کود مایع روی

کود روی

کود مایع روی حاوی میزان متعادلی از سولفات روی و اکسید روی است. سولفات روی مسئول تأمین موادغذایی موردنیاز گیاه است و اکسید روی وظیفه ساختن خاک را به عهده دارد. مایع بودن این کود مزیت‌های زیادی داشته، که یکی از آنها اثرگذاری فوق‌العاده بر خاک و بهبود دسترسی گیاه به غذا است. کود روی یکی از حیاتی‌ترین عناصر رشد گیاه را در اختیار آن قرار داده و گیاه را در مقابل انواع بیماری‌ها ایمن می‌کند. کود مایع روی یا زینک (zink) در سراسر جهان و برای  پرورش محصولات مختلف مورد استفاده کشاورزان و باغداران قرار می‌گیرد. کود روی همچنین با انواع کودهای دیگر سازگار است. به این ترتیب می‌توان از ترکیب آن با دیگر کودها مانند هیومیک اسید به یک ماده معجزه‌آسا دست پیدا کرد. این کود در ترکیب با کودهای NPK برای انواع سبزیجات و درخت‌های میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جذب بهتر عنصر روی توسط گیاه و افزایش تناژ و باردهی گیاهان ما استفاده همزمان از اسید هیومیک و اسید فولویک در کنار روی را به شما پیشنهاد می کنیم. بر طبق پیش‌بینی‌ها، کاربرد کود روی در صنعت کشاورزی روز به روز بیشتر می‌شود. چرا که تأمین غذای جمعیت رو‌ به رشد جهان، بدون افزایش کمیت و کیفیت دانه و محصول کشاورزی توسط این کود امکان‌پذیر نیست.

روی چیست و چه نقشی در رشد گیاه دارد؟

وجود روی برای بخش عظیمی از عملکردهای گیاه از قبیل؛ سنتز و ساختار پروتئین، تنظیم هورمون‌ها، فعالیت آنزیم‌ها و ریشه‌زنی ضرورت دارد. این عنصر همچنین در تولید انرژی و تشکیل دانه در گیاه نقش قابل‌توجهی دارد. روی وقتی به صورت سولفات در خاک یا بر روی گیاه اعمال شود، در تشکیل کلروفیل به کار می‌آید. این ماده همچنین در فرآیند فتوسنتز نقش اساسی دارد. در تصویر زیر میزان مصرف روی و میزان تاثیر آن بر رشد گیاه را مشاهده می کنید.

تاثیر روی بر گیاهان

اهمیت عنصر روی در کشاورزی خیلی بیشتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. تخمین زده می‌شود که نیمی از خاک‌های بستر پرورش غلات، از کمبود روی رنج می‌برند. بنابراین این موضوع  به یک تهدید برای سلامتی انسان، به ویژه کودکان، در مناطقی که خاک عاری از روی دارند، تبدیل شده‌است.

ضرورت استفاده از کود روی در پرورش محصولات کشاورزی

امروز کمبود روی در جمعیت چشمگیری از انسان‌ها، به یک دغدغه بزرگ جهانی تبدیل شده‌است. چرا که، کمبود روی هم بر روی سلامت گیاه و هم سلامت انسان تأثیر می‌گذارد. به همین علت فعالان حوزه کشاورزی، غذا و سلامت علاوه بر تلاش در جهت بهبود بازدهی محصولات، به دنبال راهی برای تأمین روی موردنیاز گیاهان به منظور تولید محصولات سالم و مقوی برای مبارزه با بیماری‌های ناشی از کمبود روی هستند. در طی تحقیقات انجام گرفته توسط دانشمندان، در شرایط کمبود روی، اعمال کود روی در خاک بستر گیاه موجب افزایش قابل‌توجه محصولات می‌شود. در حالیکه محلول‌پاشی کود بر روی گیاهان، موجب غنی‌سازی زیستی یا تقویت بیولوژیکی آن می‌شود. زمان‌بندی محلول‌پاشی نیز کود روی، فاکتور مهمی است که بهبود کیفیت محصولات را به لحاظ غنی شدن از روی و تبدیل شدن به منبع سرشار از روی تعیین می‌کند.

اهمیت و نتایج استفاده از کود مایع روی در دراز مدت

بر طبق پیش‌بینی‌ها، یکی از بزرگترین نگرانی‌های جمعیت نه بیلیون نفری انسان‌ها در سال ۲۰۵۰ کمبود روی خواهد بود. به خطر افتادن سلامت گیاهان، انسان‌ها و به خصوص بچه‌ها؛ چالشی است که انسان برای چند سال آینده با آن دست و پنجه نرم می‌کند. استفاده از انواع کود و تقویت‌کننده حاوی روی می‌تواند این چالش را تا حدودی از سر گیاهان بگذراند. البته تقویت گیاهان از طریق روی برای انسان نیز حیاتی است. چرا که با وجود این عنصر در گیاه، غذای بیلیون‌ها نفر جمعیت جهان تأمین شده و برنامه تغذیه‌شان بهبود پیدا می‌کند. چرا که روی موجود در گیاه دست آخر از طریق محصولات کشاورزی به انسان می‌رسد.

تاثیر کود روی یا زینک

نشانه‌های کمبود روی در گیاهان

اگرچه کمبود روی می‌تواند همه گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد، اما برخی از محصولات خاص مانند؛ گندم، ذرت، برنج، پنبه و مرکبات نسبت به سایرین حساسیت بیشتری نسبت به کمبود روی دارند. از آنجا که کمبود روی باعث اختلال در عملکرد صحیح خاک می‌شود، نمونه‌گیری بهترین روش برای ارزیابی میزان روی است. تجزیه و تحلیل بافت گیاه، و بررسی علائم ظاهری، می‌تواند به راحتی کمبود روی را ثابت کند. به عنوان مثال، گیاه ذرتی که از کمبود روی رنج می‌برد، دارای نوارهای سفید یا زرد رنگی به موازات رگبرگ میانی است. این نشانه بیشتر بر روی برگ‌های جوان مشاهده می‌شود.

راهکاری برای رفع کمبود روی در گیاهان

گیاه برای رشد به مقدار کمی زینک نیاز دارد. این مقدار برابر با بیست تا صد میلی‌گرم روی در یک کیلوگرم خاک یا (20_100 ppm) است. البته به منظور تأثیرگذاری کود روی بر خاک و گیاه این ماده باید در آب حل شود. کود مایع روی دارای میزان استانداری از این عنصر حیاتی است و به همین جهت بهترین درمان برای برطرف کردن کمبود روی در گیاهان محسوب می‌شود. این کود هم در اعمال بر روی خاک‌ کارایی داشته و تأثیرگذار است و هم در محلول‌پاشی. اما استفاده از آن به صورت مخلوط با آب و با تکنیک محلول‌پاشی، نتیجه بهتری می‌دهد.

مصروف کود روی

چرا کود مایع روی؟

کود روی به اشکال مختلف در بازار موجود است. اما کود مایع روی، با اختلاف تأثیرگذارترین نوع این ماده است. می‌توان از این کود به تنهایی استفاده کرده و خاک و گیاه را از طریق آن تقویت کرد. اما استفاده از آن به صورت ترکیب با میکرومغذ‌ی‌های دیگر نیز رواج گسترده‌ای در میان کشاورزان دارد. ترکیب کود مایع روی با تقویت‌کننده‌های دیگر موجب می‌شود که با یک مرتبه محلول‌پاشی یا کوددهی بتوان همه مواد مغذی مورد نیاز گیاه را در دسترس آن قرار داد. البته کودهای غنی از روی تحت تأثیر واکنش‌های شیمیایی عنصر روی و یا ترکیبات دیگر قرار گرفته و در پتانسیل حل‌شوندگی آنان در آب کم می‌شود. از طرفی نتایج آزمایشات دقیق نشان داده که اعمال کود روی بدون آب بر روی خاک، اثرگذاری ناچیزی دارد. در حالیکه حل شدن آن در آب و محلول‌پاشی کود مایع روی بر روی گیاه، به شدت تأثیرگذار است. به طور کلی این موضوع بارها و بارها ثابت شده‌است که، اثرگذاری کود روی تنها به ترکیبات آن بستگی ندارد. بلکه واکنش روی به خاک و همچنین تکنیک کوددهی در میزان تأثیرگذاری این ماده بر روی گیاه بسیار مؤثر است. اگر این موضوع را به درستی درک کنید، مطمئناً می‌توانید بهترین روش را برای اعمال کود مایع روی در خاکتان پیدا کنید. در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای در مورد چگونگی واکنش روی در خاک‌های مختلف انجام گرفته‌است. اما برای درک کامل این موضوع به مشاهدات و بررسی‌های طولانی مدت نیاز است. هدف اصلی این تحقیقات دستیابی به یک فرمول صحیح از میزان و زمانبندی مؤثر اعمال کود روی است.

راهنمای استفاده ازکود مایع روی

اگر بخواهیم یک راه‌حل کلی برای استفاده از کود مایع روی ارائه بدهیم، به ترکیب یک تا سه لیتر کود مایع روی در هر هزار لیتر آب می‌رسیم. این الگو باید به صورت محلول‌پاشی و هر ده تا پانزده روز یکبار انجام شود. اما در آبیاری تحت فشار، بهتر است برای هر هکتار زمین زیر کشت از یک تا پنج لیتر کود مایع روی استفاده شود. به منظور تأثیرگذاری بیشتر، این الگو نیز باید تکرار شود.

نحوه استفاده و میزان مصرف روی

خرید کود مایع روی

نیاز گیاهان به عنوان مجموعه بزرگ عرضه‌کننده انواع کودهای باکیفیت برای پرورش محصولات مختلف، می‌تواند در زمینه تهیه کود مایع روی به شما کمک کند. کافی است با شماره تماس‌های عنوان شده در وبسایت نیاز گیاهان ارتباط برقرار کنید و با کارشناسان ما در زمینه کسب‌وکار کشاورزی خود مشورت کرده و سفارشات خود را ثبت کنید.

خرید کود روی

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3.8 / 5. امتیاز های این مقاله: 4

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها