بهترین روش کوددهی برای افزایش باردهی و تناژ برداشتی

افزایش باردهی درختان

گیاهان نیز همانند ما انسان ها برای رشد بهتر و سالم تر نیاز به مواد مغذی و معدنی دارند و به همین دلیل است که روش کوددهی در مدیریت تغذیه گیاهان اهمیت زیادی دارد. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین روش کوددهی، که باعث بهبود خاک و افزایش میزان جذب مواد مغذی موردنیاز گیاهان می گردد آشنا کنیم.

ترکیب جادویی برای افزایش تناژ و افزایش برداشت در زراعت و باغبانی:

بیشتر کشاورزان در حال حاضر از هیومیک اسید استفاده می کنند و مزایای این ماده بر هیچ کس پوشیده نیست. اما آنچه مهم است این که هیومیک اسید یک ماده برای بهبود کیفیت خاک است و با افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک منجر به رشد بهتر و جذب بهتر مواد مغذی توسط ریشه می گرد. در واقع هیومیک اسید در خاک باقی می ماند و ویژگی های آن را افزایش می دهد.

مولوکول های هیومیک اسید بسیار درشت هستند و خود این ماده جذب گیاه نمی گردد. در کنار هیومیک اسید یک ماده دیگر با خواصی بسیار عالی و شگفت انگیز می تواند بهره وری استفاده از کود و جذب کود های کشاورزی را در گیاهان حد اقل تا دو برابر افزایش دهد.

فولویک اسید یک ماده ریز مولوکول از همان خانواده هیومیک اسید است که به صورت مستقیم تبادلات یونی بین ریشه و خاک را افزایش می دهد. فولویک اسید به دلیل کوچک بودن اندازه مولوکول آن به راحتی توسط ریشه جذب می شود. نکته بسیار مهم در مورد کود فولویک اسید این است که هر مولکول آن به راحتی می تواند تا 60 مولکول از مواد غذایی دیگر را به همراه خود به ریشه و داخل گیاه انتقال دهد و جذب مواد مغذی را بسیار افزایش دهد.

مساله کاربردی و بسیار پر منفعت همراه کردن و استفاده همزمان از این دو ماده در کود دهی در باغات و زراعات است اگر با استفاده از هیومیک اسید به تنهایی ما می توانیم بهره وری را دو برابر افزایش دهیم در صورت استفاده همزمان از هیومیک اسید و فولویک اسید میزان جذب مواد توسط ریشه گیاه حد اقل 6 برابر افزایش می یابد. در نتیجه استفاده همزمان از هر نوع کود  از قبیل انواع کود NPK  مانند (20-20-20، 10-52-10، 2-12-3، 18-18-18 و…) کود آهن و سایر انواع ریز مغذی هابه شکل همزمان هم کار جذب مواد از طریق ریشه را راحت می کند و هم سرعت این انتقال را افزایش داده و حجم بسیار بیشتری از مواد مغذی را وارد گیاه می کند و در نهایت عملکرد  کارایی کود دهی را بسیار بالاتر و بهتر از حد انتظار شما خواهد کرد و به سرعت این تغییر برای شما کشاورز و گلخانه دار عزیز قابل مشاهده خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای بسیار عالی و منحصر به فرد فولویک اسید قابلیت محلول پاشی آن است. همراه کردن فولولک اسید با هر نوع کود قابل محلول پاشی در هنگام کود دهی جذب مواد مغذی توسط گیاهان را بسیار افزایش داده و عملکرد را نیز متحول و چشمگیر خواهد کرد و این کار به دلیل ریز مولکول بودن فولویک اسید است و به راحتی هم خود جذب گیاه خواهد شد و هم سایر مواد مغذی را با سرعت و حجم بسیار بالا به داخل گیاه انتقال خواهد داد.

خرید هیومیک اسید و همراه کردن آن با فولویک اسید در کنار هر نوع کودی که قصد آبیاری آن را دارید باعث افزایش بسیار زیاد جذب کود و مواد غذایی برای گیاه خواهد شد و عملکرد محصول را به صورت چشمگیر و قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر قابل محلول پاشی بودن فولویک اسید امکان استفاده از آن را در کود دهی به صورت محلول پاشی نیز فراهم می کند و شما می توانید به بهترین شکل تغذیه گیاهان خود را انجام دهید و بهترین محصول را به دست بیاورید.

افزایش تناژ محصول

 تفاوت بین کود های اسید هیومیک و فولویک اسید چیست؟

امروزه با رشد وپیشرفت تکنولوژی و رویکرد کشاورزی نوین برای تولید محصولات ارگانیک، استفاده از کودهای آلی برای تولید محصول باکیفیت و سالم، افزایش پیدا کرده است. سوالی که برای خیلی از کشاورزان مطرح است این جا است که تفاوت اسید هیومیک اسید فولویک چیست؟ اگر شما هم مثل خیلی از کشاورزان با این چالش روبرو هستید که اسید هیومیک بهتر است یا اسید فولویک؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله با تاثیرات مصرف اسید فولویک و اسید هیومیک بر روی گیاه، تفاوت کیفیت، نوع و بهترین زمان مصرف شان آشنا شوید.

تفاوت فولویک اسید و هیومیک اسید

تفاوت اسید فولویک با اسید هیومیک

تفاوت اسید هیومیک و فولویک اسید در شکل ظاهری، ساختار شیمایی وعملکرد آنها است. خوب است بدانید رنگ اسید فولویک به رنگ زرد طلایی است، ولی اسید هیومیک رنگ تیره دارد.

اسید هیومیک وزن مولکولی بالایی دارد و جذب آن برخلاف اسید فولویک، بیشتر از طریق ریشه انجام می شود.

اسید فولویک مولکول سبک تری نسبت به اسید هیومیک دارد و به راحتی توسط اجزای مختلف گیاه مانند برگ و ریشه قابل جذب است.

تاثیر مصرف اسید هیومیک بر گیاه

از اسید هیومیک بهتر است به طور مکرر در دوران رشد گیاه و در ابتدای فصل استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اسید هیومیک را در انتهای دوره رشد گیاه به کار نمی برند، چون تاثیر چشمگیری بر روی رشد گیاه نخواهد داشت ولی از تاثیر آن بر روی کیفیت محصول و افزایش درصد پروتئین نمی توان چشم پوشی کرد.

از آنجا که حلالیت اسید هیومیک بالا است به راحتی می­توان آن را در سیستم های آبیاری تحت فشار استفاده کرد.

اما به خاطر درشت بودن مولکول اسید هیومیک، روند جذب آن از طریق برگ به سختی صورت می گیرد و بهتر است از محلول پاشی استفاده نکنید چون در این صورت خاک از فواید این اسید بی بهره می ماند.

اگر می‌خواهید بدانید هیومیک اسید چگونه می‌تواند کیفیت محصولات را افزایش دهد پیشنهاد می‌کنیم «مقالۀ اسید هیومیک چیست و چه فوایدی دارد» را مطالعه کنید.

اسید هیومیک چیست

تاثیر مصرف اسید فولویک بر گیاه

معمولاً کودهایی که دارای اسید هیومیک هستند، اسید فولویک نیز دارند. البته گاهی نیز اسید فولویک به تنهایی عرضه می شود. زمانی که از کود اسید فولویک به تنهایی استفاده می­کنید خوب است بدانید از جمله تفاوت اسید هیومیک و فولویک اسید اثر تحریک کنندگی فولویک اسید بر رشد گیاه بیشتر و تاثیر آن بر روی خاک کمتر است. بنابراین برای مصرف اسید فولویک به راحتی می توان از محلول پاشی استفاده کرد و از تاثیر آن از طریق برگ بیشتر بهره مند شد. اگر به صورت ترکیبی از این دو اسید استفاده می کنید و میزان اسید هیومیک بیشتر است بهتر است آن را به صورت خاکی مصرف کنید تا تاثیر آن را بر روی خاک هم بیینید.

تاثیر کود فولیک اسید

تفاوت تاثیر اسید فولویک و اسید هیومیک بر حاصلخیزی خاک و رشد گیاه

اسید هیومیک با نفوذ در خاک و تجمع آب در ناحیه خاک اطراف ریشه، به حاصلخیزی آن کمک می کند.

این ماده آلی همانند اسفنج بوده و توانایی نگهداری آب تا 7 برابر بیشتر از خاک های رسی دارد. تاثیر این خاصیت نگهداری آب در زمان خشکی، بیشتر نمایان می شود. اسید هیومیک در زمان کم آبی به فریاد ریشه می رسد و رطوبت را در اختیار ریشه قرار می دهد و از تاثیرگذاری با درجه باز بودن برگ سبب کاهش تبخیر و از دست رفتن آب گیاه می شود.

شاید دانستنش برایتان جالب باشد که در مناطق کم آب، کشاورزانی که از اسید هیومیک بیشتر استفاده می کنند محصول بیشتری نیز برداشت می کنند.

اسید هیومیک میزان شوری ونمک خاک را کاهش داده و اثرات سوئ آن را خنثی می کند.

اسید هیومیک بر روی رشد میکروب ها وباکتری ها نیز موثر بوده وباعث تحریک فعالیت میکروبی و مفید خاک می شود.

اسید هیومیک تاثیر مثبتی بر سرعت رشد جوانه زنی گیاه نیز دارد.

اسید فولویک که از تجزیه بقایای گیاهی به وسیله میکروب های مفید خاک با میزان مشخصی اکسیژن به دست می آید، ساختار پیچیده ای داشته و بشر هنوز نتوانسته آن را به صورت مصنوعی تولید کند. اسید فولویک فعالیت بیولوژیکی بالایی دارد و به طور همزمان 70 نوع ماده معدنی، عنصر و غیره را به خاک منتقل می کند.

اسید فولویک وزن مولکولی پایینی داشته و 20 برابر کوچک تر از سلول های گیاهی است بنابراین به راحتی از سلول های زنده عبور می کند.

این اسید پس از ورود به گیاه، باعث تحریک هورمون ها و آنزیم های ضروری گیاه شده و با کاهش کشش سطحی آب نفوذ آن را به درون سلول های گیاه ساده تر می کند.

استفاده از اسید هیومیک و فولویک اسید

آزمایشات انجام شده مبنی بر تفاوت اسید هیومیک و فولویک اسید بر روی گیاه نشان داد که این دو اسید با هم عملکرد بهتری دارند و جدا کردن این دو از همدیگر غیر ممکن است . شرکت های تولید کننده مکمل کشاورزی نیز هر دوی این کود ها را با هم به  کار می برند و استفاده می کنند.

هر دو کود آلی اسیدفولویک و اسید هیومیک برای سلامت گیاه ضرورت دارند. کاربرد یکی بدون دیگری دامنه گسترده مزایای آنها را تغییر می دهد. از هر دوی این مواد برای بهینه سازی شرایط رشد، استفاده می شود. اسید هیومیک نفوذ پذیری  دیواره های سلول ها را افزایش می دهد و به دنبال آن اسید فولویک نقش حامل مواد غذایی را داشته و نقش حامل مواد مغذی را دارد.

اسید هیومیک و اسید فولویک برای افزایش ظرفیت حفظ آب ونیز برای تحریک رشد ریشه و شاخه به طور موازی با هم کار می کند.

کود افزایش باردهی محصول

ترکیبی فوق العاده برای تغذیه بهتر گیاهان

همان طور که طبیعت هر دو نوع اسید را با هم به کار می گیرد، بهتر است کشاورزان هم هر دوی این اسیدها را با هم یا از طریق خاک یا از طریق تغذیه برگی به کار ببرند.

همان طور که قبلاً  گفته شد اسید هیومیک بر روی خاک وخصوصیات آن تاثیر گذاشته وباعث افزایش تهویه و ظرفیت نگهداری آب در خاک می شود. اسید هیومیک نیز تاثیر بسزایی در ریشه زایی گیاه نیز دارد. اما اسید فولویک با افزایش منافذ ریشه باعث می شود مولکول های بزرگتری از خاک جذب شود. اسید فولویک از انجایی که مایعی بسیار پرانرژی است باعث تحریک متابولیسم گیاه شده و مقاومت گیاه را در برابر تنش های محیطی بیشتر می کند.

حال با استفاده همزمان از اسید هیومیک و فولویک اسید در کنار کود مورد نظر مانند انواع کود ان پی کا ، نیترات کلسیم، سولو پتاس و یا هر کود دیگری در هنگام کوددهی به محصولات کشاورزی شاهد جذب حداکثری مواد مغذی توسط گیاه و رشدی جادویی در محصولات باغی و زراعی خود بوده و از محصولاتی با کیفیت بالا نهایت لذت را ببرید. استفاده از این ترکیب فوق العاده علاوه بر تاثیر مستقیم بروی کیفیت محصولات، هزینه های شما را در خرید کودها به شدت کاهش خواهد داد.  اگر سوالات بیشتری در زمینه زمان مصرف، نحوه مصرف و یا خرید کود اسید هیومیک و فولویک اسید دارید، مشاوران سایت نیاز گیاهان آماده ارئه خدمات و راهنمایی شما عزیزان می باشند.

خرید ارزان قیمت کودهای آلی

آشنایی با خواص، فواید و تفاوت اسید هیومیک و فولویک اسید کشاورزان عزیز را برای خرید ومصرف این دوماده آلی ترغیب وتشویق می­کند. مهم است که کشاورز محصولات مورد نیاز خود را از کجا تهیه می­کند چون افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان دارد. شما کشاورزان و باغداران عزیز می­توانید با تماس با شماره 09155995926 از آموزش و مشاوره کارشناسان با تجربه در زمینه خرید کود کشاورزی مناسب برای تولید محصولات  ارگانیک و با کیفیت استفاده کنید و مرغوب ترین و با کیفیت ترین کود های آلی اسید هیومیک وفولویک اسید را با قیمت مناسب تهیه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 4 / 5. امتیاز های این مقاله: 2

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها