معرفی انواع سانسوریا

انواع سانسوریا

با انواع سانسوریا در  بیشتر آشنا شوید

هنگام معرفی انواع سانسوریا خوب است بدانید این گیاه همیشه سبز، نوعی گیاه تصفیه کننده هوا است که ذرات آلوده و مضر هوا را جذب کرده و تبدیل به مولکول های بی خطر می­کند. شرایط نگهداری ساده انواع سانسوریا آن را تبدیل به گیاهی پرطرفدار کرده است. گیاه سانسوریا در محیط­های کم نور و کم آب، رشد خوبی داشته و مقاومت بالای آن در برابر کم آبی، مثال زدنی است. انواع سانسوریا 60 گونه متفاوت دارد که هر کدام، شکل، اندازه رنگ و نوع متفاوتی دارند که این مقاله به قصد معرفی انواع سانسوریا برای علاقه­ مندان به این گیاه همیشه سبز نوشته شده است. پس تا پایان ما را همراهی کنید.  

آشنایی با انواع سانسوریا

ضمن معرفی انواع سانسوریا خوب است بدانید سانسوریا از خانواده سوسنیان است که زیر مجموعه ساکولنت ها محسوب می شود.  

سانسوریا شمشیری (Sansevieria Trifasciata)

فراوان­ترین نوع سانسوریا که چون در ایران رشد خوبی دارد بسیار پر طرفدار است، سانسوریا شمشیری است که بومی غرب آفریقا است. سانسوریا شمشیری در دو نوع سبز و ابلق موجود است. نوع سبز رنگ سانسوریا شمشیری، برگ های سبز کمرنگ با نوارهای افقی به رنگ سبز پر رنگ دارد. نوع ابلق سانسوریا یک نوار طلایی دور تا دور برگ را در برگرفته که زیبایی فوق العاده ای به آن داده است. نوع ابلق سانسوریا شمشیری نیاز به نور بیشتری دارد تا ابلق بماند و سبز نشود چون در صورت کمبود نور، نوار طلایی دور برگ ها کمرنگ شده و رنگ سبز در آن غالب می شود. ویژگی مشترک هر دو نوع سانسوریا شمشیری، برگ­های کشیده و نیزه ای شکل است که به خاطر شباهتش به شمشیر به سانسوریا شمشیری معروف شده است. جالب است بدانید سانسوریا شمشیری در محیط سرپوشیده و مساعد می تواند تا ارتفاع 100 سانتی متر رشد کند.  

سانسوریا شمشیری

سانسوریا پاکوتاه (Sansevieria Trifasciata var. Hahnii )

سانسوریا پاکوتاه بومی چین است و به خاطر ارتفاع کوتاهش به لانه پرنده معروف است. رنگ برگ های سانسوریا سبز پر رنگ با نورهای افقی روشن است. هر چند این گونه سانسوریا به طور کلی قد کوتاهی دارد ولی در شرایط مساعد ارتفاعش تا 20 وحتی 25 سانت هم  می رسد. شاید برایتان جالب باشد بدانید سانسوریای پاکوتاه که ارتفاع کمی دارد به سانسوریا مینیاتوری معروف است. این نوع گیاه سانسوریا چون سایز کوچکی دارد، برای محیط های کوچک مانند روی  میز مناسب تر است. نور مورد نیاز برای سانسوریا پاکوتاه نورمتوسط است و گونه ابلق آن به نور بیشتری نیاز دارد.  

سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا کوتوله (Sansevieria Bali )

خیلی ها این نوع سانسوریا را با نوع پاکوتاه اشتباه می­گیرند، چون مثل سانسوریا پاکوتاه کوتوله و کم ارتفاع است ولی برگ هایش دارای نوار زرد و سبز کمرنگ هستند که گاهی گل صورتی می دهند. برخلاف سانسوریا پاکوتاه که بومی چین است، سانسوریا کوتوله بومی کنیا است و مناسب فضاهای کوچک است. برگ های سانسوریا کوتوله، نواری شکل و نازک است و به صورت رزت در می آید. رزت حالتی از گیاه است که برگه­ای آن به صورت گلبرگ  های گل رز کنار هم قرار می گیرند.  

سانسوریا موزی (Sansevieria bananas)

در میان گونه های مختلف سانسوریا، برگ های سانسوریا موزی، شبیه قایق و کمی گوشت آلود است که از زرد و سبز شروع شده تا به آبی می رسد. جذابیت این نوع سانسوریا به تفاوت رنگ بیرون و داخل برگها است. جالب است بدانید رنگ قسمت بیرونی برگها زرد است و بخش درونی آنها سبز رنگ است و همین واریته رنگی جذابیت فوق العاده ای به این نوع سانسوریا داده است. ارتفاع کوتاه سانسوریا موزی، آن را مناسب استفاده در چیدمان­های کوچک کرده است.  

سانسوریا موزی

سانسوریا لوله ای، نیزه ای آفریقایی (Sansevieria Cylindrica )

سانسوریا لوله ای گیاه بومی آنگولا است و همان طورکه از نامش پیدا است، برگ­های گرد و لوله ای شکل و مخطط دارد. قطر برگ های سانسوریا لوله ای به 3 سانتی متر هم می رسد، در شرایط مساعد ارتفاع سانسوریا لوله ای به 50 سانتی متر هم می رسد، نیاز سانسوریا لوله ای به  نور کمی بیشتر از سایر انواع سانسوریا است. نوع جدیدی از سانسوریا لوله ای در سال های اخیر به کشور وارد شده که نوک برگ ها با رنگ های مخملی آارسته شده است. تنوع رنگی بالای سانسوریا لوله ای مخملی باعث افزایش طرفداران این نوع خاص سانسوریا شده است. خوب است بدانید رنگ نوک برگ ها، رنگ مصنوعی است که به وسیله دستگاه مخصوصی به گیاه وارد می­کنند این رنگ­ها طوری هستند که همزمان با رشد گیاه هم رشد کرده و مانعی بر سر راه بزرگ شدن گیاه سانسوریا لوله ای نیستند. از آنجا که این گیاه وارداتی قلمه ای از گیاه مادر است یک گیاه کامل به حساب نمی­آید و نیاز به مراقبت های خاص قلمه دارد و بهتر است داخل کوکوپیت قرار بگیرد. بهتر است برای اطمینان بیشتر هنگام خرید از فروشنده بخواهید که وضعیت ریشه­های گیاه را به شما نشان دهد، این کار برای فهمیدن میزان آبیاری گیاه  اهمیت دارد چون اگر سانسوریا لوله ای ریشه نداشته باشد نیاز به آبیاری کمتری دارد و  باید از انتهای گلدان به آن آب رساند.   سانسوریا لوله ای

سانسوریا ماسونی یا باله نهنگی (Sansevieria masoniana)

سانسوریا ماسونی به باله کوسه یا نهنگ معروف است و دارای برگ­های سبز رنگ با لکه های روشن است که در صورتی  که نور خوب دریافت کنند، ارتفاع سانسوریا ماسونی تا 1.5 متر می رشد. برگ های این گونه از سانسوریا، پهن تر از بقیه است و دارای یک غلاف بنفش رنگی است که متاسفانه چون زیر خاک است، دیده نمی شود.  

سانسوریا ماسونی یا باله نهنگی

 سانسوریای کرواتی (Sansevieria censorship)

هنگام معرفی انواع سانسوریا می­خواهیم از گونه ای محبوب سانسوریا که به سانسوریای کرواتی معروف است برایتان بگوییم. این سانسوریا که برگ های پهنی داشته که رشد آن به جای طول، از پهنا است. برای همین ارتفاع چندانی نداشته و مناسب محیط ها ودکوراسیون های کوچک است. این نوع گیاه دارای دوگونه سبز و ابلق است که نوع غلاف دارش جذابیت و زیبایی بیشتری دارد.  

 سانسوریای کرواتی

سانسوریا مهتابی یا یخی (Sansevieria Moonshine )

در میان انواع گل سانسوریا نوع جذابی از آن را که بومی قاره آفریقا است و دارای برگ های پهن و بلند به رنگ سبز روشن، نقره ای یا خاکستری است را به شما معرفی می­کنیم. سانسوریا مهتابی جزو گونه هایی است که نگهداری آسانتری نسبت به بقیه دارد و برای همین طرفداران بیشتری هم دارد. ارتفاع سانسوریا مهتابی کمتر از یک متر است و گاهی گل­های سفیدی می­دهد که بوی بسیار خوبی هم دارد. سانسوریا مهتابی نسبت به سایر گونه ها به نور بیشتری احتیاج دارد، چون نور کم، باعث پر رنگ شدن برگ ها می­شود، البته سانسوریا مهتابی در نور کم  هم مقاوم است و با حفظ نوارهای نقره ای رنگش پر رنگ­تر می شود.  

سانسوریا مهتابی یا یخی

سانسوریا گراسیلیس (Sansevieria gracilis)

سانسوریا گراسیلیس بومی آریزونا است که بسیار کوچک بوده و برگ­هایش دارای نوارهای سبز و سفید رنگ است.  این گیاه کمتر از 45 سانت ارتفاع دارد و نیاز به نور خوب و غیر مستقیم دارد. برگ های سانسوریا گراسیلیس در نور کم، سبز یکدست می­شود. برای دیدن گل های آن باید تا آخر پاییز منتظر بمانید تا گل های خوشه ای وخاکستری آن را ببنید.  

سانسوریا گراسیلیس

سانسوریا کانالیکولاتا (Sansevieria canaliculata)

سانسوریا کانالیکولاتا بومی ماداگاسکار است و مناسب فضاهای سبز است. ارتفاع برگهای لوله ای سانسوریا کانالیکولاتا تا یک متر هم می­رسد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در میان انواع گل سانسوریا این گیاه به صورت تکی یا دوتایی بوده وبرگ های سبز کمرنگ و پر رنگ دارد. برگ های استوانه ای این گونه از سانسوریا به شکل لوله ای و پیچ دار است که دارای 5 تا 6 شیار طولی است. در فصل بهار می­توانید گل های لوله ای سبز و سفید این گیاه را ببینید. نور مورد نیاز سانسوریا کامالیکولاتا نورخوب و غیر مستقیم است.  

سانسوریا کانالیکولاتا

سانسوریا پتنس (Sansevieria patens)

سانسوریا پتنس بومی آفریقای شرقی است که به نورمتوسط نیازمند است. برگ­های سانسوریا پتنس سبز پر رنگ با  نوارهای سبز روشن است که به صورت رزت رشد می کند. برگ­های این نوع خاص از انواع گل سانسوریا، استوانه ای است که در وسط برگ شیارهایی دارد. ارتفاع برگ های سانسوریا پتنس گاهی تا یک متر هم می رسد.  

سانسوریا پتنس

سانسوریا فیشری (Sansevieria fischeri)

سانسوریا فیشری یکی از گونه های سانسوریا است که بومی آمریکا بوده و به نور زیاد و غیر مستقیم احتیاج دارد. سانسوریا فیشری چین خوردگی های جذابی در لبه برگ­ها دارد که ارتفاعش بیشتر از 40 سانتی متر نمی رسد. گل های این نوع سانسوریا را در تابستان می­توانید ببینید که به  صورت خوشه ای؛ سفید و لوله ای شکل هستند.  

    شما کدام نوع سانسوریا را در منزل یا محل کار خود نگهداری می کنید. از تجربیاتتان در زمینه نگهداری سانسوریا برای ما بنویسید و اطلاعات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. با سپاس سایت نیاز گیاهان

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 1 / 5. امتیاز های این مقاله: 1

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها