کود فروت ست چیست؟ ضرورت استفاده از فروت ست برای تمام درختان

کود فروت ست چیست

افزایش میوۀ باکیفیت بزرگترین هدف کشاورزان و باغداران عزیزی است که ثمره یک سال رنج و زحمت شان را می‌خواهند به چشم ببینند. اگر دغدغه اصلی شما هم افزایش کیفیت و باروری گیاهان با مصرف کود فروت ست است، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا از کود فروت ست و دلایل استفاده از فروت ست در باغات برایتان بگوییم.

خلاصه‌ای از این مقاله
کود فروت ست چیست؟ بهترین کود برای تغذیۀ درختان در ابتدای فصل و بعد از برداشت فروت ست است. از این کود به منظور گلدهی بهتر، جوانه زنی بیشتر و تلقیح باکیفیت‌تر استفاده می‌شود.
همچنین برای اینکه درخت در یکسال تمام انرژی خود را از دست ندهد و برای سال بعد نیز باردهی قدرتمندی داشته باشد، مصرف فروت ست ضروری است.

کود فروت ست چیست؟

فروت ست Fruit set یک عبارت انگلیسی است که به معنای تنظیم میوه است. به مرحله شروع تشکیل میوه نیز فروت ست می‌گویند.

فروت ست نوعی کود است که نامگذاری آن به این دلیل است که زمانی که گل‌ها آغاز به تقسیم سلولی می‌کنند، استفاده از آن مناسب است. به طور دقیق‌تر، فروت ست یک روش خاص از کوددهی است که مواد مورد نیاز برای گیاه را در زمان معینی با هدف افزایش قدرت باردهی و تولید جوانه به گیاه اضافه می‌کند.

عناصر تشکیل دهنده فروت ست

کود فروت ست از چند عنصر اصلی و مهم مورد نیاز گیاه تشکیل شده است. این عناصر عبارتند از:

  • نیتروژن
  • فسفر
  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • بور
  • آمینو اسید

این عناصر هر کدام نقش ویژه‌ای در رشد گیاه و افزایش جوانه زنی آن دارند. درصد این عناصر و گاهاً برخی ترکیبات، در کود فروت ست از هر برندی متفاوت است.

تاثیر فروت ست در جلوگیری از سال آوری محصول

سال آوری یعنی تولید بیشتر محصول در یک سال که به دنبال آن تولید محصول کمتر در سال بعد است. دلیل افزایش و باروری بیشتر درخت در یک سال تولید جوانه‌های زایشی و گل بیشتر در سال است. دلیل تولید محصول کمتر در سال کم بار، تعداد کمتر جوانه‌های زایشی است که به تولید میوه منتهی می‌شود.

در اواخر فصل پاییز و پس از برداشت محصول، درختان به مرور وارد دوره خواب زمستانی می‌شوند. در این مرحله بسیار حساس باید از تأمین مواد غذایی کافی برای گیاهان بسیار حیاتی مطمئن شوید تا درختان در مقابل سرما و بیماری‌ها مقاومت داشته باشند.

یکی از راهکارهای کشاورزان و باغداران برای جلوگیری از سال آوری درختان باغ، استفاده از کود فروت ست است. در واقع در سالی که درختان پربار هستند باید با تغذیه کافی و تامین مواد غذایی مورد نیاز برای میوه‌ها، مانع از مصرف مواد غذایی لازم برای جوانه‌های سال بعد شوند و تولید جوانه‌ها در سال بعد را افزایش دهند.

در غیر این صورت، باید آمادۀ این پدیده باشید که بعد از یک سال باردهی عالی، درختان باغتان باردهی ضعیف داشته باشند.

بهترین زمان برای استفاده از کود فروت ست

قبل از خرید فروت ست از سایت نیاز گیاهان، خوب است بدانید بهترین زمان استفاده از این کود در دو مرحله از رشد گیاه است. مرحله اول استفاده از فروت ست در باغات، بلافاصله پس از برداشت میوه و مرحله دوم استفاده از فروت ست، زمان تورم جوانه‌ها در فصل بهار است.

جوانه زنی درخت با فروت ست

همچنین اگر مایل هستید در رابطه با بهترین زمان مصرف کود فروت ست اطلاعات جامع‌تری را کسب کنید و از آن آگاه شوید حتما به مقاله‌ زمان سم پاشی فروت ست مراجعه بفرمایید. ما در این مقاله چندین نکتۀ مهم را در رابطه با زمان محلول پاشی کود فروت ست خدمتتان عرض کرده‌ایم.

استفاده از کود فروت ست در باغات زمان برداشت محصول

بهترین زمان برای استفاده از فروت ست در باغات، پس از برداشت محصول است. بهتر است تا قبل از ریزش برگ‌ها، جوانه‌های درخت را تقویت کنید. چون بخش عمده عناصر عذایی جذب شده از ریشه، توسط محلول پاشی در جوانه و شاخه برای جوانه سال بعد ذخیره می‌شود.

استفاده از کود فروت ست در باغات و در زمان تورم جوانه

استفاده از فروت ست برای تورم جوانه، بهتر در اواخر اسفند یا اوایل بهار باشد، چون در این زمان میان فعال شدن ریشه و قسمت‌های هوایی، اختلاف زمانی وجود داشته و چون ریشه‌ها در زمان جوانه زنی گیاه فعال نیستند، نمی‌توانند مواد غذایی مناسب را در اختیار جوانه قرار بدهند.

تغذیه درخت با فروت ست

در این زمان است که فعال شدن جوانه مختل شده و باروری و تولید محصول کم می‌شود. بنابراین بهترین زمان محلول پاشی فروت ست، زمانی است که مواد غذایی به سرعت و در زمان مناسب برای رشد در اختیار جوانه قرار بگیرد تا تشکیل گل و گرده افشانی با راندمان بالا ادامه پیدا کند.

استفاده از فروت ست در بهار بهتر است یا پاییز؟

محلول پاشی کود در فصل بهار تاثیر سی درصدی بر گیاه داشته و محلول پاشی فروت ست پس از برداشت محصول در فصل پاییز، تأثیر هفتاد درصدی برای تشکیل میوه و جوانه زدن گیاه دارد.

نکات طلایی برای استفاده از کود فروت ست

  • فروت ست برای تمام درختان مناسب است، یعنی باید برای تمام درختانی که مثمر هستند و میوه می‌دهند حتما از فروت ست استفاده کنید.
  • فرآیند محلول پاشی فروت ست را باید در هوای ملایم اول صبح یا عصر انجام دهید، به یاد داشته باشید به هیچ وجه در هوای گرم گیاهان را محلول پاشی نکنید.
  • دقت داشته باشید نیاز گیاهان جوان به فروت ست، کمتر از نیاز گیاهان مسن است.
  • از ترکیب فروت ست با کودهای حاوی گوگرد و روغن‌های معدنی بپرهیزید.
  • در مناطقی که میزان عنصر بور در آب مورد استفاده برای آبیاری و همچنین در برگ‌های گیاهان بسیار بالا است، به دلیل احتمال مسمومیت از بور، توصیه می‌شود از استفاده از کود فروت ست خودداری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات بیشتر راجع به خواص فروت ست درختان میوه را در مقالۀ ذکر شده مطالعه کنید.

سه فایده مهم مصرف کود فروت ست

  1. استفاده از فروت ست، مقاومت گیاه را در برابر عوامل محیطی مانند تگرگ، برف، باران و سرما افزایش می‌دهد.
  2. کود فروت ست تأثیر بسزایی در تلقیح گیاه داشته و باعث افزایش عملکرد محصول و حفظ مرغوبیت آن می‌شود.
  3. کود فروت ست باعث می‌شود گیاه در دوران خواب، عناصر مهم غذایی را در جوانه خود ذخیره کرده تا در زمان جوانه زنی و آغاز رشد، فعالیت زیستی گیاه مختل نشود و توانایی مقاومت در برابر باران وسرما را داشته باشد.
  4. کاهش ریزش میوه و برگ و نیز افزایش میوه‌دهی گیاه از دلایل استفاده از فروت ست در باغات است.

خرید کود فروت ست از وبسایت نیاز گیاهان

کودهای فروت ست خارجی در فروشگاه نیاز گیاهان، با فناوری نانو ساخته شده و با سرعت جذب بسیار بالا و فراهم کردن مواد مغذی برای گیاه، اثرگذاری مثبتی روی محصولات شما دارند. ما در فروشگاهمان دو نوع کود فروت ست خارجی تهیه شده با تکنولوژی نانو مایع را موجود کرده‌ایم که سرعت جذب فوق العاده بالا و ترکیبات عالی دارند.

جهت خرید کود فروت ست به صفحۀ هر محصول مراجعه کرده و سفارش خود را از بین حجم‌های 1 لیتری، 5 لیتری و 20 لیتری ثبت کنید.

از فواید این کودها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جلوگیری از ریزش گل و میوه
  • بالا بردن مقاومت درخت در برابر تنش‌های محیطی
  • افزایش کلروفیل و بهبود فتوسنتز گیاه
  • افزایش سبزینگی گیاه و شادابی درخت
  • افزایش جوانه زنی و بهبود فعالیت‌های بیولوژیکی گیاه
  • پیشگیری از آفات و بیماری‌ها
  • حفظ سلامت ظاهری میوه

البته باید دقت کنید که درختان در طول دوران رشد به مواد مغذی دیگر هم احتیاج دارند و یک کود به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیاز گیاهان باشد.

میزان و نحوه مصرف کود فروت ست

کود فروت ست به دو روش محلول پاشی و آبیاری قابل استفاده است، منتهی روش پیشنهادی ما برای مصرف این کود قطعاً محلول پاشی است.

نحوه مصرف فروت ست به صورت محلول پاشی و به میزان دو لیتر در هزار است. در این روش باید کود را در مخزن آب ریخته و محلول پاشی کنید.

اگر قصد دارید به روش آبیاری از این کود استفاده کنید، پنج لیتر از کود را در سیستم آبیاری جاری کرده و کود دهی را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه محلول پاشی فروت ست حتما به مقالۀ ذکر شده مراجعه کنید.

نکته آخر

کوددهی درختان با استفاده از کود فروت ست، باعث افزایش و تولید محصول بی‌نقص و باکیفیت می‌شود. اما باید دقت داشته باشید کود دهی در زمان مناسب و به مقدار کافی بسیار اهمیت دارد. شما باغداران عزیز می‌توانید سوالات خود را به صورت تلفنی با کارشناسان وبسایت نیاز گیاهان در میان بگذارید.

همچنین در بخش کامنت‌ها، منتظر خواندن سوالات و نظرات شما عزیزان هستیم و در اولین فرصت، پاسخگوی شما همراهان عزیز خواهیم بود.

شما تا به حال برای کدام یک از درختان خود از فروت ست استفاده کرده‌اید؟ آیا تاثیر این کود را در میوه دهی بهتر درختان مشاهده کردید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
* یکی از کودهایی که می‌توانید در طول دوران رشد از مزایای آن بهره مند شوید، کود ده ایکس شوک برای محصولات باغی است. این کود دارای ده عنصر درشت مغذی و ریز مغذی است که در نوع خود بی‌نظیر است. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید.
* یکی از کودهایی که باعث درشتی محصولات باغی می‌شود کود درشت شدن میوه است که برای تمام درختان نیز مناسب است. اطلاعات این کود را می‌توانید در مقالۀ ذکر شده مطالعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3 / 5. امتیاز های این مقاله: 5

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غلامرضا لطفی

توضیح کامل و عالی ممنون