بررسی جامع کود مولتی کمپلکس

کود مولتی کمپلکس جنریت

کود مولتی کمپلکس، دستچینی از مواد مغذی و محرک‌های رشد طبیعی است، که متریال متابولیسم ثانویه گیاه را فراهم می‌کند. با وجود این کود، گیاه از سطح عملکرد و انرژی قابل‌توجهی برخوردار می‌شود. فناوری که در تهیه کود میکروکمپلکس به کار رفته، سطح اثرگذاری این کود را به نهایت خود رسانده‌ است.

اگر انواع کلاته شده کود میکروکمپلکس را استفاده نمایید ، به سرعت و به طور مستقیم جذب گیاه شده و به این ترتیب در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج شگفت‌انگیزی به شما نشان می‌دهد. این کود عملکرد چندمنظوره‌ای داشته و از جنبه‌های مختلف به خاک و گیاه فایده می‌رساند. جهت تامین عناصر ماکرو و پر مصرف گیاه می توانید از کود npk در کنار میکرو کمپلکس استفاده نمایید تا نیاز غذایی گیاه را به صورت کامل رفع نمایید, و یا اینکه از کودهای مولتی کمپلکس که دارای عناصر فسفر، فسفر و پتاسیم نیز می باشد استفاده نمایید.

همچنین می توانید با استفاده از اسید هیومیک در برنامه غذایی باغات و مزارع خود بهره وری و اثرگذاری کودهایی که استفاده می کنید را افزایش دهید.

با همراه باشید تا به معرفی کودهای میکرو کمپلکس و مولتی‌کمپلکس و بررسی تاثیرات آن بروی درختان و گیاهان بپردازیم.

کود میکرو کمپلکس چیست؟

کود مولتی کمپلکس ترکیبی از ریزمغذی‌های موردنیاز گیاه است، که از چندین جنبه مختلف به آن سود می‌رساند. در واقع مجموعه‌ای از عناصر معدنی و آلی در این کود جمع‌آوری شده، تا میزان متعادلی از موادغذایی را در دسترس گیاه قرار دهد. به این ترتیب فرآیندهای کشاورزی و زیست‌محیطی با وجود این ماده پرفایده بهینه‌سازی می‌شوند. 

مزایای کود میکروکمپلکس 

کود میکروکمپلکس (Micro Complex) در بخش‌های زیادی به گیاه فایده می‌رساند. در واقع هرآنچه که گیاه به آن نیاز دارد، تا بهتر رشد کند، در زمان مناسب خود گل و میوه بدهد و در مقابل تنش‌های محیطی مقاومت کند، در این کود وجود دارد. به این ترتیب مهم‌ترین مزایای کود مولتی کمپلکس عبارتند از:

  • بازسازی و بهبود عملکردهای خاک

    یکی از مزیت‌های این کود، تحریک میکروارگانیسم‌های موجود در خاک برای فعالیت بیشتر و بهتر است. در واقع کود میکرو کمپلکس باعث می‌شود که میکروارگانیسم‌ها تحرک بیشتری داشته و در جریان این تحرکات، مواد مغذی را در دسترس گیاه قرار دهند، تنفس خاک را بهبود ببخشند، رطوبت را در خاک حفظ کرده و به بهترین نحو ممکن آن را به گیاه برسانند و همچنین شرایط بهتری برای توسعه ریشه ایجاد کنند.

  • بهینه‌سازی حاصلخیزی خاک

    این فرآیند به معنای توسعه تکنیک‌های جدید کشاورزی است، که درآن به میزان کمتری از آب، انرژی و یا دیگر متریال اولیه کشاورزی و باغداری نیاز است. در واقع کود میکروکمپلکس با بهبود سطح کیفی خاک باعث می‌شود که گیاه، نهایت استفاده را از امکانات موجود ببرد و همچنین خاک قوای خود را برای کشت‌های بعد از دست ندهد. در نتیجه خاک حاوی این کود همواره سطح حاصلخیزی قابل‌قبولی داشته و از تا حد زیادی از به کارگیری منابع آب، تقویت‌کننده‌ها، انرژی و صرف وقت بی‌نیاز می‌شود.

  • انرژی‌بخش گیاهان

    گیاه برای رشد و انجام فعالیت‌های خود از قبیل: فتوسنتز، تولید کلروفیل، تولید دانه، رشد جوانه، باروی، گل‌دهی، میوه‌آوری و حتی تنفس به انرژی نیاز دارد. در واقع گیاه بدون انرژی قادر نیست از منابع آب، اکسیژن و مواد غذایی استفاده کند.

کود مایع میکرو کمپلکس از طریق محلول‌پاشی و دسترسی عالی به ریشه، ساقه و برگ، سنتز پروتئین‌ها را در گیاه تسهیل بخشیده و با عهده گرفتن فعالیت‌های رویشی، باعث صرفه‌جویی در انرژی گیاه می‌شود.

  • مناسب برای کشت هیدروپونیک

    کشت هیدروپونیک از جمله فرآیندهایی است که بدون وجود محلول‌های غذایی ایده‌آل پیش نمی‌رود. وجود اسیدهای آمینه آزاد که در بافت کود مایع میکرو کمپلکس نمسیس نهادینه شده، به گیاهان زیرکشت هیدروپونیک اجازه می‌دهد تا چرخه طبیعی سنتز پروتئین را کوتاه کرده و آن را از عوامل محیطی مستقل کنند. این یک مزیت بزرگ برای میکروکمپلکس مایع محسوب می‌شود.

  • وفادار به اصول پایداری محیط زیست

    این کود یک محصول قابل تجزیه بیولوژیک، ایمن و بدون زباله است. بنابراین محیط زیست با وجود آن نه تنها به خطر نمی‌افتد بلکه پایداری آن نیز تا حد ممکن حفظ می‌شود.

  • سازگار با تولید محصولات اکولوژیکی

    با توجه به ترکیباتی که در ساخت این کود به کار گرفته شده‌ است، می‌توان از آن در کشاورزی اکولوژیکی بهره برد.

  • متعادل‌سازی عناصر موجود در خاک

    کود میکروکمپلکس حاوی اسیدهای آمینه حاصل از هیدرولیز آنزیمی با منشأ گیاهی است. این کود با وجود ریزمغذی‌های ضروری و عملکرد قدرتمند خود در جذب سریع، سطح غلظت مناسب و متعادلی از میکرومغذی‌ها در خاک و گیاه ایجاد می‌کند.

  • از بین بردن علائم کمبود موادغذایی در گیاه

    میکرو کمپلکس مایع به عنوان ماده‌ای غنی از انواع عناصر آلی و معدنی، گیاهان ضعیف را تقویت کرده و علائم کمبود موادغذایی را در آنان از بین می‌برد. به این ترتیب گیاهانی که هیچ امیدی به رشد و محصول‌دهیشان وجود ندارد، با وجود این کود حیات دوباره می‌یابند.

مزایای کود میکروکمپلکس شامل موارد بسیار متعددی میشود.

کود مولتی کمپلکس جنریت

پس از معرفی کود میکرو‌کمپلکس حال نوبت به معرفی کود کامل و همه کاره مولتی کمپلکس می‌رسد. کود مولتی کمپلکس جنریت، محصولی آمریکایی و با فرمولاسیون ویژه علاوه بر تامین عناصر ریزمغذی، عناصر ماکرو (NPK) را نیز در خود دارد. مورد دیگری که این کود را به یک کود همه کاره تبدیل می کند:  دارا بودن مقادیر قابل توجهی از آمینو اسیدها ، ویتامین ها و هورمون های مورد نیاز گیاه است.

مواد تشکیل دهنده کود مولتی‌کمپلکس

مولتی کمپلکس جنریت، دارای سه عنصر پرمصرف (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) و عناصر ریزمغذی و کم مصرف (آهن، مس، مولیبدن، روی، بور، گوگرد، منگنز) انواع ویتامین های (B1 , B2 , C , E) و آمینو اسیدهایی همچون (تریپتوفان، متیونین، آرژنین، پرولین) می‌باشد. این کود علاوه بر عناصر ذکر شده هورمون های گیاهی سیتوکینین و اکسین که از هورمون‌های موثر در رشد گیاه هستند را در خود جای داده است.

مزایای کود مایع مولتی‌کمپلکس جنریت

کود مولتی‌کمپلکس (Multi Complex) علاوه بر تامین نیاز گیاه به ریزمغذی ها، عناصر ماکرو، ویتامین‌ها و اسید آمینه‌های موردنیاز گیاه را در دسترس گیاهان و درختان قرار می‌دهد. در واقع مولتی کمپلکس یک کود کامل و همه کاره است در تمام دوره‌های رشد گیاه، نیازهای غذایی گیاه را به طور کامل رفع می‌کند.

از مهمترین مزیت‌های این کود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تحریک ریشه زایی

کود فسفر و همچنین این عنصر پرمصرف در رشد ریشه‌ها نقش بسزایی دارد و این کود با دارا بودن 15% فسفر، ریشه‌زایی گیاه را تحریک کرده و به رشد بهتر ریشه کمک می‌کند. علاوه بر آن هورمون‌های گیاهی موجود در کود باعث تحریک گیاهان و درختان به رشد بیشتر می‌گردد.

  • تقویت سیستم ایمنی گیاه

عناصر موجود در کود آهن و پتاس همچون عناصری مهم و حیاتی در چرخه‌ی عمر گیاهان فعالیت می‌کنند و به جرات می‌توان گفت که اساسی‌ترین نقش در حفظ سلامت و رشد گیاه به عهده پتاسیم است. کمبود کود پتاس در گیاهان باعث بروز مشکلاتی همچون کاهش مقاومت به کم‌آبی، گرما و یا سرما و همچنین آفات و بیماری‌ها می گردد. از طرفی تامین به موقع و به اندازه این عنصر حیاتی باعث افزایش تناژ محصول و برداشت محصولی باکیفیت و خوش‌عطر و طعم خواهد شد. کود مولتی کمپلکس جنریت دارای %40 پتاسیم است.

بالا بردن مقاومت در برابر تنش ها از جمله مزایای استفاده از کود مولتی کمپلکس جنریت است.
  • کمک به رشد رویشی و زایشی

کود نیتروژن به همراه و در کنار عناصری همچون آمینو اسید و عصاره جلبک دریایی که هورمون‌های رشد زیادی در خود دارد، باعث تحریک بیشتر درختان به جوانه زنی و رشد رویشی می‌گردد. از طرفی با داشتن حجم بالایی پتاسیم و سایر ریز‌مغذی‌ها، رشد زایشی گیاه را بهبود داده و گیاهان و درختان را تحریک به گلدهی بیشتر می‌کند. و اما نکته‌ی قابل توجه در این است که کود مولتی کمپلس جنریت به همراه خود تمام این عناصر را موجود دارد.

  • جلوگیری از ریزش شکوفه ها و میوه ها

از دلایلی که باعث ریزش شکوفه‌ها می‌گردد می‌توان به عدم گرده افشانی مناسب، تغییر دمای ناگهانی، وزش بادهای شدید، آفات و بیماری‌ها و کمبود مواد غذایی اشاره نمود. مولتی کمپلکس‌ها با تامین بخش عمده‌ای از نیاز گیاهان و درختان از بروز این مشکلات جلوگیری می‌‎نماید. عنصر پتاسیم که در بالا اشاره کردیم با افزایش مقاومت گیاه و همچنین تامین انرژی مورد نیاز در فرآیند تبدیل شکوفه‌ها به میوه نقش مهم و بسزایی دارد. علاوه بر آن وجود عصاره جلبک دریایی و آمینو اسید باعث افزایش مقاومت گیاهان نسبت به تغییرات دمایی، وزش بادهای شدید و حتی تگرگ می‌گردد.

  • افزایش سوخت ساز گیاهان

آمینو اسیدها و آنزیم‌های موجود در جلبک دریایی باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه رشد بیشتر درختان می‌گردند. گاهی اوقات ممکن است که مواد غذایی مورد نیاز در اختیار گیاه و یا درختان قرار گرفته، اما گیاه قادر به جذب و استفاده از آنها نباشد؛ اینجاست که کود آمینو اسید و جلبک دریایی  وارد عمل شده و با تحریک سوخت و ساز و افزایش متابولیسم سلولی گیاه را تحریک کرده تا از منابع غذایی که در اختیار دارد، نهایت استفاده را ببرد.

  • بهبود کیفیت میوه

همانطور که اشاره کردیم پتاسیم عنصری مهم و حیاتی در تغذیه گیاهان است. علاوه بر خواصی که ذکر کردیم، پتاسیم در رنگ‌گیری میوه، افزایش عطر و طعم، حجم و وزن میوه تاثیر شگرفی دارد. علاوه بر پتاسیم تامین سایر عناصر ماکرو و ریزمغذی به صورت همزمان در بهبود کیفیت میوه و محصول نهایی نیز نقش بسزایی داشته و به برداشت میوه‌ای خوش عطر و رنگ و بازارپسند کمک ویژه‌ای می‌نماید.

  • تامین فروت ست

کود فروت ست از چند عنصر اصلی و مهم مورد نیاز گیاه تشکیل شده است. این عناصر عبارتند از بور و روی که هر کدام نقش ویژه‌ای در رشد گیاه و افزایش جوانه زنی آن دارند. کود فروت ست تأثیر بسزایی در خوشه بندی و تلقیح گیاه داشته و باعث افزایش عملکرد محصول و حفظ مرغوبیت آن می‌شود و نقش اساسی در تشکیل و تکامل تخمک و افزایش گرده افشانی در فصل بهار را دارد. همچنین استفاده فروت‌ست پس از برداشت میوه، باعث شده تا گیاه در دوران خواب، عناصر مهم غذایی را در جوانه خود ذخیره کرده تا در زمان جوانه زنی و آغاز رشد، فعالیت زیستی گیاه مختل نشود و توانایی مقاومت در برابر باد و باران وسرما را داشته باشد.

کود مولتی کمپلکس برای چه گیاهانی مناسب است؟

مولتی کمپلکس مایع جنریت با دارا بودن عناصر ریزمغذی و همچنین تامین سه عنصر پرمصرف یا همان ان پی کا و به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد قابل استفاده برای تمام درختان از جمله انگور، گردو، سیب، پسته، زردآلو، انار و …. و همچنین محصولات زراعی همچون زعفران و چغندر قند، یونجه، و … می‌باشد. همچنین از مولتی کمپلکس می‌توان به عنوان کود محلول پاشی زعفران استفاده کرد.

از این کود می‌توانید در تمام دوره های کشت استفاده نمایید.

راهنمای استفاده از کود

روش مناسب استفاده از این کود، تا حدی به نوع و کیفیت خاک، فصل، اکوسیستم منطقه، نوع و تیره گیاه بستگی دارد. اما اگر بخواهیم یک دستورالعمل کلی برای محلول‌پاشی که تقریباً بر روی همه انواع محصولات جواب می‌دهد ارائه دهیم، به ترکیب 2 لیتر در هر هزار لیتر آب می‌رسیم. بهتر است این دستور در فصل رشد و جوانه‌زنی گیاه باید هر پانزده روز تکرار شود.

میزان مصرف کود میکرو کمپلکس پودری نیز یک کیلو‌‌گرم در هر هزار لیتر آب است. البته چنانچه شما از این کود در آبیاری تحت فشار استفاده می‌کنید، باید در هر هکتار زمین کشاورزی به مقدار 2 کیلو در هزار لیتر آب از این کود استفاده کنید. این دستور باید در فصل رشد و رویش جوانه در گیاه هر پانزده روز تکرار شود.

کوددهی هماه با آبیاری تحت فشار از جمله شیوه های مصرف کود مولتی کمپلکس است.

زمان استفاده از کود

گیاهان و درختان در دوره های مختلف رشد نیازهای متفاوتی به عناصر غذایی دارند و شما به عنوان باغدار و کشاورزی حرفه ای با شناخت این نیازها و تامین به موقع ها آنها سلامت گیاهان و درختان و کیفیت محصول نهایی خود را تضمین می‌کنید. کودهای مولتی کمپلکس و یا میکرو کمپلکس ها  با تامین عناصر ریزمغذی در تمام دوره های رشد به گیاهان و درختان برای تولید محصولی با کیفیت کمک می کنند.

  • شروع دوره رشد :

با پایان زمستان و شروع گرم شدن هوا، درختان از خواب زمستانی بیدار شده و گیاهان و درختان رشد خود را آغاز می‌کنند؛ اما دمای خاک پایین است و گیاه توانایی جذب عناصر غذایی را از طریق ریشه ندارد. در فصل بهار می‌توانید با محلول پاشی کود مولتی کمپلکس نیازهای غذایی گیاهان و درختان را برای رشد و جوانه زنی تامین نمایید.

  • اواسط دوره رشد :

پس از تبدیل شکوفه ها به میوه، نیاز غذایی گیاهان و درختان به عنصر پتاسیم بیشتر می‌شود. در این دوره رشد می‌توانید از کود مولتی کمپلکس به صورت محلول‌ پاشی و یا آبیاری استفاده نمایید.

  • پس از برداشت میوه :

پس از برداشت میوه، زمان تقویت درختان پیش از شروع خواب زمستانی است. پیش از اینکه خزان درختان شروع شود باید نیاز گیاهان به عناصر ماکرو ( پتاسیم، فسفر و نیتروژن) و دو عنصر کم مصرف‌تر روی و بور را برطرف کرد تا درخت انرژی خود را برای سال بعد حفظ کرده و دچار سال‌آوری نشود. کود مولتی کمپلکس جنریت با دارا بودن 15% نیتروژن، 15% فسفر و 40% پتاسیم و همچنین 40 میلی گرم روی و 10 میلی گرم بور، می تواند تمام نیازهای درختان را پیش از شروع فصل سرما و آغاز خواب زمستانی آماده کند.

خرید کود مولتی کمپلکس

«مجموعه نیاز گیاهان » به عنوان واردکننده کود مولتی کمپلکس مایع خارجی این محصولات را به صورت عمده و جزئی در اختیار کشاورزان و باغداران محترم قرار داده و به این ترتیب قدمی در مسیر بهبود کمیت و کیفیت محصولات و رشد اقتصادی صنعت کشاورزی برمی‌دارد.

شما به راحتی می‌توانید این محصول باارزش را به صورت آنلاین سفارش داده و در محل موردنظرتان تحویل بگیرید. برای این کار کافی است که به فروشگاه اینترنتی نیاز گیاهان مراجعه کنید.

سخن نهایی

در این مقاله شما را با کود مولتی کمپلکس فواید آن‌ها در کشاورزی و باغداری اشاره کرده‌ایم. شما عزیزان می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و پیش از ثبت سفارش، از مشاوره رایگان متخصصان بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما همراهان عزیز باشیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3 / 5. امتیاز های این مقاله: 4

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید آقاجانی

جا داره ازتون بابت مطالب مفیدی که در اینجا قرار میدین تشکر کنم