پلت مرغی برای گیاهان

کود پلت مرغی برای باغات

(N.P.K) پلت مرغی برای باغات نوعی از کودهای آلی است که از 80 درصد کود مرغی به اضافه ترکیب  ان پی کا به نسبت (3-2-3) تولید می شود. از کود پلت مرغی برای باغ های میوه، حاصلحیزی خاک و رشد گیاهان استفاده می­شود. کود پلت مرغی برای گیاهان، در شرکت های فرآوری تولید کود به حالت فشرده در آمده و با افزودن گوگرد به آن به عنوان ماده مکمل، تبدیل به بهترین کود ارگانیک می شود. استفاده از پلت مرغی برای باغ های میوه به خاطر نیتروژن، پتاسیم و فسفر بیشتری که نسبت به سایر کودهای ارگانیک دارد درمیان کشاورزان و باغداران رواج زیادی دارد. در این مقاله با خواص و موارد مصرف کود پلت مرغی، بهترین زمان، طریقه مصرف و هرآنچه لازم است درباره کود پلت مرغی برای باغات و گیاهان بدانید، آشنا خواهید شد.

فواید پلت مرغی برای گیاهان

کشاورزان و باغداران عزیزی که به دنبال تولید محصولات باکیفیت هستند، حتی کسانی که اهل پرورش گل و گیاه در حیاط منزل هستند، خوب است بدانند کود پلت مرغی از منابع آلی بی نظیر برای تقویت خاک است که به خاطر داشتن نیتروژن زیاد یکی از مطلوب ترین و بهترین کودها برای رشد گیاه به شمار می رود. از فواید پلت مرغی برای گیاهان همین قدر برایتان بگوییم که این کود نه تنها تامین کننده مواد مغذی برای خاک است، بلکه با افزودن مواد آلی به خاک نقش اصلاح کننده را داشته و باعث حاصلحیزی بیشتر خاک هم می شود. کود پلت مرغی به لحاظ تجزیه و رها کردن ازت، برای ریشه گاه گیاه (ریزوسفر) موثر بوده و سبب تامین ازت مورد نیاز گیاه در مراحل مختلف رشد می شود.

کود پلت مرغی برای گیاهان

فواید کود پلت مرغی برای باغات میوه

از آنجا که کود پلت مرغی دارای مقادیر زیادی عناصر غذایی است با استفاده از آنها در باغ های میوه می توان حاصلخیزی خاک را افزایش داد. پلت مرغی برای باغات به خاطر ارگانیک بودن در رشد  و پرورش سبزیجات، درختان پسته، گردو، انار، زغفران، گوجه فرنگی، مرکبات و غیره مفید و مثمر ثمر است. کود پلت مرغی یک کود غیر شیمیایی موثر برای گیاهان باغی است و منبع مفید نیتروژن برای گیاه به شمار می رود. نیتروژن اصلی ترین ماده مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد ریشه و برگ درختان در باغات میوه است. کود مرغی هم که در فرآیند تولید تبدیل به پلیت شده به راحتی با خاک ادغام شده و مواد مورد نیاز گیاه را به خوبی تامین می کند. کارشناسان سایت نیاز گیاهان معتقدند ماده مغذی ازت که به مقدار زیاد در کود مرغی پلت شده وجود دارد، به رشد برگ و سبزینگی گیاه کمک می کند، از سوی دیگر پتاسیم وجود در پلت مرغی نیز با تقویت گل ها، روند رسیده شدن و رشد میوه ها را سرعت می  بخشد. بهترین زمان مصرف کود پلت مرغی برای باغات میوه کودهای مرغ غنی شده زمان مصرف ندارند و هر زمان که مایل باشید می توانید از آنها استفاده کنید. اما بهتر است از پلت مرغی برای باغ های میوه در فصل پاییز که بهترین زمان برای تجزیه کود مرغی و آزاد سازی عناصر موجود در آن است استفاده کنید. استفاده از پلت مرغی در فصل بهار به خاطر هدر روی ازت، عملیات کشت را به تاخیر می اندازد و باعث افزایش فشردگی خاک می شود. بیشتر کشاورزان و باغداران از کود پلت مرغی در فصل تابستان وزمستان استفاده می کنند.

طریقه مصرف پلت مرغی برای باغات میوه

نوع مصرف پلت مرغی برای باغ های میوه به زمان استفاده از آن بستگی دارد. اگر قبل از کاشت قصد استفاده از کود پلت مرغی را دارید بهتر است هنگام شخم زدن زمی،ن کود را کاملاً با خاک مخلوط کنید، ابتدا باید پلت ها را به طور یکسان روی خاک پخش کنید سپس کود را به خوبی با خاک مخلوط کنید. درآب و هوای خشک پس از مخلوط کردن پلت با خاک نیاز به آبیاری زمین دارید. استفاده از پلت مرغی برای درختان باغ در فصل رشد کمی متفاوت است. در این مرحله باید کود را به طور مساوی روی خاک و اطراف گیاه مستقر بپاشید و به آرامی کود را با خاک مخلوط کنید، در این مرحله باید خیلی مراقب ریشه گیاه باشید که زخمی نشده و  آسیب نبیند. پس از آن می­توانید زمین را کاملاً ابیاری کنید. دقت داشته باشید بذر گیاه ممکن است در اثر سمیت آمونیاک جوانه نزند و یا گیاهچه حاصل از آن از بین برود. پس در میزان مناسب مصرف دقت کافی را به عمل بیاورید. برای مصرف پلت مرغی برای باغات و درختان میوه و بهره مندی از فواید آن می توانید  کنار طوقه گیاه را با فاصله کم و متناسب با اندازه گیاه چال کنید و پس از ریختن پلت ها درون چاله، آن را با خاک بپوشانید.

کود پلت مرغی برای گیاهان

تاثیر پلت مرغی در سال های مختلف رشد گیاه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید 35 تا 50 درصد ازت موجود در کود مرغی پلت شده برای سال اول گیاه مفید است، 20درصد ازت موجود در آن در سال دوم مصرف قابل استفاده برای گیاه است و در سال سوم نیز بین 5 تا 10 درصد ازت موجود در خاک قابل استفاده برای رشد گیاه است. برای خرید کود کشاورزی موثر در حاصلخیزی خاک و مراحل مختلف رشد گیاه وارد سایت نیلز گیاهان شوید و در سریع ترین زمان ممکن  کود مورد نظر را به صورت آنلاین خرید کنید.

نیاز مرکبات به کود مرغی پلت شده

کود دهی مرکبات با انواع کودهای آلی باعث حفظ قدرت رویش و  میوه دهی درخت می شود. مرکبات در طول سال نیاز به سه بار کود دهی دارند که بهتر است کود دهی در اسفند، اردیبهشت ومرداد باشد. دقت داشته باشید که هر باز به یک اندازه کود آلی یا همان پلت مرغی را به مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و غیره برسانید. اگرمیزان کود بیشتر از حد معمول شود مرکباتی با پوست کلفت تر تولید خواهید کرد اگر متوجه شدید رنگ برگ های مرکبات تان سبز تیره شده ورشد میوه ها زیاد شده بهتر است یکی از دفعات کود دهی را کاهش دهید. نگران ریزش برگ های زرد مرکبات در فصل زمستان نباشید چون ریزش برگ درختان همیشه سبز در زمستان امری طبیعی وعادی است.

 بهترین زمان مصرف پلت مرغی برای مرکبات

بهترین زمان مصرف پلت مرغی برای باغ های میوه و مخصوصاً مرکبات از اواخر دی ماه تا نیمه بهمن ماه است. از مصرف کود پلت مرغی در فصل پاییز برای مرکبات بپرهیزید، چون سبب هدر روی عناصر غذایی کود در اثر بارش های زمستانی می شود. در فصل زمستان هم چون زمین پوشش گیاهی نداشته و لخت است میزان هدر روی عناصر غذایی موجود در زمین بیشتر می شود. کود مرغی پلت شده را همان طور که قبلاً اشاره شد باید به فاصله نیم متر از تنه درختان و نهال ها در سطح باغ پخش کرد. مقدار مصرف کود مرغی پلت شده در هر هکتار بر اساس آزمون کود و خاک تعیین می شود. فراموش نکنید مصرف بی اندازه کود مرغی بدون توجه به میزان ازت موجود در آن موجب تاخیر میوه دهی، افزایش خطرات بیماری ها، خسارت سرمازدگی و باد می شود.

کود پلت مرغی برای مرکبات

نیاز درختان سیب، انار، گردو، پسته و غیره به پلت مرغی

میزان مصرف کود پلت مرغی برای درختان جوان و بالغ متفاوت است. استفاده از پلت مرغی برای باغ های میوه باید به روش چالکود و در سایه انداز درخت باشد. -درختان جوانی که 1 تا 2 سال از کاشت تان می­گذرد به حدود 300 گرم کود نیاز دارند. -درختان کوچک 2 الی 3 ساله به 500 گرم کود نیاز دارند. -درختانی که 3 تا 4 سال از عمر کاشت شان می گذرد، حدود 680 گرم کود پلت مرغی نیاز دارند. -درختان بالغ 4 تا 5 ساله نیاز به 900 گرم کود مرغی دارند. -درختان 5 تا 6 ساله نیز به مقدار تقریبی 1125گرم کود محتاج هستند. -و در نهایت درختان با عمرمتوسط 7 تا 12 ساله به 1500 گرم کود پلت مرغی نیازمند هستند.

کود پلت مرغی

خرید پلت مرغی از سایت نیاز گیاهان

اگر شما هم با دانستن فواید پلت مرغی برای باغات و رشد گیاهان دیگر به جمع طرفداران این کود پرخاصیت پیوستید، پس تردید را کنار بگذارید و با ورود به سایت نیاز گیاهان و استفاده از آموزش ومشاوره کارشناسان باتجربه سایت، راهنمایی های لازم برای چگونگی مصرف و بهترین  زمان استفاده از کود مرغی پلت شده را دریافت کنید و همزمان برای خرید کود پلت مرغی به صورت آنلاین، بدون صرف هزینه های ایاب وذهاب اقدام کنید. گفتنی است کود کشاورزی عرضه شده در سایت نیاز گیاهان باعث افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی و مهم تر از همه افزایش درآمد شما می شود و سلامت عمومی جامعه را نیز تضمین می کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 1.5 / 5. امتیاز های این مقاله: 2

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها