کود سه بیست برای زعفران (کود NPK با سه عنصر حیاتی)

کود سه بیست برای زعفران

عوامل زیادی در رشد و افزایش کیفیت محصول زعفران نقش دارند که یکی از آنها کوددهی مناسب در مرحله زاچ آب و یخ آب زعفران است. در این مرحله که گلدهی زعفران تمام شده است و علف‌های زعفران سبز شده‌اند، شما باید از کودی استفاده کنید که حجم علف‌های زعفران را بیشتر کند. چرا که علف‌های زعفران، پوشش سبزی هستند که می‌توانند مواد مغذی را به پیاز زعفران برسانند. یکی از غنی‌ترین کودها که سرشار از عناصر مفید است، کود سه بیست برای زعفران است.

اگر تا به حال پس از برداشت زعفران زمینتان را به حال خود رها کردید و کود مناسب استفاده نکردید، ضربۀ سنگینی به مزرعۀ خود زده‌اید و احتمالاً برداشت عالی هم نداشتید. چه در سال‌های اولیه کشت زعفران هستید یا از کشت شما چند سال می‌گذرد، باز هم باید زعفران خود را تقویت کنید. دعوت می‌کنیم تا پایان مقاله همراه نیاز گیاهان باشید.

چرا باید از کود سه بیست برای زعفران استفاده کنیم؟

کودهایی که باید در مرحله پس از برداشت استفاده کنید، تنوع زیادی دارند که همگی ضروری هستند؛ منتهی سه کود مهمی که استفاده از آنها بسیار تأکید شده است کود نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. به این کودها در زبان انگلیسی ان پی کا «NPK» می‌گویند. این سه عنصر از این جهت اهمیت دارند که عناصر درشت مغذی یا ماکرو هستند و گیاه برای رشد و پرورش حتماً به آنها نیاز دارد.

شما می‌توانید به‌جای اینکه هر کود را جداگانه تهیه کنید، با تهیه یک کود که هر سه عنصر را در خود دارد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. این سه عنصر را می‌توان به آب، غذا و اکسیژن برای انسان‌ها تشبیه کنیم. بدون این سه مورد می‌توانیم زندگی کنیم؟ خیر. حالا سوال اینجاست که هر کدام از این عناصر به‌تنهایی چه تاثیری روی زعفران دارند؟ در ادامه تاثیر هر کدام را بررسی می‌کنیم.

عنصر نیتروژن برای زعفران

به احتمال زیاد تا به حال نام کود سفید (ازت یا اوره) را شنیده‌اید. این کود همان عنصر نینروژن است که از شکل جامد آن برای زمین زعفران زیاد استفاده می‌شود و آن را روی خاک می‌پاشند. شکل مایع این کود که در کود سه بیست وجود دارد جذب فوق‌العاده سریع‌تر و بهتری دارد و می‌تواند رشد رویشی علف زعفران را افزایش دهد و سوخت و ساز گیاه را بالا ببرد. در نتیجه عمل تکثیر پیازهای زعفران که در زمستان انجام می‌شود و هر پیاز مادری به دو پیاز دختری تبدیل می‌شود، نیازمند نیتروژن است.

عنصر فسفر برای زعفران

فسفر هم از کودهایی است که کشاورزان زعفران آن را خوب می‌شناسند و به کود سیاه معروف است. این کود بر روی ریشه‌زایی زعفران تاثیر دارد و می‌تواند گیاه زعفران را برای سال بعد تحریک به گلدهی بیشتر کند. اطلاعات بیشتر راجع به اهمیت کود فسفر برای زعفران را می‌توانید در مقالۀ ذکر شده مطالعه کنید.

عنصر پتاسیم برای زعفران

عنصر پتاسیم می‌تواند تاثیر فراوانی بر درشتی پیاز زعفران بگذارد. وقتی پیاز زعفران درشت باشد، طبیعتاً می‌تواند گلدهی را با تمام قوا انجام دهد. حتما می‌پرسید چگونه؟ تمام کودهایی که پس از برداشت استفاده می‌شوند تاثیر خود را در سال آینده نشان می‌دهند. بعد از کوددهی توسط شما، فصل زمستان هم شروع می‌شود که سرما پیاز زعفران را تهدید می‌کند؛ پتاسیم می‌تواند پیاز زعفران را در برابر تغییرات دمایی نیز محافظت کند.

معرفی بهترین کود سه بیست برای زعفران

در فروشگاه اینترنتی نیاز گیاهان دو نوع از کودهای آمریکایی پرطرفدار را ارائه می‌دهیم که هر دو ترکیباتی شبیه به هم و تاثیرگذاری بالا دارند. پس از بررسی این دو کود، انتخاب را بر عهدۀ شما می‌گذاریم.

کود سه بیست شوک برای زعفران

کمپانی شوک که در کشور آمریکا وجود دارد، در تولید کودهای کشاورزی از نانو تکنولوژی بهره می‌گیرد؛ به این معنا که ذرات به قدری کوچک شده‌اند که می‌توانند به راحتی در دل خاک و گیاه نفوذ کنند و سریعاً جذب شوند. یکی از کودهای کامل و معروف این برند، کود سه بیست شوک است. نامگذاری این کود به این علت است که دارای 20% نیتروژن، 20% فسفر و 20% پتاسیم است و تاثیرات آنها را مطالعه کردید.

از دیگر عناصر موجود در این کود می‌توانیم به عنصر آهن، منگنز و منیزیم اشاره کنیم. این سه عنصر ریز مغذی هستند و بر روی عطر، رنگ و طعم کُلاله‌های زعفران بیشترین تاثیر را می‌گذارند و فرآیند فتوسنتز گیاه را بهبود می‌دهند.

کود سه بیست شوک

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت و جهت خرید کود سه بیست شوک برای زعفران به صفحۀ ذکر شده مراجعه کنید و از بین سه حجم مختلف 1 لیتری، 5 لیتری و 20 لیتری، کود مورد نظرتان را ثبت سفارش کنید.

کود سه بیست جنریت برای زعفران

تولید محصولات جنریت هم در کشور آمریکا انجام می‌شود و این کود نیز از فناوری نانو برخوردار است. کود سه بیست جنریت علاوه بر 20% نیتروژن، 20% فسفر و 20% پتاسیم دارای میزان قابل توجهی از ریز مغذی‌های آهن، منگنز، مس، بور، مولیبدنوم و روی است؛ این عناصر کمک می‌کنند که فسفر و پتاسیم بهتر جذب شوند و با فعال شدن انواع آنزیم‌ها، گیاه بهتر بتواند اسیدهای آمینه تولید کند.

همان‌طور که می‌دانید زمین‌های زعفران به آب کمتری نیاز دارند و کشاورزان حدوداً پنج بار زمین را آبیاری می‌کنند. جهت افزایش توان جذب و انتقال آب توسط گیاه زعفران، ریز مغذی‌های کود سه بیست جنریت بسیار موثر هستند.

کود سه بیست جنریت

کود 20-20-20 جنریت تاثیر بالایی در افزایش تناژ محصول دارد و به طور کلی عملکرد گیاه را در مراحل مختلف بهینه می‌کند. بنابراین از این کود که منبع غذایی عالی برای گیاه محسوب می‌شود غافل نشوید.

شما می‌توانید جهت خرید کود سه بیست جنریت به صفحۀ مورد نظر مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید تا ما در کمترین زمان، آن را به دستتان برسانیم.

روش صحیح مصرف کود سه بیست برای زعفران

پس از تهیه کود، استفادۀ درست از آن بسیار اهمیت دارد. طریقه صحیح مصرف دو کود معرفی شده شبیه به یکدیگر است که در ادامه کامل آن را توضیح می‌دهیم:

زمان مصرف کود سه بیست برای زعفران

بهتر است پس از برداشت زعفران، در مراحلی که علف زعفران رشد کرده یعنی در مراحل زاچ آب و یخ آب حتما از کود سه بیست استفاده کنید تا تاثیر آن را در برداشت سال آینده ببینید.

مقدار مصرف کود سه بیست برای زعفران

برای محلول پاشی 2 لیتر کود سه بیست را در 1000 لیتر آب حل کنید و سپس کود دهی را انجام دهید. دقت کنید مقدار کود دهی باید به قدری باشد که خیس شدن علف‌های زعفران را به چشم خود ببینید. در روش آبیاری نیز 5 لیتر از کود را با مقدار آب لازم برای آبیاری ترکیب کرده و وارد زمین کنید.

نحوه مصرف کود سه بیست برای زعفران

نحوه مصرف کود سه بیست مایع به هر دو صورت محلول پاشی و آبیاری قابل انجام است. روش پیشنهادی ما این است که این کود را محلول پاشی کنید، به دلیل اینکه اثر گذاری در روش محلول‌پاشی سریع‌تر است. همچنین اکثر کشاورزان زعفران ممکن است با کمبود آب مواجه باشند پس این روش کارآمدتر خواهد بود.

خرید کود سه بیست برای زعفران

مجموعۀ نیاز گیاهان در تمام مراحل رشد و پرورش محصولات کشاورزی تلاش می‌کند تا بازدهی را به حداکثر میزان برساند و کمک حال شما عزیزان باشند. در این زمینه از سابقۀ 15 ساله خود بهره گرفته‌ایم و تمام تجربیات خود را دراختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. شما عزیزان می‌توانید با خیال راحت کودهای مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی نیاز گیاهان تهیه کنید.

سخن پایانی

کودهای کشاورزی در تمام مراحل زراعت کاربرد خاص خود را دارند؛ یکی از مراحلی که باید زعفران خود را تقویت کنید، مرحلۀ پس از برداشت است. در این مرحله کود سه بیست برای زعفران با داشتن عناصر ضروری، کارساز است. چنانچه رجع به این کود سوال دیگری داشتید می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. همچنین در بخش دیدگاه‌ها منتظر دریافت نظرات و سوالات شما عزیزان هستیم و در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهیم بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 2.9 / 5. امتیاز های این مقاله: 12

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها