پلت مرغی کود ان پی کا (NPK) طبیعی

کود npk طبیعی

یکی از کودهای دامی که از سال ها قبل به عنوان کود کشاورزی استفاده می شود، پلت مرغی کود NPK طبیعی است که شامل 80 درصد کود مرغی همراه با ترکیب کود ان پی کا  به نسبت (2-1-2) است. گفتنی است این کود برای هر نوع خاکی مناسب است. از آنجا که کود پلت مرغی از جمله کودهای 100 درصد خالص و ارگانیک بوده و دارای مواد آلی و عناصر ماکرو، شامل ازت، فسفر، پتاسیم، آهن، منیزیم روی و غیره است با اقبال زیادی از سوی کشاورزان واقع شده و جایگزین خوبی برای استفاده از کودهای صنعتی و شیمیایی شده است. امروزه استفاده از پسماندهای آلی به خاطر دارا بودن مقادیر زیادی عناصر عذایی و ماده آلی به طور گسترده مورد مصرف کشاورزان و باغداران قرار دارد.

آشنایی با انواع کود کشاورزی

انواع کود کشاورزی که مورد استفاده کشاورزان و باغداران عزیز قرار می­گیرد به سه دسته تقسیم می شوند.

  • کود حیوانی یا دامی

  • کمپوست

این نوع کود از مدفوع حیوانات مختلف به وجود آمده که در بسترهای مختلف گیاهی برای جذب فرآوری می شود. ماده آلی است که منشا گیاهی داشته و در اثر تجزیه بقایای گیاهی به وجود می آید. برای تهیه کمپوست نیاز به پشته ای از مواد آلی مرطوب مانند برگ چمن، و ضایعات مواد غذایی پس از گذشت چند ماه است.

کود npk طبیعی
  • کود سبز

کودهای سبز محصولاتی هستند که به وسیله ترکیب مواد مغذی و آلی باروری خاک را افزایش می دهند. این نوع کود کشاورزی در گره های خاص در ساختار ریشه نیتروژن را تثبیت می کنند.

کود مرغی پلت شده چیست؟

یکی از بهترین کودهای آلی کود مرغی پلت شده است که 100 درصد خالص و ارگانیک و طبیعی است. این نوع کود از مدفوع جوجه ها به دست می آید و تحت عنوان کود آلی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کود چون دارای بیشترین میزان ازت، فسفر و پتاسیم است برای خاک هایی که نیتروژن کمی دارند، انتخاب مناسبی است. کود مرغی پلت شده برای گیاهان را به شکل گلوله ای یا پلت تولید می کنند.

کود مرغی پلت شده از چه چیزی تشکیل شده است؟

کود NPK طبیعی پلت مرغی کودی است که از پسماند یا مدفوع مرغ های تخمی وگوشتی تولید می شود. پلت مرغی یک محصول ارگانیک و بدون مواد شیمیایی است. عناصر ماکروی موجود در پلیت مرغی شامل ماده ارگانیک، ازت، فسفر، پتاسیم، کلیسم وگوگرد است. عناصر میکروی موجود در کود مرغی پلت شده نیز آهن، منگنز، مس، روی، مولیبدن و بر است.

پلت مرغی کود npk طبیعی

ساده ترین روش استفاده از کود مرغی

ساده ترین روش استفاده از کود مرغی پخش فضولات در زمین های کشاورزی است. اما به یاد داشته باشید این کار عوارض زیادی به دنبال دارد، من جمله آلوده شدن بستر زمین، طغیان حشرات و آفات در زمین کشاورزی است. از سوی دیگر با پخش پسماند مرغ های بومی در زمین کشاورزی باعث می­شود بذر علف های هرز نیز به سوی زمین های کشاورزی هجوم بیاورد. ازت بالای این کود نیز می تواند باعث اختلال در بستر خاک و فرآیند رشد گیاه می شود. بنابراین باید کود مرغی قبل از ریخته گری تجزیه شود انگل، تخم مرغ وعوامل عفونی موجود در آن از بین برود.

مراحل عمل آوری و بدست آوردن کود پلیت مرغی

روند تولید کودهای ارگانیک مانند کود مرغی پلت شده شامل موارد زیر می شود. -جمع آوری مدفوع و زباله های حیوانات و تخمیر آنها ، نیتروژن، فسفر، کلرید پتاسیم، کلریدNPK-ورود مواد نیمه مرطوب به دستگاه خرد کننده برای افزایش عناصری نظیر پتاسیم، کلرید آمونیوم و غیره با رعایت استانداردهای لازم. -پس از فرآیند مخلوط شدن وارد مکانیسم گرانول میشود. -خنک کردن به منظور خشک شدن و غربالگری -اندازه گیری و مهر و موم -تولید محصول نهایی، انبار کردن و بسته بندی آن

کود npk طبیعی

 شکل های مختلف کود مرغی پلت شده

کود مرغی پلیت شده که همان کود مرغی فرآوری شده است که به شکل گلوله ای یا پلیت تولید می شود. شکل دیگر کود مرغی به شکل کمپوست خرد کرده است که آنرا به صورت پودر در می آورند، نشانه پلیت مرغی در این شکل از کود مرغی؛ بوی مشخص و وجود پرهای کوچک در این پودر است. کود مایع مرغی نیز در نمونه های ایرانی وخارجی در سایت گلدکود موجود است که در بسته بندی های مختلف عرضه می شود.

معایب استفاده از کودهای حیوانی

باوجود فواید استفاده از کودهای آلی و دارای NPK طبیعی مثل پلت مرغی، عدم مدیریت صحیح  و استفاده نادرست از این کودها می تواند منجر به مشکلات زیست محیطی جدی شود. از جمله این مشکلات می توان به هدر رفتن مواد مغذی از طریق آبشویی نیترات و آلودگی آب های زیرزمینی، فرسایش  رواناب از مزارع کشاورزی و تصاعد گازهای سمی اشاره کرد. به علاوه این که تجزیه سریع ترکیبات آلی نیتروژن دار ساده موجود در کودهای حیوانی مانند کود مرغی پلت شده باعث آزاد شدن گاز آمونیاک شده و انباشتگی این گاز در مجاورت ریشه باعث مسمومیت گیاه می شود. نمک زیاد موجود در کودهای آلی نیز با کاهش پتانسیل اسمزی و یا سمیت یونهای ویژه آثار و پیامدهای منفی برای گیاهان داشته باشد.

بهترین  زمان استفاده از کود پلیت مرغی

چون پلیت مرغی یک کود طبیعی دارای NPK است، در صورت قرار گرفتن در مجاورت بذر مانع از جوانه زنی گیاه می شود. به خاطر داشته باشید که زمان و فصل مناسب برای استفاده از کود پلت مرغی و نحوه اختلاط آن با خاک از اهمیت بالایی برخوردار است. کشاورزان عزیز باید بدانند که بهترین زمان استفاده از کود مرغی پلت شده فصل تابستان و زمستان است. البته در پاییز هم  چون فرصت کافی برای آزاد سازی عناصر در خاک و جذب آن توسط گیاه وجود دارد استفاده از این کود مانعی ندارد.

استفاده از کود npk طبیعی

خرید کود مرغی پلت شده

قیمت های متفاوت کود مرغی پلت شده به خاطر نوع فرآوری و ترکیبات مختلفی است که باعث افزایش کیفیت کود و بازده عالی آن می شود. قیمت کود مرغی به آنالیز تولید، برند و نوع بسته بندی بستگی دارد. کشاورزان عزیزی که می­خواهند با مصرف کودهای بیولوژیک محصول با کیفیتی تولید کنند و درآمد بیشتری نیز داشته باشند و از همه مهم تر به سلامت عمومی جامعه کمک کنند، بدون درنگ وارد سایت نیاز گیاهان شده تا با خرید کود مرغی پلت شده به تمام اهداف مورد نظر برسند. وبسایت نیاز گیاهان عرضه کننده انواع کود کشاورزی مورد نیاز کشاورزان و باغداران است که با قیمتی متعارف و قابل قبول در خدمت مصرف کنندگان عزیز قراردارد. کود 100 درصد خالص و ارگانیک را می­توانید در بسته بندی های مورد نیاز با هر وزن و مقداری که مایل باشید، از سایت نیاز گیاهان تهیه کنید. با تماس با کارشناسان سایت نیاز گیاهان علاوه بر خرید کود کشاورزی می توانید از مشاوره و آموزش کارشناسان با تجربه سایت در زمینه استفاده صحیح کودهای آلی برای انواع گیاهان بهره مند شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3 / 5. امتیاز های این مقاله: 2

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها