همه چیز درباره گل سانسوریا

گل سانسوریا
سرفصل های مقاله

کسانی که اهل نگهداری گیاهان آپارتماتی هستند، حتماً با گل سانسوریا و انواع آن به خوبی آشنا هستند. ترکیب رنگهای زرد و سبز این گیاه، جذابیت ویژه ای به آن داده است طوری که علاوه بر دوست داران گل وگیاه، طراحان و دکوراتیوها نیز از گل سانسوریا در چیدمان و دکوراسیون داخلی استفاده می کنند. سانسوریا گیاهی زینتی، سرسخت و همیشه سبز است که با هر شرایطی سازگار بوده و عمری طولانی دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با گیاه سانسوریا، انواع آن، چگونگی تکثیر، قلمه زدن، نور لازم، آبیاری و غیره این گیاه آشنا کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نژاد گل سانسوریا به کدام کشور می رسد؟

گیاه سانسوریا عضو خانواده سوسنیان است که زیر مجموعه ساکولنت ها نیز به شمار می رود. زیستگاه اصلی این گیاه مناطق گرمسیر آفریقایی، ماداگاسکار و جنوب آسیا است. این گیاه سرسخت دارای 70 گونه مختلف است که در رنگ ها و ابعاد متنوع زینت بخش منازل و مکان های عمومی است.

گل سانسوریا

سانسوریا زبان مادر شوهر یا …

سانسوریا نام­های مختلفی دارد و به اسامی گوناگون شناخته می شود. به خاطر سختی و مقاومتی برگ ها برخی به سانسوریا زبان مادر شوهر  می گویند. برخی هم به خاطر برگ های تیز و شمشیری به گیاه سانسوریا برگ شمشیری می­گویند. اگر شنیدید که  کسی به سانسوریا نامیرا گفت تعجب نکنید چون به این نام  هم شهرت دارد. نام  علمی این گیاه  Sansevieria trifasciata است. تنوع رنگ­ها، ارتفاع و پهنای گل سانسوریا نیز باعث ایجاد انواع مختلفی از این گیاه شده است که هر کدام به یک نام معروف هستند.

پنج دلیل برای خرید گل سانسوریا

سانسوریا یکی از مقاوم ترین انواع گیاهان آپارتمانی است که اولاً نگهداری از آن بسیار ساده است. دلیل دومی که باعث اشتیاق خیلی ها برای خرید سانسوریا می شود این است که با هر محیط و  در هر نقطه ای از خانه از اتاق خواب تا حمام رشد می کند دلیل سوم برای خرید سانسوریا مقاومت زیاد این گیاه به  خشکی است. چهارمین دلیل نیاز به فضای کم است چون گیاه سانسوریا رشد طولی دارد نیاز به گلدان های بزرگ ندارد و در نهایت زیبایی وتنوع در مدل، رنگ و شکل آخرین دلیلی است که شما را برای خرید گل سانسوریا تشویق می کند.

معرفی گل سانسوریا

سانسوریا گلی برای اتاق خواب و حمام

برخلاف سایر گیاهان که به خاطر جذب اکسیژن در عمل فتوسنتز، برای اتاق خواب مناسب نیستند، سانسوریا با تبدیل کربن دی اکسید به اکسیژن و افزایش اکسیژن موجود در هوا، باعث بهبود هوای اتاق خواب شده و خواب آرامی برایتان به ارمغان می­آورد. گل سانسوریا سموم موجود در هوا را جذب کرده و به جای آن اکسیژن خالص تحویل­تان می­دهد. این گیاه سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، وتولوئن که باعث سردرد، حالت تهوع، سوزش چشم، افزایش ضربان قلب و غیره شده را از محیط جذب می­کند و هوای سالم تمیز و تصفیه شده را به محیط اطراف هدیه می­کند برای همین گل سانسوریا مناسب ترین گل برای اتاق خواب است. نکته جالب درباره گیاه سانسوریا این جا است که محیط خشکی یا مرطوب برایش فرقی ندارد و حتی می تواند زینت بخش حمام هم باشد.

سانسوریا گیاهی مفید یا خطرناک؟

با وجود خواص و ویژگی های فراوان گیاه سانسوریا خوب است بدانید این  گیاه برای حیوانات خانگی مانند سگ  وگربه سمی است و نباید توسط حیوانات جویده شود.

انواع سانسوریا با رنگها و مدل های متنوع

همان طور که گفتیم گیاه سانسوریا هفتاد گونه متنوع دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند.

  • سانسوریا بلک

    لابلای برگ­های سبز رنگ سانسوریا بلک، رگه های نقره ای به چشم می­خورد.
گل سانسوریا بلک
  • سانسوریا مهتابی

    این سانسوریا با برگ های پهن و بی رنگ طرفداران  خاص خود را دارد.
سانسوریا مهتابی یا یخی
  • سانسوریا پاکوتاه

    برگ ها با لبه های ضخیم طلایی پوشیده شده و رگه­هایی از سبز روشن را در وسط می­بینید. این نوع سانسوریا در سه نوع سبز، ابلق و مهتابی موجود است و به خاطر قد کوتاهش نوعاً روی میز گذاشته می شود.
سانسوریا پاکوتاه
  • سانسوریا نیزه ای

    لوله ای یا مخملی، خاص­ترین گونه سانسوریا با ساقه های گرد است که شبیه بامبو بوده به خاطر ظاهر هنرمندانه سانسوریا نیزه ای، گرافیست ها بیشتر از این نوع استفاده می­کنند.
سانسوریا لوله ای
  • سانسوریا ابلق طلایی

    این نوع از سانسوریا سبز تیره است که دورش نوار طلایی زرد رنگی دارد.
گل سانسوریا ابلق

شرایط مطلوب نگهداری سانسوریا

گل سانسوریا را می­توانید در گلدان های کوچک و محکم سفالی نگهداری کنید، چون ریشه های سانسوریا در گلدان های محکم در حین رشد نمی­شکند و رشد گیاه مختل نمی شود. بهتر است از گلدان­های پهن با قد کوتاه برای گیاه سانسوریا استفاده کنید چون در فضاهای کوچک ریزوم ها وساقه های زیرزمینی آن رشد بهتری دارند.

سیراب کردن گل سانسوریا در فصل های مختلف

برای آب دادن گیاه سانسوریا باید کاملاً صبر کنید، تا خاک گلدان کاملاً خشک شود. چون این گیاه در برابر آبیاری زیاد حساس است و خیس بودن دائمی باعث پوسیدگی آن می شود. در تابستان یک تا دو بار در هفته و زمستان ها دو تا سه بار آبیاری ماهانه برایش کافی است. البته برای آبیاری گیاه باید به درجه حرارت هوا، میزان نور و زمان بندی آبیاری هم توجه داشته باشید

نور مورد نیاز سانسوریا، زیر آفتاب یا پشت پنجره؟

اگر به گل و گلدان علاقه مند هستید، ولی احساس می کنید، نور کافی برای رشد گیاهان ندارید نگران نباشید چون سانسوریا برایتان بهترین انتخاب است، این گیاه تحمل نور زیاد، نور کم و حتی محیط های سایه را هم دارد. حتی نورهای مصنوعی مانند نورلامپ هم نیاز سانسوریا به نور را برطرف می­کند. فقط به خاطر داشته باشید که سانسوریا را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چون برگ­های سانسوریا می­سوزد. غیر از نور مستقیم، وزش باد دستگاه­های حرارتی مانند شومینه و کولر هم چندان برای سانسوریا مناسب نیستند. البته نیاز سانسوریا ابلق به نور بیشتر از بقیه انواع است و در صورت نور کم، رگه های زردش کم رنگ می شوند. نکته ای که دانستنش بد نیست این است  که اگرمیخواهید سانسوریا رشد سریع تری داشته باشد شدت نور و زمانی که گیاه سانسوریا را در معرض نور قرار می دهید بیشتر کنید.

گل آپارتمانی سانسوریا

چه خاکی باعث رشد بهتر گل سانسوریا می­شود؟

خاک مناسب برای رشد گل سانسوریا خاک سنگین است. منظور از خاک سنگین، خاک مخلوط با شن، ماسه، رس و مواد آلی به اضافه کمی کود برگ جنگلی و کود دامی پوسیده است. خاک سنگین و آب کم، دو عامل اصلی رشد بهتر گیاه سانسوریا و پاجوش های اطرافش هستند.

کود مناسب گل سانسوریا

قبل از این  که با کود مناسب سانسوریا آشنا شوید بهتر است بدانید بهترین زمان کود دهی فصل بهار و تابستان است. کود مناسب سانسوریا کودی است که برای سایر گیاهان زینتی استفاده می شود. ما به شما کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برند آمریکایی شوک را پیشنهاد می کنیم که مناسب برای تمام گل های زینتی و کلکسیونی می باشد. همچنین می توانید با استفاده از کود اسید هیومیک برای سانسوریا ، توان تولید پاجوش را در این گیاه زیبای آپارتمانی بالا ببرید.

تکثیر گل سانسوریا

بهترین فصل برای قلمه زدن گل سانسوریا اواخر زمستان و فصل بهار است. روش­های مختلفی برای تکثیر گیاه سانسوریا وجود دارد.

تکثیر به روش پاجوش یا ریزوم

این روش برای سانسوریا ابلق بهترین روش تکثیر است تا نوار زرد رنگ حاشیه به خوبی منتقل شود. برای تکثیر گل سانسوریا از طریق پاچوش باید آن قدر صبر کنید تا سانسوریا بزرگ شود و پاجوش بزند. برای جدا کردن پاجوش ها باید گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه پاجوش را از گیاه مادر جدا کنید. دقت داشته باشید که پاجوش نباید خیلی ریز و کوچک باشد.

پاجوش سانسوریا

تکثیر سانسوریا از طریق قلمه زدن برگ

برای تکثیر سانسوریا از روش قلمه زدن باید برگهای بزرگ و قوی را انتخاب کنید و در اندازه های 8 سانتیمتری برش بزنید. برگ­های کوچک انتخاب خوبی برای قلمه زدن نیستند، چون تکثیر سانسوریا از طریق آنها انجام نمی­شود. نکته ای که در این قلمه زدن نباید فراموش کنید، این است که برگها را نباید برعکس در ماسه قرار دهید. پس از برش دادن برگ ها و قرار دادن در بستر گلدان ماسه ای، بهتر است انتهای برگ را قارچ کش یا پودر ریشه زا آغشته کنید. یا می­توانید قلمه ها را در آب جوشیده سرد قرار دهید و پس از ریشه زدن آن را به گلدان منتقل کنید.

قلمه زدن سانسوریا

کاشت بذر سانسوریا

بهترین روش کاشت بذر در خاک یا محیط کشت است اما زمان زیادی طول می­کشد تا دانه ها جوانه بزنند.

گل دهی سانسوریا

شاید کمتر گلدهی گیاه سانسوریا را دیده باشید اما اگر شانس یارتان باشد می­توانید گل های سبز تا سفید گیاه سانسوریا که در بخش میانی گیاه می روید را ببنید. گل های سانسوریا چندان زیبا نیستند ولی عطر خوبی دارند. خوب است بدانید که باید گرده افشانی به وسیله پروانه ها انجام شود تا شما شاهد شکوفه های روی ساقه ها باشید.

گل دهی سانسوریا

بیماری های گل سانسوریا

خشک  شدن نوک برگ­های سانسوریا

خشکی لبه های گیاه و چروک و کمرنگ شدن برگ­ها به خاطر نور زیاد و تشنگی گیاه است.

لوله شدن برگ­های سانسوریا

تغییرات دمایی، نور زیاد، آبیاری نامناسب و آفت می­تواند منجر به لوله شدن برگ­های سانسوریا شود.

لوله شدن برگ گل سانسوریا

سیاه شدن لبه برگ گیاه سانسوریا

شاید گلدان سانسوریا را در کنار پنجره ای گذاشته اید که هوای سردی از آنجا جریان دارد. سانسوریا را از سرما و یخ زدگی باید دور نگه دارید. چون سرما باعث سیاهی و آبکی شدن برگ­ها می شود. اگراین اتفاق برای گیاه تان  افتاد، در اولین فرصت باید آن را به مکانی گرم­تر منتقل کنید.

قهوه ای شدن لبه برگ­های سانسوریا

اگرگیاه تان رو به قهوه ای شدن می­رود بدانید آن را نزدیک پنجره ای گذاشته اید که گرمای زیادی داشته، دلیل قهوه ای شدن برگ ها گرمای زیاد و کم آبی است

قرمز شدن برگ­های سانسوریا

اگر سطح برگ سانسوریا را دائماً خیس کنید، باعث پوسیدگی و قرمز شدن برگ­ها می شود، چون خیس بودن دائمی برگ ها باعث قارچی شدن، ضعف و پلاسیده شدن برگ ها می شود.

قرمز شدن و خشک شدن سانسوریا

شکستن و سوراخ شدن برگ­های سانسوریا

به خاطر لمس کردن بیش از حد و ضربه زدن به برگ ها این اتفاق می­افتد. برخورد گیاه به در دیوار یا توپ بچه ها نیز باعث شکستن وسوراخ شدن برگ  های گیاه بیچاره می­شود.

آفت های گل سانسوریا

شپشک آرد آلو حشره ای است که سه میلی متر طول داشته و  چون دارای سپر محافظ است وپوششی پشمالو و  آرد مانند دارد به راحتی دیده می شود. اگر دیدید این  آفت روی برگهای سانسوریا در حال حرکت است بدانید که به زودی به خاک و ریشه گیاه سانسوریا نیز حمله ور خواهد شد و در صورتی که آن را کنترل نکنید باعث از بین رفتن  گل سانسوریا می شود. البته در روزهای اول شما فقط شاهد توقف رشد و چروکیده شدن گیاه می شوید.برای رفع این آفت میتوانید با سم حشره کش هر دو هفته یک بار روی گیاه را سمپاشی کنید.

شپشک آردآلود گل سانسوریا

دلایل عدم رشد سانسوریا

 کی باید گلدان  سانسوریا را عوض کنیم؟

از آنجا که گل سانسوریا چندان علاقه مند به جابجایی نیست وگلدان  های کوچکرا بیشتر از گلدان های بزرگ دوست دارد بهتر از قبل از سه سال به گلدان سانسوریا دست نزنید. بهترین گلدان برای سامسوریا گلدان سفالی است که با بزرگ شدن  گیاه ترک خورده ومی شکند، هر وقت این  اتفاق برای گلدان تان افتاد بدانید که زمان تغییر گلدان فرا رسیده است.

خرید کود سانسوریا با قیمت مناسب

همان طورکه قبلاً گفته شد سانسوریا علاوه بر مقاوم بودن جزو گیاهان لوکس محسوب می شود، برای همین طرفداران زیادی دارد و قیمت این گیاه با توجه به نوع، اندازه و رنگ و غیره متفاوت است. برای خرید گیاه سانسوریا می­توانید با حذف واسطه ها به سایت نیاز گیاهان مراجعه کنید و این گیاه محبوب را استفاده از راهنمایی مشاوران سایت با قیمت مناسب تهیه کنید. کارشناسان با تجربه سایت آماده مشاوره و آموزش به همه علاقه مندان گل و گیاه و امور باغداری و کشاورزی هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3.3 / 5. امتیاز های این مقاله: 4

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها