کود جلبک دریایی، گنجینه‌ای از دل دریاها

مصرف کود جلبک دریایی برای گیاهان

کود جلبک دریایی به عنوان گنجینه‌ای که از دل طبیعت به دست می‌آید، خواص بیشماری دارد. این ماده ارگانیک که منبعی غنی از مواد آلی و معدنی می‌باشد، بدون اینکه کوچک‌ترین آسیبی به طبیعت بزند، استخراج می‌شود. کشف ویژگی‌های منحصر به فرد عصاره جلبک دریایی و تأثیری که این ماده بر روی سلامت و زیبایی انسان دارد، باعث شده که خانواده‌ها در کشورهای پیشرفته این آیتم متفاوت را به سبد غذایی خود اضافه کنند.

عصاره جلبک دریایی چیست؟

جلبک دریایی یک نوع گیاه است که در بخش‌های مختلفی از دریاها و اقیانوس‌ها رشد می‌کند. این گیاه در بخش‌های کم‌عمق آب به رنگ سبز و در بخش‌های عمیق به رنگ قهوه‌ای درمی‌آید. کود جلبک دریایی جنریت حاصل عصاره‌گیری از جلبک آسکوفیلم نودوسوم است و 85 درصد از کود را عصاره این جلبک دریایی تشکیل می‌دهد. همچنین جلبک آسکوفیلم نودوسوم بیشتر در آب‌های آمریکا رشد می‌کند و محصول همان کشور می‌باشد. انواع ترکیبات آلی در عصاره جلبک دریایی وجود دارد که شامل 70 گونه هورمون رشد گیاهی، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، آمینو اسید، نیتروژن، منیزیم، روی، آهن و پتاسیم می‌باشد. علاوه بر آن جزو اندک گیاهانی است که قادر به تولید پروتئین هستند و از این جهت برای ما بسیار اهمیت دارند. جلبک دریایی همچنین حاوی مقادیر قابل‌ توجهی از سیتوکینین، اکسین، بتائین و الیگوساکاریدها است.

کاربرد کود جلبک دریایی در صنعت کشاورزی

جدای از کاربردی که جلبک دریایی در صنایع غذایی و حوزه‌های درمانی دارد، صنعت کشاورزی نیز به طور گسترده از این ماده با ارزش بهره می‌برد. در واقع مزیتی که جلبک دریایی به عنوان کود برای زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها دارد، دلیل ما برای معرفی این ماده طبیعی است.

استفاده از عصاره جلبک دریایی برای گیاهان

از سالیان خیلی دور مردمانی که در مناطق ساحلی زندگی می‌کرده‌اند، به خواص بی‌نظیر جلبک دریایی و تأثیری که این ماده بر روی خاک و گیاه دارد، پی برده‌اند. در آن زمان از جلبک دریایی به عنوان مهم‌ترین تقویت‌کننده زمین‌های زراعی استفاده می‌شده و اکنون این ماده عنوان کود ارگانیک را به خود گرفته‌است.

مزایای عصاره جلبک دریایی برای مزارع کشاورزی و باغ‌ها

اضافه کردن عصاره جلبک دریایی به زمین کشاورزی یا باغ موجب تغییر و تحولاتی در بافت خاک می‌شود. این تغییر و تحولات به طور عمده مثبت و به نفع خاک و گیاه می‌باشد. در واقع جلبک دریایی مانند یک کمپوست قوی عمل کرده و به نوعی خاک را از نو می‌سازد. همچنین کربوهیدارت‌های پیچیده‌ای که در کود جلبک دریایی وجود دارد، به خاک جان دوباره‌ای می‌بخشد. در ادامه با مزایایی که کود جلبک دریایی برای صنعت کشاورزی دارد، بیشتر آشنا می‌شویم.

  • افزایش جذب مواد مغذی موجود در خاک
  • محافطت از گیاه در مقابل بیماری‌های خاک
  • افزایش فعالیت‌های آنتی اکسیدانی در گیاه
  • افزایش جوانه زنی

از اولین واکنش‌هایی که خاک نسبت به ورود کود جلبک دریایی به بافت خود نشان می‌دهد، تحریک میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌باشد. این اتفاق مزایای بیشماری برای خاک و گیاه دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به جذب بهتر مواد مغذی خاک توسط گیاه اشاره کرد. یکی از تأثیراتی که تحریک میکروارگانیسم‌های مفید خاک توسط کود جلبک دریایی برای زمین زراعی و باغ‌ها دارد، افزایش مقاومت گیاهان و درنتیجه محافظت از آنها در برابر انواع بیماری‌های موجود در خاک می‌باشد. استفاده از جلبک دریایی به عنوان کود طبیعی در بافت زمین‌های کشاورزی، کمک شایانی به افزایش فعالیت‌های آنتی اکسیدانی در خاک می‌کند. این موضوع نقش مهمی در بالا بردن کیفیت زندگی گیاه و محصولاتی که به عمل می‌آورد، دارد. یکی از هزاران مزایای کود جلبک دریایی برای همه گیاهان افزایش جوانه زنی است و درواقع یکی از دلایل اصلی استفاده از آن در ابتدای فصل رشد همین ویژگی می‌باشد. همچنین محرک رشد و جوانه زنی برای بذرها است و به همین علت جهت بذرمال از آن استفاده می‌شود.

محلول پاشی کود جلبک دریایی در زمین کشاورزی
  • کمک به فرآیند گل دادن در گیاهان
  • شیرین شدن میوه‌ها
  • کمک به پیوند موفقیت‌آمیز در گیاهان
  • محافظت از گیاه در مقابل آفت‌ها
  • جلوگیری از سرمازدگی گیاهان با مصرف عصاره جلبک دریایی
  • کود جلبک دریایی و بالا بردن کمیت دانه‌ها

وجود جلبک دریایی در خاک‌های کشاورزی و باغ‌ها، موجب می‌شود که فرآیند گل دادن انواع گیاهان سرعت و کیفیت بالاتری داشته‌باشد و کوپه‌های گیاهی زودتر تشکیل شوند. یکی از خواص منحصر به فرد جلبک دریایی برای خاک، کمک به جذب قند طبیعی توسط گیاه می‌باشد. از طرفی قندی که گیاه از خاک جذب می‌کند، باعث عمل آمدن میوه‌ها و دیگر انواع محصولات کشاورزی شیرین‌ و خوش‌طعم می‌شود. عصاره جلبک دریایی دارای مقادیر قابل‌توجهی از هورمون‌های طبیعی می‌باشد. این موضوع در پیوند زدن گیاهان و درخت‌ها با هم نقش بسزایی دارد. در واقع وجود کود جلبک دریایی در خاک، درصد موفقیت در فرآیند پیوند گیاهان را به میزان چشمگیری بالا می‌برد. وجود کود جلبک دریایی در خاک زمین‌های زراعی و باغ‌ها، موجب ضخیم شدن دیواره‌های سلولی گیاهان می‌شود. این موضع گیاه را در مقابل آفت‌ها و انواع دیگر بیماری‌های گیاهی حفظ می‌کند. کمک به ضخیم شدن دیواره‌های سلولی در گیاه، که توسط کود دریایی انجام می‌گیرد، مزایای بیشماری دارد. یکی از این مزایا بالا بردن مقاوت گیاه در مقابل عوامل محیطی مانند سرما می‌باشد. یکی از خواصی که کود جلبک دریایی برای خاک دارد، تقویت آن و کمک به رشد کیفی و کمی گیاه می‌باشد. عمل آمدن دانه‌های سنگین‌ و بزرگ تنها بخش کوچکی از نتایج فوق‌العاده این فرآیند می‌باشد. با خیاندن دانه‌ها در کود جلبک دریایی جنریت در مدت زمان کمتری جوانه می‌زنند و توده ریشه‌ای بزرگتری دارند. همچنین از شوک جابه جایی حاصل از انتقال نشاء به زمین جلوگیری می‌کند و سرعت رشد ریشه را بیشتر می‌کند.

محلول پاشی عصاه جلبک دریایی مایع در زمین کشاورزی
  • بالا بردن کیفیت گیاهان و محصولات 
  • ایجاد تعادل در خاک به لحاظ وجود آهن و میزان اسیدیته
  • کاربرد آسان عصاره جلبک دریایی

تقویت خاک از طریق اضافه کردن کود جلبک ، موجب بالا رفتن توان آن در پرورش گیاهانی با کیفیت بالاتر می‌شود. دور از ذهن نیست که گیاهانی که در خاک حاصلخیزتر رشد کرده‌اند، محصولات با کیفیت‌تری نیز به عمل می‌آورند. این محصولات می‌تواند شامل دانه‌ها، گل‌ها و میوه‌ها باشد. یکی دیگر از مزیت‌های کود جلبک برای صنعت کشاورزی، اضافه کردن اسید و آهن به خاک می‌باشد. این موضوع در پرورش گیاهانی مانند گاردنیا، کاملیا، آزالیا و ردودندرون نقش مهمی دارد. همچنین پرورش خیلی از گیاهان بومی به این دو ماده مغذی وابسته است. در واقع هر نوع زمین کشاورزی یا باغی که از فقر آهن و اسید رنج می‌برند، می‌توانند با کود جلبک دریایی جان دوباره‌ای پیدا کنند. استفاده از کود جلبک بسیار راحت است. این کود طبیعی به دو شکل پودری و مایع در بازار عرضه می‌شود. نوع پودری آن به راحتی بر روی خاک پاشیده شده و از این طریق به سرعت جذب خاک می‌شود. همچنین نوع مایع کود جلبک دریایی را می‌توان بر روی گیاه اسپری کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق برگ‌ها جذب گیاه شود.

خرید کود جلبک دریایی

امروزه کشاورزان و باغداران در سراسر جهان به قدرت بی‌نظیر عصاره جلبک دریایی در تقویت خاک پی برده‌اند. همین موضوع باعث شده که استفاده از این ماده طبیعی در صنعت کشاورزی گستردگی قابل‌توجهی پیدا کند. در واقع جلبک دریایی به یکی از ملزومات کشاورزی و باغداری تبدیل شده‌است، و بدون آن امکان کشت و زرع هدفمند و موفق وجود ندارد. توجه داشته باشید که، کود جلبک دریایی گسترده‌ترین و در عین حال متعادل‌ترین میزان از مواد مغذی را در میان دیگر کودهای کشاورزی و باغداری دارا می‌باشد. بنابر تمام ویژگی‌هایی که برای کود جلبک دریایی تعریف کردیم، و با توجه به تأثیر چشمگیری که این کود ارگانیک در رشد صنعت کشت و زرع و بالا بردن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دارد، اقدام به خرید کود جلبک دریایی در کنار اسید هیومیک می‌تواند اقدامی در جهت سودآوری بیشتر برای کشاورزان و باغداران محسوب شود. برای تهیه انواع کودهای شیمیایی و طبیعی از جمله کود جلبک دریایی مایع جنریت می‌توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاه نیاز گیاهان و به صورت آنلاین اقدام به تهیه آن کرده و ما در کمترین زمان ممکن سفارش شما را به دستتان می‌رسانیم.

کلام آخر

کود جلبک دریایی مایع جنریت محصولی وارداتی و تولید آمریکا می‌باشد و به دلیل خواص منحصر بفردی که دارد برای تمام گیاهان کاربردی است. این کود خاصیت سوزانندگی ندارد و کاملا طبیعی و ارگانیک می‌باشد و برای گیاه یا محیط زیست خطری نداشته و تهدید بشمار نمی‌رود. به همین دلیل در اکثر دوره‌‎های رشد برای تقویت گیاه و افزایش مقاومت آن در برابر تنش‌های محیطی و بیماری‌ها و آفات استفاده می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 0 / 5. امتیاز های این مقاله: 0

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها