به تغذیه گیاهانتان با کود فولویک اسید فکر کنید

کود فولویک اسید

اطلاع داشتن از فواید استفاده از کود فولویک اسید به عنوان یک ماده آلی مفید، برای رشد و پرورش گیاه، برای هر کشاورزی لازم و ضروری است. اگر هنور دلیل استفاده از این ماده مفید برایتان روشن نشده است و یا اگر هنوز در حال تحقیق و بررسی برای اثبات اثرات کود فولویک اسید بر روی گیاهان در اقلیم و منطقه ای که در آن زندگی می کنید هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می­کنیم.

فواید استفاده از کود فولویک اسید

شاید شما هم با شنیدن نام فولویک اسید به یاد قرص خوراکی اسید فولیک بیفتید. البته خیلی هم تشابه بی ربطی نیست  چون همان طور که قرص خوراکی اسید فولیک برای رشد سلول های بدن و سوخت وسازشان مفید است، کود فولویک اسید هم با هدایت گری مواد غذایی از ریشه به درون گیاه، باعث افزایش رشد آن می شود.

از دیگر فواید استفاده از فولویک اسید می­توان گفت فولویک اسید باعث می شود تبادل الکتریکی میان ریشه و مواد مغذی بهتر صورت بگیرد. فولویک اسید در خاک کمپوست، رسوبات دریایی و فاضلاب بیشتر یافت می شود. این ماده یکی از لایه های پوسته کره زمین نیز هست که نقش انتقال دهنده ویتامین و سایر مواد مغذی را به گیاه ایفا می کند.

فولویک اسید در واقع ماده ای هیومیکی است که حاصل تجزیه بقایای موجودات زنده و بدون تاثیرات مخرب زیست محیطی است. برای همین از این کود در تولید محصولات زراعی و باغی بیشتر استفاده می شود. برای تولید این کود سال ها زمان نیاز است. فرآیند تولید کود فولویک اسید بقایای گیاهی وجانوری است که در اعماق خاک به خاطر فعالیت میکرو ارگانیسم ها پس از طی قرن ها تبدیل به مواد و لایه هایی مانند نفت زغال سنگ و مواد هیومیکی می شود.

فولویک اسید ماده استخراجی قوی از هیومیک است که برای خاک وگیاه بسیار مفید و پرفایده است. یک مولکول فولویک اسید به تنهایی توانایی انتقال 60 ماده معدنی و عنصر کمیاب را به گیاه بر عهده دارد.

فولویک اسید یک تامپون طبیعی و کلات کننده مناسب با قدرت یونی بالا است. این ماده آلی باعث افزایش جذب عناصر معدنی در گیاه می شود. همین خاصیت، مقاومت گیاه را در برابر تنش های محیطی افزایش می دهد و از سوی دیگر کیفیت وکمیت محصول را نیز بالا می برد.

فولویک اسید یک الکترولیت آلی است که بسیار قوی بوده که باعث رشد سلول ها شده و به آن ها انرژی مضاعف می دهد. فولویک اسید پس از ورود به بافت گیاه، عناصر ماکرو را همراه با بخش سطحی گیاه به بافت آن وارد می کند.

کود فولویک اسید

دلایل استفاده از کود فولویک اسید

همان طورکه می دانید استفاده از کودهای شیمیایی نه تنها باعث انباشت مواد سمی مانند نیترات به خاک و آب های زیرزمینی می شود بلکه باعث کاهش مواد آلی وتخریب ساختار فیزیکی خاک می شود.

از سوی دیگر برای افزایش تولیدات ومحصولات کشاورزی نیاز به خاک مناسب، عناصر مکفی و قابل جذب است. فواید استفاده از فولویک اسید منتهی به کیفیت محصول نمی­شود چون این کود برای باعث افزایش قدرت باروری خاک نیز می­شود. بنابراین برای بهبود ساختار خاک باید مواد آلی را به آن بیفزایید. کشاورزان عزیزی که از سایت نیاز گیاهان اقدام خرید کود فولویک اسید کرده اند، به خوبی می دانند که افزودن مواد آلی به خاک باعث تامین مواد غذایی گیاهان و انرژی موجودات خاکزی مانند باکتری ها، کرم های خاکی و قارچ ها شده که باعث بهبود شرایط شیمیایی وفیزیکی خاک می شود.

ساختار شیمیایی فولویک اسید

اسید فولویک ویتامینی است که در انتقال گروه های تک کربنه نقش اساسی داشته و در بسیار از مسیرهای بیوشیمیایی شرکت می کند. ساختار شیمیایی فولویک اسید دارای آمینو بنزویکویک اسید است که به گلوتامیک اسید متصل شده است. مولکول های فولویک اسید کوچک تر از اسید هیومیک هستند و اندازه مولکولی آنها چیزی بین 1000 تا خاصیت Ph100000 است. فولویک اسید در هر آبی با هر سطح انحلال پذیری دارد. رنگ زرد فولویک اسید نیز به خاطر وجود اکسیژن بالای آن است، میزان اکسیژن فولویک اسید دو برابر اسید هیومیک است.

انواع کود فولویک اسید

فولویک اسید در دو نوع در بازار موجود است. نوع اول کود فولویک اسید فولات نام دارد. این نوع از فولویک اسید متصل به مواد معدنی است.

نوع دیگر فولویک اسید به صورت آزاد است که به طور معمول شامل کربن، نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن است. در سایت نیاز گیاهان که درگاهی برای خرید کود کشاورزی به صورت آنلاین است نیز می توانید انواع کودهای آلی برای رشد گیاه و حاصلخیزی خاک را خریداری کنید.

آزمایشات فولویک اسید بر روی گیاهان مختلف

آزمایشات انجام شده بر روی کود فولویک اسید نشان از نقش بسزای آن فرایند متابولیسمی سلول های زنده داشت. فولویک اسید تاثیر زیادی در بیوسنتز اسیدهای آمینه و اسیدهای نوکلئیگ دارد.

با تحقیقی از تاثیر فولویک اسید بر روی گندم و جو دریافتند که میزان اسید آمینه غیر ضروری و ضروری و نیز میزان پروتئین در دانه این گیاه افزایش پیدا کرد.

در تحقیق دیگری که به منظور شناسایی فواید استفاده از فولویک اسید بر روی گیاه شمعدانی انجام شد، معلوم شد مصرف فولویک اسید بر روی این گیاه تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی سطح برگ، تعداد برگ، ارتفاع شاخه اصلی و ارتفاع گیاه دارد.

تاثیر این اسید بر روی توت فرنگی نیز نشان داد میوه های گیاهی که کود فولویک اسید را دریافت داشته اند کیفیت وکمیت بالاتری نسبت به نوعی که مصرف کود نداشته اند؛ دارد.

فواید فولویک اسید

پنج فایده فولویک اسید بر رشد گیاه

1-از فواید استفاده از فولویک اسید بر روی گیاهان می­توان به هدایت مواد غذایی در گیاه اشاره کرد. این ماده کمک می کند تا همه مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق ریشه جذب شود.

2-اگر فولویک اسید به صورت محلول بر روی گیاه پاشیده شود، باعث جذب بهتر کود می شود.

3-تاثیر کود فولویک اسید فقط برای افزایش تقسیم سلولی و طویل شدن سلول ها نیست، بلکه با تحریک متابولیسم گیاه و افزایش فعالیت آنزیم به عنوان کاتالیزور وارد گیاه می شود.

4-فولویک اسید با افزایش سنتز کلروفیل نیز باعث افزایش ظرفیت تولید می شود.

5-از اسید فولویک به عنوان کود آلی در کشت های هیدروپونیک و بدون خاک نیز استفاده می شود.

کود فولویک اسید

مزایای استفاده از فولویک اسید

چون هر مولکول فولویک اسید به تنهایی توانایی حمل هفتاد عنصر میکرو را دارد. با خرید آنلاین اسید فولویک از سایت نیاز گیاهان از مزایای بی نظیر آن بهره مند شوید. مزایای استفاده از کود فولویک اسید به شرح زیر است.

1-افزایش رشد ریشه

2-جذب عناصر ریز مغذی مخصوصاً آهن توسط گیاه

3-کمک به جذب عناصر غذایی پر مصرف در گیاه مانند نیتروژن و فسفر

4-ممانعت از تجمع فسفر در کودهای فسفره

5-فولویک اسید باعث افزایش سرعت فتوسنتز در گیاه می شود

6-فولویک اسید محتوای غذایی گیاه را افزایش می دهد

7-این کود آلی کیفیت وکمیت محصولات باغی و زراعی را نیز افزایش می دهد

8-با استفاده از این کود قدرت جوانه زنی بذر بالا می رود.

9-از گیاه در برابر خشکی محافظت می کند.

10-فعالیت میکرو ارگانیسم خاک را افزایش می دهد.

11-مقاومت گیاه را در برابر شور ی و کم آبی بالا می برد.

12-شرایط فیزیکی و مواد آلی خاک را بهبود بخشیده و افزایش می دهد.

خرید کود فولویک اسید

خرید فولویک اسید با کیفیت برای تقویت و رشد گیاه

همان قدر که شناخت کودهای آلی و نوع مصرف شان اهمیت دارد، خرید کود با کیفیت نیز در اولویت است. برای شناخت از فواید استفاده از فولویک اسید می­توانید وارد سایت نیاز گیاهان شوید و با بهره گیری از آموزش و مشاوره دریافتی از کارشناسان ، اقدام به خرید کود فولویک اسید و خرید کود هیومیک اسید مرغوب، که مواد غذایی مورد نیاز گیاهانتان را فراهم می کند، کرده و با استفاده از خدمات سایت نیاز گیاهان برای خرید آنلاین از رنج سفر برای خرید حضوری بکاهید و محصول خریداری شده را به آسانی به زمین زراعی خود برسانید.

شماره تماس جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش : 09155995926

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 2.8 / 5. امتیاز های این مقاله: 4

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها