کود مایع مس و مزایای آن برای گیاه

کود مایع مس کاربرد دوگانه‌ای در صنعت کشاورزی دارد. این کود هم برای استفاده مستقیم در خاک و هم برای محلول‌پاشی بر روی گیاهان طراحی شده‌است. همچنین امکان ترکیب این کود با تقویت‌کننده‌های دیگر نیز وجود دارد. هرچند که کود مایع مس، به تنهایی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای گیاه را برطرف کند.

از آنجاییکه کود مایع مس با اغلب گیاهان و محصولات کشاورزی سازگار است، هم در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود و هم به طور ویژه برای بارور کردن گیاه. این کود کاربرد گسترده‌ای داشته و در انواع محصولات زراعی، سبزیجات و درخت‌های باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود همچنین قابلیت بالایی در استفاده در انواع تکنیک‌های کوددهی دارد.

آیا استفاده از کود مس ضروری است؟

مس یکی از هشت ریز مغذی ضروری برای رشد گیاه است. این عنصر نقش پررنگی در انجام بسیاری از فعالیت‌های آنزیمی در گیاه و تولید کلروفیل و بذر  دارد. تا جاییکه کمبود مس می‌تواند منجر به از پا درآمدن گیاه در مقابله با بیماری‌هایی مانند ارگوت یا همان ناخنک شود. این بیماری عملکرد گیاه را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وجود مس در خاک برای رشد گیاه، فعال‌سازی بسیاری از آنزیم‌ها و همچنین ساخت و تبدیل اسید آمینه به پروتئین ضرورت دارد. کمبود این عنصر می‌تواند موجب اختلال در سنتز پروتئین و تجمع ترکیبات نیتروژنی در بافت گیاه شود. این رویداد اثراتی نظیر پژمردگی، اختلال در فشار تورگور، تغییر رنگ گیاه به سبز متمایل به آبی و همچنین زرد شدن نوک برگ‌ها و از بین رفتن آنها قبل از تکمیل مراحل رشدشان دارد.

کاربرد کود مایع مس

میزان مس مورد نیاز برای گیاهان مختلف، متفاوت است. از طرفی خاک مناطق مختلف، حاوی میزان متفاوتی از مس است. مقدار مس در هر خاکی تحت تأثیر بعضی عوامل کم و زیاد می‌شود.

از طرفی بعضی مواد معدنی نظیر سیلیکات و کربنات به عنوان ناخالصی در بافت خاک حاوی مس عمل می‌کنند. تحقیقاتی که در دانشگاه مینه‌سوتا و چندین مرکز علمی دیگر انجام گرفته‌است، نشان می‌دهد که خاک دارای شرایط زیر بهترین پاسخ را به اعمال کود مس داده‌اند.

  • خاک‌های حاوی ذغال سنگ یا مواد آلی با غلظت بیش از حد؛
  • خاک‌های دارای بافت شنی؛

از طرفی خاک‌هایی که حاوی مقادیر زیادی ترکیبات اکسیدی و کربنات هستند، تمایل دارند که مس کمتری در دسترس داشته باشند. بنابراین هنگام کشت محصولات حساس به مس، باید خاک‌هایی با پی‌اچ هفت و نیم یا بیشتر به دقت بررسی شوند.

مزایای کود مس

مزایای کود مایع مس برای گیاهان

  • دسترسی گیاه را به مواد مغذی بهبود می‌بخشد؛
  • سلامت محصولات کشاورزی را تضمین می‌کند؛
  • با اکثر گیاهان و محصولات کشاورزی سازگار است؛
  • واکنش‌پذیری کمی با عناصر دیگر دارد و در نتیجه ترکیبات مضر ایجاد نمی‌کند؛
  • خاک‌های خسته و فرسوده را بازسازی می‌کند؛
  • بسیاری از عناصر کمیاب را به گیاه می‌رساند؛
  • سطح کربن خاک موردنیاز گیاه برای افزایش انرژی و ظرفیت نگهداری آب و مواد مغذی را، افزایش می‌دهد؛
  • توانایی گیاهان را به منظور مقاومت در برابر حمله آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد؛
  • فعالیت‌های بیولوژیکی خاک را تحریک کرده و دسترسی گیاه را به مواد مغذی افزایش می‌دهد؛
  • برای همه محصولات زراعی، ردیفی و سبزیجات کاربرد دارد؛
  • به صورت مجزا یا ترکیب با مواد دیگر قابل استفاده است؛
  • می‌تواند مستقیماً روی خاک، یا از طریق محلول‌پاشی بر روی ساقه و برگ گیاه اعمال شود؛
  • در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای کاربرد دارد؛

نشانه‌های کمبود مس در گیاهان مختلف

نشانه‌های کمبود مس در محصولات مختلف، متفاوت است. این نشانه‌ها ابتدا در بافت‌های جوانتر گیاه ظاهر می‌شوند. یکی از اولین علائم کمبود مس در گیاه، به صورت لکه‌هایی با رنگ سبز روشن  متمایل به زرد در محصولاتی با دانه‌های کوچک است. در این شرایط نوک برگ‌ها به سمت داخل برگشته و حالت پیچ‌خورده‌گی دارد.

اگر کمبود مس درمان نشده و ادامه پیدا کند، رشد گیاه به طور کلی متوقف می‌شود. در نتیجه کمبود مس شدید، گیاه پس از رسیدن به مرحله پنجه‌زنی می‌میرد. در گیاهان بالغ کشتی مانند گندم، کمبود مس به صورت لکه‌های قهوه‌ای متمایل به ارغوانی بروز پیدا می‌کند. این لکه‌ها نشانه بیماری ملانوز است.

کمبود مس در گیاه گندم

در گیاه ذرت، کمبود مس ابتدا در برگ‌های تازه روییده گیاه ظاهر می‌شود. این برگ‌ها با رنگ سبز متمایل به آبی از گل و بوته خارج می‌شوند. حتی ممکن است این برگ‌ها به صورت مارپیچ از جای درست خود خارج شوند. بیماری نکروز یا لکه برگی که نوک و لبه‌های برگ‌های قدیمی‌تر را درگیر می‌کند، نتیجه نهایی کمبود مس در گیاه ذرت است.

در اکثر گیاهان، برگ‌های جوان در اثر کمبود مس قبل از زرد شدن به رنگ سبز مایل به آبی در می‌آیند. در این شرایط قسمت بالایی گیاه پژمرده می‌شود، مراحل رشد متوقف می‌شود و در نهایت گیاه از بین می‌رود. گیاهان در چنین وضعی به هیچ عنوان گل نمی‌دهند.

کمبود مس بیشتر در غلاتی مانند؛ گندم، جو و جو دوسر و به خصوص آنانی که در خاک بدون مس پرورش پیدا می‌کنند مشاهده می‌شود. برخی دیگر از محصولات کشاورزی مانند پیاز، کاهو و هویج نیز به کمبود مس بسیار حساسند.

کمبود کود مس در گیاهان

روش‌های تشخیص کمبود مس در گیاه

بهترین راه تشخیص کمبود مس در گیاه، آزمایش خاک و بافت گیاه مورد کشت است. این آزمایش مطابق با نوع خاک و گیاه متفاوت است. آزمایش بافت گیاهی کمبود مس را می‌توان با استفاده از تجزیه و تحلیل اندام‌های گیاه انجام داد. بهتر است این آزمایش را قبل از استعمال کود مس انجام دهید. البته استخراج خاک و بررسی آن به لحاظ منابع مس نیز در این مرحله ضرورت دارد.

راهنمای کوددهی به خاک و گیاه از طریق کود مایع مس

استفاده از کود مایع مس در خاک و درست قبل از بذرپاشی، معمول‌ترین روش کوددهی مس است. این کود را می‌توان به تنهایی و یا به صورت ترکیب با کودهای دارای NPK یا هیومیک اسید و فولویک اسید در خاک پرورش گیاه اعمال کرد.

از آنجاییکه این کود به صورت مایع بوده، وقتی به شکل محلول در آب استفاده می‌شود، کارایی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. اثرات یک بار استفاده از کود مایع مس، می‌تواند برای سال‌ها در خاک باقی بماند. همچنین محلول‌پاشی با مس یک روش مؤثر برای اصلاح کمبود مس در دانه‌های کوچک و محصولات گیاهی است.

برای استفاده از کود مایع مس، بهتر است نیم تا یک لیتر از آن را با هزار لیتر آب ترکیب کرده و در محلول‌پاشی به کار ببرید. برای دستیابی به نتایج بهتر این کار را هر ده تا پانزده روز یکبار تکرار کنید.

از استفاده ترکیب خیلی غلیظ مس بر روی خاک یا گیاه بپرهیزید. چرا که این کار ممکن است به مسمومیت گیاه با مس منجر شود. اگر غلظت مس در خاک زیاد باشد، جوانه‌زنی بذر، رشد ریشه و قدرت باروری گیاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مصرف کود مس

 

خرید آنلاین کود مایع مس

کود مایع مسی که ما در «مجموعه نیاز گیاهان » عرضه می‌کنیم، کیفیت و کارایی قابل‌توجهی دارد. استفاده از این محصول می‌تواند از بروز بیماری‌های جدی در گیاهانتان جلوگیری کند. همچنین این ماده با ارزش مراحل رشد گیاهان شما را بهبود بخشیده و محصولات باکیفیت‌تری برایتان تولید می‌کند.

برای خرید این محصول می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید. همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کود سفارش شما را در محل موردنظرتان تحویل می‌دهند.

کود مایع مس

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 1 / 5. امتیاز های این مقاله: 2

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها