کود هیومیک اسید چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید به عنوان گنجی ما قبل تاریخ در صنعت کشاورزی از فواید بی‌شماری برخوردار است. اگر شما نیز به دنبال راهکاری جهت افزایش بازدهی کوددهی و کیفیت تناژ محصولات خود هستید، از مصرف کود هیومیک اسید غافل نشوید.

ما در این مقاله پس از تعریف اسید هیومیک و فوایدش برای گیاهان، به کاربرد کود هیومیک اسید و نحوه مصرف آن برای گیاهان آپارتمانی، مزارع و باغات اشاره می‌کنیم و در نهایت بهترین برند موجود در ایران را به شما معرفی می‌کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کود هیومیک اسید چیست؟

اسید هیومیک از تجزیه اجساد گیاهان و جانوران و طی فرآیندهای طولانی مدت حاصل می‌شود. در واقع گیاهان و جانوران مدفون‌شده در خاک، در اثر تابش نور خورشید و با وجود گرما و رطوبت به منبع خوبی از مواد آلی و معدنی تبدیل شده‌اند، که یکی از این مواد معدنی هیومیک است. این ماده با ارزش گاهی از رسوباتی که از دوران ماقبل تاریخ به جا مانده‌است، به دست می‌آیند.

اهمیتی که کود هيوميك اسيد (هیومکس) برای صنعت کشاورزی دارد، از این جهت است که ثمربخشی خاک و در نتیجه بازدهی پروسه‌های کشت و زرع را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد. هیومیک نه تنها خاک و بستر پروش گیاهان را تقویت می‌کند، بلکه محصولاتی که از کشاورزی به دست می‌آید را به لحاظ کیفی متحول می‌کند.

کاربرد کود هیومیک اسید برای درختان میوه و باغات

یکی از فواید مصرف کود اسید هیومیک برای باغات کاهش هزینه‌های اقتصادی است؛ زیرا این کود با آزاد کردن عناصر بلوکه شده در خاک نیاز درختان را تامین می‌کند و نه تنها سبب کاهش مصرف کودهای کشاورزی می‌شود، بلکه اگر به صورت ترکیب با سایر کودها مصرف شود تاثیر گذاری آنها را دو چندان می‌کند.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار که رعایت آن به افزایش بازدهی کوددهی کمک می‌کند، انتخاب بهترین زمان مصرف هیومیک اسید است که علاوه بر صرفه جویی در مقدار مصرف کود، کیفیت محصولات را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین اگر هدف شما افزایش تناژ محصول، بهبود کیفیت میوه، کاهش شوری خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب و… است استفاده از هیومکس را جدی بگیرید.

کود هیومیک اسید برای محصولات زراعی

همانطور که گفتیم اسید هیومیک یک ترکیب شیمیایی آلی است که از تجزیه مواد آلی مانند گیاهان، جانوران، خاک و… به دست می‌آید. این ترکیب به عنوان یک بخش از ماده آلی خاک، در رشد گیاهان و بهبود خصوصیات خاک مؤثر است.

استفاده از اسید هیومیک برای محصولات زراعی می‌تواند به رشد بهتر گیاهان کمک کند، میزان تولید را افزایش دهد و کیفیت محصول را بهبود بخشد. استفاده از کود اسید هیومیک برای محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه، زعفران، ذرت و… بسیار مهم است و تناژ محصولات را چندین برابر می‌کند.

مصرف کود هیومیک اسید مایع

متاسفانه به دلیل استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و مصرف کودهای تقلبی و نامرغوب، خاک بیشتر مناطق کشاورزی شور شده است و کشاورزان همواره به دنبال راهکارهایی برای کاهش شوری خاک می‌گردند و استفاده از کود اسید هیومیک می‌تواند راه حل مناسبی برای حل این مشکل باشد.

اسید هیومیک برای گل‌های آپارتمانی

اکثریت مردم از اهمیت به کارگیری کود برای تقویت گیاهان آپارتمانی خود غافل هستند. در حالیکه داشتن گل و گیاه آپارتمانی سالم و زیبا، نیاز به مراقبت و تغذیه مناسب دارد.

گیاهان آپارتمانی برخلاف گیاهانی که در فضاهای بیرونی رشد می‌کنند، به منابع محدودی از آب، نور، هوا و مواد مغذی دسترسی دارند. بنابراین لازم است تا با به کارگیری کودهای تقویتی، نسبت به تامین نیازهای گیاهان خود اقدام کنید.

استفاده از هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی می‌تواند به صورت مستقیم از طریق اضافه کردن به خاک یا به عنوان ماده تشکیل دهنده کودهای گیاهی در مراحل مختلف رشد گیاه انجام شود، اما ضروری است تا طریقه و مقدار مصرف آن را بدانید تا شاهد رشد فوق العاده گل‌های خود باشید.

فواید استفاده از هیومکس در کشاورزی

اسید هیومیک یک کود کاملا ارگانیک و طبیعی است و به همین دلیل برای تمام محصولات کشاورزی قابل استفاده است. همچنین به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مهم‌ترین ویژگی‌های اسید هیومیک، که مزیتی برای صنعت کشاورزی به حساب می‌آیند عبارتند از:

افزایش محصول‌دهی

شاید مهم‌ترین ویژگی‌ هیومیک و مزیتی که برای صنعت کشاورزی دارد، تحریک آنزیم‌های موجود در خاک و کمک به افزایش محصول‌دهی باشد. اسید هیومیک با تکثیر میکرو ارگانیسم‌های مطلوب در خاک، به رشد گیاهان کمیت و کیفیت قابل‌توجهی می‌بخشد.

افزایش ظرفیت نگهداری آب

به‌کار بردن کود اسید هیومیک در صنعت کشاورزی و ویژگی منحصر به‌فرد آن در حفظ رطوبت خاک باعث می‌شود، به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی شود. در واقع ساختار اسید هیومیک به گونه‌ای است که استفاده از آن در بافت خاک، آن را در مقابل خشکی مقاوم می‌کند. این موضوع در مناطق گرم و خشک و مزارعی که بودجۀ آبی محدودی دارند، اهمیت زیادی دارد.

ایجاد تعادل در خاک‌های اسیدی

اکثر خاک‌های مناطق ایران قلیایی هستند و در این محدوده PH، ریشه توانایی جذب عناصر غذایی را ندارد. بنابراین اسید هیومیک میزان PH خاک را تنظیم کرده و بر این اساس محیط را به لحاظ اسیدی و یا قلیایی بودن متعادل می‌‎کند.

افزایش جذب عناصر مغذی

کود اسید هیومیک با بهبود ساختمان کلی خاک، سبب افزایش جذب عناصری مانند فسفر، نیتروژن و پتاسیم و… شده در نتیجه کیفیت محصول و سرعت رشد گیاه افزایش پیدا می‌کند.

کاهش میزان نمک در خاک

گیاهانی که در ماطق مناطق خشک و نیمه خشک کاشته می‌شوند با مشکل شوری خاک دست و پنجه نرم می‌کنند. خاک این مناطق مقدار زیادی نمک دارد که سبب کاهش کیفیت محصول و حتی مرگ گیاه می‌شود. کود اسید هیومیک میزان نمک موجود در خاک را متعادل کرده و باعث جلوگیری از نابود شدن ریشه گیاهان در اثر غلظت بالای نمک در خاک می‌شود.

افزایش میزان تخلخل در خاک

یکی دیگر از ویژگی‌های خاک‌ حاوی هیومکس ، قابلیت آن در هوادهی می‌باشد. این ویژگی موجب کارآمد شدن خاک شده و بستری برای رشد بهتر ریشه گیاهان می‌سازد. به عبارتی دیگر، خاک دارای هیومیک بهتر و راحت‌تر نفس می‌کشد.

جلوگیری از فرسایش خاک

پدیده فرسایش خاک ضرر و زیان زیادی برای صنعت کشاورزی به دنبال دارد. استفاده از این ماده معدنی (Humic Acid) به دلیل ترکیبات کلوییدی یا به اصطلاح چسب‌سانی خود، احتمال روی دادن این اتفاق را به حداقل ممکن می‌رساند. به عبارتی دیگر، خاک دارای هیومیک، قابلیت بالایی در حفظ کیفیت و کمیت ذرات و دانه‌های خاک دارد.

افزایش قابلیت‌‌های ریشه گیاه

وجود هیومیک در خاک، به ریشه گیاه کمک می‌کند که آب و مواد غذایی بیشتری را از خاک جذب کند؛ زیرا با ایجاد تخلخل در بافت خاک، ریشه می‌تواند به راحتی حرکت کرده و برای جست و جوی عناصر غذایی گسترش بیشتری پیدا کند. این موضوع باعث عمل آوردن محصولات با کیفیت‌تری می‌شود.

جلوگیری از ترک‌خوردگی

خاک دارای اسید هیومیک به دلیل همان ترکیبات کلوییدی که پیش از این ذکر شد، کمتر ترک می‌خورد. در واقع ترکیبات کلوییدی همانند یک چسب قوی، دانه‌های خاک را به هم پیوند داده و به علاوه با قابلیتی که در حفظ رطوبت خاک دارد، ترکیب یکدستی از خاک را ایجاد می‌کند.

جلوگیری از وقوع سیلاب

قابلیت خاک‌های دارای اسید هیومیک در جلوگیری از سیلاب به دلیل ویژگی‌های خاص آن در پیشگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب می‌باشد. از آنجایی که این کود باعث ایجاد یک بافت منسجم در خاک می‌شود، احتماع وقوع سیلاب در اینگونه مزارع به حداقل ممکن می‌رسد.

بالا بردن میزان جذب نیتروژن

خاک‌های حاوی اسید هیومیک قابلیت قابل‌توجهی در جذب نیتروژن دارند. این قابلیت به رشد سریعتر گیاه و در نتیجه کوتاه‌تر شدن پروسه تولید محصولات کشاورزی کمک شایانی می‌کند. البته حفظ نیتروژن مزایای بی‌شماری برای خاک مزارع کشاورزی دارد.

جلوگیری از وقوع بیماری و آفت در خاک

ویژگی اسید هیومیک در افزایش جذب یون‌های آهن و همچنین ترکیباتی که در خود این ماده گران‌بها وجود دارد، احتمال وقوع بیماری‌های گیاهی نظیر فقر آهن را به صفر می‌رساند. اسید هیومیک همچنین یک ماده ضد آفت طبیعی محوب می‌شود و از این لحاظ فواید قابل‌توجهی برای صنعت کشاورزی دارد.

مزایای استفاده از اسید هیومیک برای صنعت کشاورزی آنقدر زیاد است که شاید ذکر همۀ آنها در این مجال نگنجد. علاوه بر صنعت کشاورزی، محیط زیست نیز منافع زیادی از به کارگیری هیومیک در مزارع پرورش گیاه می‌برد.

کاربرد اسید هیومیک در کشاورزی

در بیان مضرات اسید هیومیک هیچ موردی را نمی‌توان عنوان کرد؛ زیرا این ماده با ارزش به صورت طبیعی خاک را غنی کرده و هیچ ماده مضری را وارد محیط زیست نمی‌کند. مصرف آب در مزارع کشاورزی حاوی هیومیک به حداقل می‌رسد و به این ترتیب در منابع و هزینه‌های احتمالی صرفه‌جویی می‌شود.

معرفی معتبرترین مارک کود هیومیک اسید خارجی

باتوجه به هزینه‌های اقتصادی، همۀ کشاورزان عزیز باید در هنگام خریداری هر نوع کودی برای محصولاتشان، دقت عمل و آگاهی خودشان را بالا ببرند؛ تا بدین وسیله قادر باشند در میان انبوهی از برند‌های گوناگون، بهترین مارک کود اسید هیومیک را انتخاب کنند و راه‌های تشخیص هیومیک اسید اصل از تقلبی را بدانند.

ما در مقالۀ “کود اسید هیومیک شوک 95 درصد چیست؟” به معرفی یکی از برندهای معروف و پر طرفدار در بین کشاورزان و باغداران پرداخته‌ایم و تمام اطلاعات مصرف را برای گیاهان در اختیارتان قرار داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

اگر به دنبال کود هیومیک اسید آمریکایی اصل و باکیفیت هستید، ما می‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم. مجموعه نیاز گیاهان با تهیه و عرضه کودهای اسید هیومیک با برندهای آمریکایی شوک و بمب با خلوص 95% آماده خدمت رسانی به کشاورزان و باغداران است.

هیومیک اسید چطور مصرف می‌شود؟

کود اسید هیومیک در سه نوع گرانول، مایع و پودری در جهان عرضه می‌شود؛ که اشکال‌ پودری و مایع آن از محبوبیت و مصرف بیشتری برخوردار است؛ این امر به دلیل سرعت اثر‌گذاری و همچنین نحوۀ مصرف اسید هیومیک است که این اتفاق به آسانی و به دور از هر گونه دردسر خاصی انجام می‌شود.

کود اسید هیومیک مایع شوک و بمب با اکثر کودهای شیمیایی و طبیعی سازگار هستند و نقش اصلی خود را در خاک ایفا می‌کنند؛ بنابراین روش مصرف آنها اغلب به صورت آبیاری می‌باشد، البته در صورت کمبود آب و نداشتن شرایط آبیاری از روش محلول پاشی نیز می‌توانید استفاده کنید.

اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر نحوه مصرف هیومیک اسید را بدانید به مقالۀ ذکر شده مراجعه کنید و از مطالب مفید آن بهره‌مند شوید.

خرید کود اسید هیومیک

آیا دوست دارید که اسید هیومیک را آنلاین و به صورت غیرحضوری خریداری کنید؟ احتمالاً پاسخ شما به این پرسش مثبت می‌باشد. خرید آنلاین هیومیک اسید مزایایی دارد، که چشم‌پوشی از آن امکان‌پذیر نیست.

شما می‌توانید از طریق “خرید کود اسید هیومیک 95 درصد”  سفارش خود را به راحتی ثبت کنید. ما با عرضه ویژه «اسید هیومیک مایع خارجی» در حجم‌های مختلف 1 لیتری، 5 لیتری و 20 لیتری با خلوص 95%، سعی در اعتلای صنعت کشاورزی و رونق بخشیدن به مزارع، باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و حتی باغچه‌های کوچک خانۀ شما داریم.

کلام آخر

کود اسید هیومیک یک کود طبیعی و ارگانیک است که برای تمام محصولات زراعی، باغی و حتی گیاهان آپارتمانی قابل استفاده می‌باشد. این محصول به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد بسیار پر کاربرد می‌باشد و تاثیر بسزایی در افزایش تناژ و کیفیت محصولات خواهد داشت.

ما به طور مفصل درباره اسید هیومیک صحبت کرده‌ایم و اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار داده‌ایم. همچنین باید هنگام خرید کود هیومیک اسید دقت کافی را داشته باشید و حتماً نوع اصل و با کیفیت آن را تهیه کنید و در زمان مناسب و با روش اصولی کوددهی را انجام دهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3.4 / 5. امتیاز های این مقاله: 29

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
25 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسینی راد

هیومیک اسید رو میشه با کود های دیگه ترکیب کنیم و در یک نوبت آبیاری کنیم؟

افسانه

برای گیاهان اپارتمانی و افزایش پاجوش زدن میتونم از هیومیک اسید استفاده کنم؟

رضا

وقت بخیر نهال سه ساله سرو لاوسون بنده به دلیل اینکه کود حیوانی ریختم پاش سوخته و خشک شده آیا میشه با این کود احیاش کرد؟؟

زهرا قنادان

سلام رضا عزیز
برای احیا گیاه بهتر است از یک کود کامل مانند ده ایکس شوک استفاده کنید
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید
۰۹۱۵۵۹۹۵۹۲۶

jalili

سلام برای درختان چند بار در سال و چه زمانی از اسید هیومیک میتونیم استفاده کنیم؟

محمد

سلام . میشه محلول پاشی کرد برای زراعت ؟

khani

سلام محمد عزیز. درصورتی که به صورت دیم کشت می‌کنید، قبل از کشت کود هیومیک اسید را برروی خاک محلول پاشی کنید. در غیر این صورت می‌تونید آبیاری انجام بدید.

کرباسچی

با سلام ، من کشت ارگانیک انجام میدم و از کود و سم شیمایی استفاده نمی کنم. اسید هیومیک کشت من رو از حالت ترگانیک خارج نمی کنه؟

ku36

با سلام – آيا ميتوان هيوميك اسيد را با كود سه بيست مخلود كرد لطفا راهنمايي فرماييد با تشكر

صادقی

سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب مفیدتون
طریقه مصرف برای زرشک به چه صورت هست؟

khani

سلام جناب صادقی.
مصرف کود هیومیک اسید به صورت آبیاری هست.

حدیث

سلام آیا هیومیک اسید همون کاهش دهنده phآب هست یا فرق میکنه این دو

khani

سلام و ارادت. هیومیک اسید پی اچ خاک رو کاهش میده.

ایاز

هیومیک اسید به صورت آبیاری یا به صورت محلول پاشی بهتر است انجام شود

زهرا آرام

سلام وقت بخیر، بهتره که از هیومیک اسید به صورت آبیاری استفاه کنین.

محسن محمودی

سلام خدا قوت. چجوری باید سفارش بدیم؟

زهرا آرام

سلام آقای محمودی وقت شما بخیر. میتونین روی لینک خرید کود هیومیک اسید کلیک کنین و کود مورد نظرتون رو سفارش بدین. چنانچه موفق به سفارش نشدین از طریق تماس تلفنی هم همکاران ما میتونن شمارو راهنمایی و ثبت سفارش کنن.

جوادقنبری

سلام قیمت هیومیک اسید پودری چنده

زهرا آرام

سلام آقای قنبری. روز شما بخیر باشه. در فروشگاه ما هیومیک اسید پودری موجود نیست، به دلیل جذب بسیار سریعتر کودهای مایع، پیشنهاد می‌کنیم کود هیومیک اسید مایع استفاده کنید.