احداث باغ گردو، سرمایه گذاری بلند مدت با بازدهی بسیار عالی

احداث باغ گردو

کسانی که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت با بازدهی عالی در حوزه باغداری هستند، می‌دانند احداث باغ گردو زودبازده ترین و پرسودترین گزینه است.

مزیت دیگر احداث باغ گردو برای باغداران باردهی طولانی مدت درخت گردو است که تا سال‌ها ادامه دارد. خوشبختانه اصول احداث باغ گردو چندلر، احداث باغ گردو فرنور و… تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است و با مطالعه این آموزش قادر خواهید بود برای هر نوع درخت گردویی باغ احداث کنید. اگر می­‌خواهید با چگونگی این کار آشنا شوید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

خلاصه‌ای از این مقاله
برای احداث باغ گردو باید در منطقه‌ای باشید که تابستان معتدل و زمستان‌های سرد دارد. سپس با توجه به اقلیم منطقه، نهال‌های گردو را تهیه کنید. توجه کنید که خاک کاشت گردو باید ترکیبی از شن و لوم به عمق سه متر باشد.
با توجه به سیستم آبیاری باغ، درختان در هر هکتار بین 6 الی 8 هزار متر مکعب آب احیتاج دارند.
الگوی کاشت مناسب برای حفظ فاصله بین درختان 7 تا 10 متر است تا درختان به خوبی رشد کنند.
در هر هکتار باغ می‌توانید بین صد تا دویست نهال بکارید که قیمت هر نهال معمولاً بین صد تا دویست و پنجاه هزار تومان است.

فواید اقتصادی کاشت درخت گردو

فواید احداث باغ گردو آن قدر زیاد است که شما می‌­توانید از میوه تا پوست سبز آن بهره برداری و تولید درآمد کنید. علاوه بر مغز گردو، دیگر فواید بهره برداری از گردو را در جدول زیر توضیح داده‌ایم:

اجزای درخت گردوفایده اقتصادی
برگ گردوبرگ درخت گردو حاوی ژوگلون است، که دلیل سیاه شدن دست‌ها در تماس با پوست تازه آن است. در طب سنتی، از برگ گردو به عنوان داروی مبارزه یا پیشگیری از عفونت‌های انگلی و کرم‌های گوارشی استفاده می‌شود.
گفته می‌شود جوشانده برگ گردو در کاهش قند خون موثر است و برای تصفیه خون نیز کاربرد دارد. برگ گردو دارای خواص ضد التهابی و پاک‌کننده خون است و در برخی منابع برای بهبود تبخال نیز توصیه می‌شود.
پوست سبز گردوپوست سبز گردو خاصیت ضد باکتری دارد، به ویژه به دلیل تانن‌ها و ترکیبات فنولیک موجود در آن که می‌توانند به عنوان دورکننده حشرات و بید مورد استفاده قرار گیرند. پوست سبز گردو در صنایع مختلفی چون رنگرزی، داروسازی، تولید مواد آرایشی و چرم‌سازی کاربرد دارد. همچنین، استفاده از پوست سبز گردو به عنوان کود نیز مرسوم است. در صنعت نفت و گاز، از پوست سبز گردو برای جلوگیری از هرز رفتن گل حفاری استفاده می‌شود.
چوب درخت گردوچوب گردو به دلیل مقاومت بالایی که در برابر فشار، خمش، رطوبت، و کشش دارد، در صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارد. استفاده‌هایی چون خراطی، منبت‌کاری، ساخت مجسمه‌ها و اشیاء دکوری، ساخت مبلمان، و روکش چوب، تنها برخی از کاربردهای محبوب چوب گردو هستند که آن را به یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین انواع چوب تبدیل کرده است.
روغن گردواز روغن گردو در صنایع خوراکی، دارویی، صنعتی، و هنری استفاده می‌شود و یک کالای لوکس به شمار می‌آید.

حالا که با فواید کاشت درخت گردو به طور کامل آشنا شدید وقت آن است که مراحل احداث باغ گردو را نیز بدانید که در قسمت بعد به آن پرداخته‌ایم.

مراحل احداث باغ گردو

هنگام احداث باغ گردو باید مراحلی را به ترتیب طی کنید تا به هدف نهایی خود دست یابید. این مراحل عبارت‌اند از:

مکان مناسب برای باغ گردو

خوب است بدانید که درختان گردو به طور کلی در عرض جغرافیایی 30 تا 50 درجه شمالی به خوبی رشد می‌کنند. کشور ایران در عرض جغرافیایی تقریبا 25 تا 40 درجه شمالی قرار دارد، بنابراین بسیاری از نقاط ایران برای احداث باغ گردو مناسب هستند.

با این حال، مناطق بسیار گرم و خشک جنوبی ایران مانند حاشیه خلیج فارس و دریای عمان شرایط خوبی برای رشد درخت گردو ندارند. بهترین مکان برای احداث باغ گردو ارتفاعاتی بین 800 تا 2500 متر از سطح دریا است.

انتخاب اقلیم سازگار با رشد گردو

از جمله دستورالعمل‌های احداث باغ گردو، کاشت آن در شرایط آب و هوایی است که تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد مطابق با نیازهای گردو برای دوره سرمایی دارد.

سرمای شدید و ناگهانی در بهار برای درختان گردو مضر است و می‌تواند به جوانه‌های تازه رشد کرده آسیب بزند. بنابراین، یکی از اصول احداث باغ گردو انتخاب منطقه‌ای است که در معرض سرمای ناگهانی فصل بهار نباشد.

انتخاب نهال گردو

بهترین و مرغوب ترین درخت گردو با توجه به آب و هوای هر منطقه و نگهداری شما از درختان متفاوت است. بهترین گردوهایی که در ایران کاشته می شوند شامل گردوی چندلر، گردوی فرنور، گردوی ژنوتیپ، گردوی اسراییلی و… هستند.

ما در مقاله‌ای انواع درخت گردو مناسب کاشت در ایران را به همراه ویژگی‌هایشان به طور کامل بررسی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید و در نهایت تصمیم درست برای انتخاب نهال بگیرید.

خاک مناسب احداث باغ گردو

یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها برای احداث باغ گردو، عدم کاشت در خاک‌های سنگین رسی است چرا که این نوع خاک معمولاً زهکشی نامناسبی دارد و درختان گردو در آن خوب رشد نمی‌کنند.

به منظور دستیابی به محصولی با بازدهی بالا، توصیه می‌شود که درختان گردو در خاک‌های نیمه سنگین با ترکیبی از شن و لوم (رسی لومی) که دارای عمق زیاد باشند (حداقل سه متر) کاشته شوند.

خاک‌های لومی به دلیل توانایی بالا در حفظ رطوبت نسبت به خاک‌های شنی، حاصلخیزتر هستند. همچنین، خاک مناسب برای کاشت گردو باید دارای EC (شوری) کمتر از 4 دسی زیمنس بر متر و pH در محدوده 6.5 تا 7.5 باشد تا جذب بهینه مواد مغذی توسط گیاه انجام شود.

تامین آب مورد نیاز درخت گردو

یکی از مراحل مهم در احداث باغ گردو تأمین آب مورد نیاز است. میزان آب مورد نیاز درختان گردو بسته به شرایط اقلیمی، خصوصیات خاک و روش آبیاری متغیر است، اما به طور کلی در روش آبیاری غرقابی، بین 8 تا 10 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار مورد نیاز است. در صورت استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای که کارایی بالاتری دارد، می‌توانید با 6 تا 8 هزار مترمکعب آب، هر هکتار باغ گردو را آبیاری کنید.

چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری راجع به آبیاری درخت گردو در فصول مختلف دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالۀ نام‌برده را مطالعه کنید.

الگوی کاشت درخت گردو با فاصله مناسب

یکی از اصول احداث باغ گردو مدرن تهیه الگوی کشت است تا درختان نورگیری کافی برای تولید محصول مرغوب داشته باشند. ایجاد فاصله مناسب میان درختان هم نور دریافت شده توسط درختان را تأمین می‌کند و هم فضای کافی برای رشد ریشه‌ها را قرار می‌دهد.

انواع الگوی‌های کشت رایج در کشور شامل الگوی مثلثی، لوزی، داربستی، مربعی، و مستطیلی است. نکته‌ای که نباید هنگام کاشت درختان گردو از یاد برد، ایجاد فاصله مناسب بین درختان برای عبور آسان وسایل نقلیه مورد نیاز در مراحل کاشت، نگهداری و برداشت است.

اگر فاصله بین درختان کافی نباشد، توصیه می‌کنیم از طریق جابجایی یا حذف برخی درختان، فاصله‌ها را بهبود دهید تا هم به حفظ سلامت کلی باغ کمک کنید و هم فضای کافی برای هر درخت وجود داشته باشد.

با گذشت زمان، شاخه‌ها و برگ‌های درختان گردو می‌توانند در هم تنیده شده و در صورت نزدیک بودن بیش از حد، با یکدیگر تداخل ایجاد کنند. به همین دلیل، بسیاری از باغداران در فضاهای خالی میان درختان گردو، درختان هلو می‌کارند تا از فضای موجود به طور موثرتری استفاده کنند و در عین حال محصول اضافی برداشت کنند.

پس از اینکه درختان گردو به اندازه کافی رشد کرده و به ثمر نشستند، درختان هلو را می‌توان حذف کرد. برخی باغداران نیز ممکن است به جای درختان هلو، از انواع درخت گردو پاکوتاه استفاده کنند تا فضا را پر کنند.

جهت اطلاع از بهترین فاصله کاشت درخت گردو پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ ذکر شده را مطالعه کنید.

شخم زدن باغ گردو

شخم یکی از مراحل اولیه و حیاتی در آماده‌سازی زمین برای کاشت گردو است. این فرآیند شامل وارونه کردن لایه‌های بالایی خاک با استفاده از ابزارهایی مانند گاوآهن یا تراکتور می‌شود.

هدف از شخم عمدتاً افزایش تهویه خاک، مبارزه با علف‌های هرز، و دفن بقایای گیاهی برای تجزیه و تبدیل به مواد مغذی است. شخم همچنین به نرم کردن خاک‌های سخت و فشرده کمک کرده و از این رو، ریشه‌های نهال جدید می‌توانند به راحتی در خاک نفوذ کرده و رشد کنند. توصیه می‌کنیم عمق شخم بین 30 تا 50 سانتی‌متر باشد تا نهال گردو به خوبی رشد کند.

بستر خاک نهال گردو

پس از شخم زدن به خاک فرصت بدهید تا نشست کند و اگر احساس می‌کنید خاک رنگ روشن و بافت سفتی دارد حتماً آن را توسط کود هیومیک اسید برای گردو اصلاح کنید. ما در این مقاله کامل توضیح داده‌ایم که چقدر این کود برای گردو حیاتی است.

توجه کنید که خاک قبل از کاشت نهال‌ها، دارای رطوبت مناسبی باشد اما خیلی مرطوب یا خیلی خشک نباشد.

زهکشی خاک باغ گردو

زهکشی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن آب اضافی از خاک خارج می‌شود. این کار می‌تواند به صورت طبیعی یا با استفاده از سیستم‌های مهندسی شده مانند کانال‌ها، لوله‌ها، یا حفره‌های زهکشی انجام شود.

هدف از زهکشی جلوگیری از تجمع آب در خاک است که می‌تواند باعث فساد ریشه‌ها، کاهش اکسیژن موجود برای ریشه‌ها و در نتیجه کاهش رشد نهال شود. اگر خاک شما سنگین است یا بارش باران در منطقه‌تان زیاد است، حتما زهکشی را در نظر داشته باشید.

در مقاله‌ای دیگر اصول کاشت نهال گردو را به طور کامل توضیح داده‌ایم تا بدانید که عمق چاله‌ای که حفر می‌کنید چقدر باشد، از چه کودی استفاده کنید و… . پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز حتماً مطالعه کنید.

بهترین زمان کاشت درخت گردو چه وقتی است؟

باغداران عزیزی که قصد احداث باغ گردو دارند باید بدانند بهترین زمان برای کاشت نهال گردو اوایل بهمن تا انتهای اسفند است. البته در مناطق سردسیر بهتر است کاشت نهال را به پایان زمان سرما ویخبندان، یعنی اوایل بهار موکول کنید. لازم است بدانید کاشت نهال گردو در فصل تابستان آن را با کمبود آب شدید مواجه می­‌کند. دقت داشته باشید که پس از تهیه نهال گردو بهتر است پیش از جوانه زنی آن را بکارید.

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو چقدر است؟

برای محاسبه هزینه احداث هر هکتار باغ گردو در ایران باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت، از جمله قیمت نهال‌ها، هزینه‌های آماده‌سازی زمین، کود دهی، سیستم آبیاری، حفاظت و مراقبت از باغ، و همچنین اگر تصمیم به خرید زمین دارید، باید آن را هم به بقیۀ هزینه‌ها اضافه کنید.
معمولاً برای باغ‌های گردو فاصله بین درختان بین 7 تا 10 متر در نظر گرفته می‌شود که به طور میانگین می‌توان گفت در هر هکتار حدود 100 تا 200 درخت قرار می‌گیرد.

هزینه احداث یک هکتار باغ گردو

برای محاسبه دقیق‌تر، باید قیمت فعلی نهال گردو، هزینه‌های آماده‌سازی زمین، کود و سایر موارد را با هم جمع کنید. در حال حاضر هزینه هر نهال گردو بین صد تا دویست و پنجاه هزار تومان متغیر است.

سخن نهایی

در این مقاله تمام نکات لازم راجع به احداث باغ گردو از جمله مکان مناسب احداث باغ گردو، انتخاب اقلیم سازگار، خاک مناسب، تأمین آب مورد نیاز و الگوی کاشت درخت گردو با فاصله مناسب، آماده سازی زمین شامل شخم و زهکشی، توجه به زمان کاشت و سرمایه مورد نیاز را بررسی کردیم.

شما می‌توانید جهت تهیه کودهای کشاورزی با کارشناسان کشاورزی ما مشورت کنید و کود مناسب رشد نهال یا درخت گردو را تهیه کنید.

چنانچه سوالی دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشده بود، حتماً آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

اگر قصد دارید آموزش کاشت گردو از بذر را مطالعه کنید، پیشنهاد ما این است که به مقالۀ ذکر شده مراجعه کنید.
یکی از کودهای تقویت کننده درخت گردو، کود ده ایکس شوک برای گردو است که دارای ده عنصر مغذی است، فواید این کود را در مقالۀ ذکر شده مطالعه کنید.
یکی از سوالات باغداران گردو این است که هر درخت گردو چقدر بار می‌دهد؟ پاسخ این سوال در مقالۀ ذکر شده است که می‌توانید از آن مطلع شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3 / 5. امتیاز های این مقاله: 2

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها