برابر قارچی شدن حفاظت می کند. پس از تامین مناسب نیاز گیاه در دوره های مختلف رشد، ما در مرحله پیش از برداشت استفاده از هیومیک اسید را پیشنهاد می دهیم. هیومیک اسید با اصلاح ساختار خاک، عناصری که در خاک باقیمانده و توسط گیاه جذب نشده اند را آزاد کرده و جذب بهتر عناصر به هویج می کند. برای افزایش سایز، طعم و رنگ و افزایش کیفیت محصول و مدت زمان انبارداری می توانید تا ده روز قبل از برداشت از عصاره جلبک دریایی به صورت محلول پاشی و یا همراه با آبیاری استفاده کنید.

مراحل رشدنوع کود نحوه استفاده
قبل از کاشت استفاده از کودهای اوره، فسفاته، پتاسه یا کود NPK – کود پوسیده دامی ، گوگرد ( با توجه به نتایج آزمایش خاک) خاکی
چند برگی شدنکود ان پی کا 20-20-20 – هیومیک اسیدآبیاری
شروع رشد میوهکود NPK فسفر بالا ، کود آمینو اسیدمحلول پاشی
اواسط رشد میوه فسفیت پتاسیم یا کود پتاسیم بالا – هیومیک اسیدآبیاری
یک ماه پیش از برداشتکود جلبک دریاییمحلول پاشی

نکاتی در رابطه با تغذیه گیاه هویج

حال که عناصر غذایی و کود مناسب هویج در دوره های مختلف رشد را بررسی کردیم، قصد داریم نکاتی را رابطه با کوددهی هویج با شما درمیان بگذاریم.

  • با مصرف کود سم هایی همچون فسفیت پتاسیم (PK) و یا سولفور پتاسیم (SK) ،علاوه بر رفع نیازهای گیاهان از خاصیت قارچکشی این کودها هم استفاده می کنید. کود سم ها باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری هایی از همچون گموز، آتشک، سفیدک پودری،  بیماری های برگ، ریشه وساقه بر اثر قارچ های اُاُ میست مانند پیتیوم، سفیدک های داخلی و بوته میری می شود.
  • می توانید با محلولپاشي کودهای ریزمغذی همچون میکرو کمپلکس، تمام نیازها و کمبودهای هویج را به عناصر ریزمغذی (Micro Elements) را یکجا رفع نمایید.
  • استفاده از کود های هیومیک اسید به رشد غده و قدرت پنجه زنی ریشه کمک می کند.
خوش رنگ شدن هویج
کودهای پتاس بالا تاثیر بسزایی در رنگ و طعم هویج دارند.

نکاتی کلی درباره استفاده از کودها

  1.  به میزان توصیه شده استفاده از کودها که بروی بسته بندی کود درج شده توجه کنید. میران مصرف درج شده در کودها و حتی برندهای مختلف، متفاوت است.  میزان ذکر شده بروی بسته ها جهت محلولپاشی برای هزار لیتر آب بوده و میزان توصیه کود برای مصارف آبیاری  در یک هکتار می باشد.
  2. اگر خاک مزرعه تان قلیایی و شور است، توصیه ما تکرار استفاده از کودهای گوگردی (سولفور) و هیومیک اسید است.
  3. جهت حلالیت بهتر کود و یا سموم ابتدا آن را در یک ظرف کوچکتر مثلا گالن 5 لیتری کاملا حل نموده و سپس به تانکر مرکزی انتقال دهید.
  4.  بهترین زمان جهت محلولپاشی غروب و یا اوایل صبح می باشد که هوا خنک تر است.
  5. از محلول پاشی در طول روز اکیدا خودداری نمایید.
  6.  در صورت ممکن با تاتکرهای دارای همزن سمپاشی کنید.
  7. جهت استفاده همزمان از چند کود و یا سم، ابتدا آزمون اختلاط را انجام داده و در مقادیر کوچک تست و بعد مصرف نمایید و یا از کارشناسان و متخصصان خّبره کمک بگیرید.
  8.  محلول کودی که آماده کرده اید را حنما ظرف چند ساعت مصرف کنید، زیرا با گذشت زمان دچار مشکل خواهید شد.

خرید کود مخصوص هویج

آشنایی با روش­های کوددهی هویج هرچند باعث باردهی بیشتر و افزایش محصول می شود ولی نیاز به رعایت نکات ظریفی برای مصرف دقیق و در زمان مناسب دارد. کارشناسان وبسایت نیازگیاهان راهنمای خوبی برای کشاورزان عزیزی می‌باشند که به دنبال تغذیه مناسب و افزایش تناژ و کیفیت محصول خود هستند. وبسایت نیازگیاهان ارائه دهنده انواع کود کشاورزی مورد نیاز گیاهان در دوره های مختلف رشد است. همراهی با کشاورزان و باغداران عزیز در تمام مراحل رشد تا تولید محصول پربازده، افتخار وبسایت نیازگیاهان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 1.5 / 5. امتیاز های این مقاله: 2

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خدارسان یوسفی

بسیار عالی ومورداستفاده اینجانب گردید

زهرا آرام

سلام آقای یوسفی وقت جنابعالی بخیر. خیلی خوشحالم که مقاله برای شما مفید واقع شده. بسیار عالی