انواع درخت گردو و معرفی بهترین رقم گردو برای کاشت

انواع درخت گردو

گردو یکی از پر طرفدارترین محصولاتی است که درآمد بالایی را نصیب باغداران می­‌کند. ارزش بالای غذایی و فواید گردو این گیاه مفید آن را تبدیل به یکی از بهترین میان وعده ها کرده است.

اگر قصد پرورش نهال گردو را دارید بهتر است قبل از هر کاری با انواع نهال گردو و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید. چرا که هر نهال ممکن است مناسب خاصی باشد و باردهی آن نیز به نوع نژاد آن مرتبط است. دعوت می‌کنیم تا پایان مقاله همراه نیاز گیاهان باشید.

خلاصه‌ای از این مقاله
بهترین نهال گردو از نظر میزان باردهی بالا طبق تجربیات کشاورزان و تحقیقات، نهال گردو چندلر است. بهترین نهال گردو که در برابر سرما بیشترین میزان مقاومت را دارد نهال گردو چندلر است.
بهترین نهال گردو از نظر مقاومت به کم آبی، نهال گردوی فرنور است.

درخت گردو در چه اقلیمی رشد بهتری دارد؟

فرقی ندارد نهال گردو از چه نژادی باشد اما بهترین آب و هوا برای رشد ارقام درخت گردو مناطق معتدل و سردسیر است. تحمل دمایی درخت گردو در فصول مختلف به شرح زیر است:

  • در بهار تا دمای بین 15 تا 24 درجه
  • در تابستان دمای تا حدود 35 درجه (با رطوبت کافی)
  • در پاییز و زمستان در دماهای تا حدود منفی 20 تا منفی 25 درجه

در حالی که درختان گردو می‌توانند سرماهای شدید زمستانی را تحمل کنند، نسبت به سرماهای دیررس بهاره حساس هستند که می‌تواند بر گل‌دهی و تولید میوه تأثیر منفی بگذارد.

درختان گردو نمی‌توانند در دماهای بسیار بالا به خوبی رشد کنند، به خصوص اگر هوا خشک باشد و رطوبت کافی وجود نداشته باشد. دماهای بالای 35 درجه به طور مداوم، می‌تواند به درختان گردو آسیب بزند و رشد آن‌ها را محدود کند.

بنابراین، برای کاشت درخت گردو در ایران، مناطق با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل، که شب‌های خنکی دارند، مناسب‌تر هستند.

درختان گردو برای شکوفایی و تولید میوه نیاز به دوره سرمای زمستانی دارند تا بتوانند از خواب زمستانی بیدار شوند. این دوره سرما معمولا باید حدود 700 تا 1000 ساعت زیر 7 درجه سانتی گراد باشد.

دیگر نکات مربوط به کاشت گردو را در مقالۀ نام برده به طور کامل آموزش داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً ان را مطاله کنید.

بهترین نژاد درخت گردو را بشناسیم

اگر قصد احداث باغ گردو را دارید، بهتر است پیش از اقدام با نژادهای مختلف درخت گردو آشنا شوید تا با انتخاب رقم مناسب منطقه‌تان بهترین محصول را برداشت کنید. بهترین نژادهای درخت گردو نوع پیوندی است که جوانه‌های جانبی داشته باشد طوری که هر کدام از جوانه ها قادر به تولید جوانه‌های جدید و میوه گردو باشند.

بهترین نژاد گردو

بهترین نژادهای درخت گردو مناسب با انواع اقلیم آب وهوایی به شرح زیر است.

نهال گردو کانادایی

یکی از بهترین و تجاری­‌ترین انواع درخت گردو که در ایران بسیار پربازده است، نهال گردوی کانادایی است. این نهال همان طور که از نامش پیدا است، بومی آمریکای شمالی است و جزو نهال‌های دیرگل به شمار می­‌رود.

اگر در منطقه سردسیر و کوهستانی هستید، خرید نهال گردوی کانادایی بهترین انتخاب برای شما است چون این نژاد درخت گردو در برابر سرما مقاوم است. نهال‌های گردوی کانادایی با انواع خاک‌ها سازگار هستند و رشد سریعی دارند و می‌توانند به سرعت به درختان بزرگ و سایه‌انداز تبدیل شوند.

این نژاد گردو در سال پنجم شروع به محصول دهی کرده و ظرف مدت ۱۰ تا ۱۵ سال یا بیشتر به تولید محصول اقتصادی می‌رسد. مقاومت این نهال در برابر کم آبی نسبی است و بهتر است در خاک‌های مرطوب که خوب زهکشی شده‌اند رشد کند.

نهال گردو اسرائیلی پا کوتاه

نهال‌های پا کوتاه رشد متراکم و کنترل‌شده‌ای دارند که این امر باعث می‌شود مدیریت آن‌ها، از جمله هرس کردن و برداشت محصول، آسان‌تر باشد. همچنین این نهال از فضا به شکل موثر استفاده می‌کند و برای محیط‌هایی با فضای محدود ایده‌آل است.

نهال گردوی اسرائیلی بین 3 تا 5 سالگی به بار می‌نشیند. این نهال حدوداً تحمل بیشتری نسبت به شرایط کم آبی دارد.

گردوی فرنور

این رقم به دلیل مقاومت نسبتاً خوبی که در برابر شرایط کم آبی دارد محبوب است. فرنور برای مناطقی که با محدودیت منابع آبی روبرو هستند، انتخاب مناسبی است.

نهال فرنور به طور خاص برای مقاومت بالا در برابر بیماری‌های رایج گردو، از جمله پوسیدگی ریشه فیتوفتورا نیز شهرت دارد. این رقم در شرایط آب و هوایی متنوعی قابل کشت است و می‌تواند در بسیاری از مناطق ایران رشد کند.

نهال گردو تویسرکان

از بهترین نژاد درخت گردو در ایران، گردوی تویسرکان است. این نهال بومی همدان است و بهترین عملکرد را دارد. این نوع نهال گردو قدرت تولید بالایی داشته و گردوهایی با رنگ، اندازه و طعم ویژه و با کیفیتی تولید می‌­کند. انتظار می‌رود نهال‌های گردو تویسرکان پس از حدود ۵ تا ۷ سال کاشت شروع به تولید میوه کنند.

نهال گردو پیوندی

نهال گردوی پیوندی یا اصلاح شده جزو نژادهای درخت گردوی برتر و پر طرفداری است که در شرایط مختلف آب و هوایی، سازگار بالایی داشته و پس از یک سال کشت به ثمر می­‌رسد.

در میان انواع درخت گردو این نهال بعد از 5 تا سال به تولید انبوه می‌رسد. به علاوه این نژاد باردهی فوق العاده‌ای دارد ولی نسبت به آفات گیاهی حساس است.

باردهی درخت گردو یکی از مسائل مورد اهمیت برای باغدران است که بدانند روی چه درختی سرمایه گذاری کنند، ما در مقاله‌ای به نام هر درخت گردو چقدر بار میدهد به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

نهال گردو چندلر

یکی از بهترین نژادهای درخت گردو نهال گردوی چندلر است که در میان ارقام تجاری بسیار مطرح است. این نژاد نه تنها رشد بالایی داشته و جوانه‌های زیادی تولید می­‌کند، درمدت کوتاهی نیز به بازدهی و سود می‌رسد. نهال چندلر در برابر بیماری‌ها و آفات مقاومت بسیار خوبی دارد.

نهال چندلر معمولاً رشد متوسطی دارد و می‌تواند باردهی عالی داشته باشد. درختان چندلر معمولاً در حدود ۴ تا ۷ سال پس از کاشت شروع به باردهی می‌کنند، چندلر مقاومت نسبی به سرما دارد.

گردوی چندلر به یک گرده‌افشان همزمان نیاز دارد تا باردهی مطلوبی داشته باشد. ارقامی مانند «فرانکت» یا «پدرو» اغلب به عنوان گرده‌ افشان‌های مناسب برای چندلر انتخاب می‌شوند.

نهال گردو فرانکت

نهال گردوی فرانکلت جزو نهال‌های تجاری است که جزو نژاد درخت گردو دیر گل به حساب می­آید. در میان انواع درخت گردو باردهی این نوع گردو متوسط است و از این نوع نهال می‌­توانید پس از 3 تا 5 سال گردو برداشت کنید.

این نهال هم گردوهای درشت و باکیفیتی تولید می‌کند که پوست نازک و مغز بسیار خوشمزه‌ای دارد.

گردوی فرانکت در برابر برخی بیماری‌های رایج درختان گردو مانند بیماری پوسیدگی ریشه و برخی آفات مقاوم است. برای رسیدن به عملکرد بهینه، نیاز به شرایط رشد مناسب مانند خاک حاصلخیز و زهکشی خوب دارد.

خرید کود مناسب رشد نهال گردو

برای خرید بهترین کودهای رشد درخت گردو از جمله کودهای تک عنصری، کود کامل و NPK می‌­توانید به فروشگاه خرید کود کشاوزی ما به نام فروشگاه نیاز گیاهان مراجعه کنید.

تمامی کودهای فروشگاه ما ساخت خارج از کشور هستند و با تکنولوژی نانو کود تهیه شده‌اند. تکنولوژی نانوکود که هنوز به کشورمان راه نیافته است، به این معنی است که ذرات کود به قدری کوچک شده‌اند که بسیار سریع جذب گیاه می‌شوند.

چنانچه تا به حال از نانو کود استفاده کرده باشید، حتماً شاهد تغییرات چشمگیر در محصولات باغی خود شده‌اید.

سخن نهایی

در این مقاله راجع به بهترین نهال‌های گردو از جمله نهال گردو کانادایی، نهال گردو اسرائیلی پا کوتاه، نهال گردو تویسرکان، نهال گردو پیوندی، نهال گردو چندلر، نهال گردو فرانکت را به همراه ویژگی‌هایشان بررسی کردیم.

با توجه به توضیحات ما، قصد دارید کدام نهال گردو را بکارید؟ یا قبلاً کدام نهال گردو را کاشته‌اید که باردهی عالی داشته است؟ حتماً نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا از تجربیات شما عزیزان بهره مند شویم.

مطالب مرتبط
یکی از روش‌های مناسب پرورش گردو، کاشت گردو از بذر است که نیاز به اطلاعات کافی و مراقبت‌های لازم دارد، در همین رابطه پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالۀ ذکر شده را مطالعه کنید.
یکی از نکاتی که در کاشت درخت گردو و بهره وری آن اهیمت دارد، فاصله کاشت درخت گردو است که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.
در زمان رشد نهال گردو، آبیاری درخت گردو بسیار مهم است چرا که آبیاری کم یا بیش از حد و آبیاری در زمان نامناسب می‌تواند درخت را دچار مشکل کند، بنابراین توصیۀ ما این است مقالۀ پیشنهادی ما را حتماً مطالعه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 0 / 5. امتیاز های این مقاله: 0

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها