آموزش رو­ش‌های تکثیر سانسوریا (7 نکته مهم در زمان تکثیر)

روش‌های تکثیر سانسوریا

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به گیاه مقاوم و زیبای سانسوریا هستید و می­‌خواهید با روش­های تکثیر سانسوریا مانند قلمه زدن در خاک و آب، پا جوش و… آشنا شوید، همراهمان باشید تا روش‌های مختلف تکثیر این گیاه زیبا را برایتان توضیح دهیم.

خوب است بدانید تکثیر سانسوریا نیاز به کار پیچیده و سختی ندارد و شما در بالکن منزل، اتاق یا هر جای دیگری می‌توانید اقدام به تکثیر سانسوریا کنید. تنها شرط لازم داشتن صبر و حوصله است. دعوت می‌کنیم تا پایان ماجرا همراه نیاز گیاهان باشید.

انواع روش‌های تکثیر سانسوریا

روش‌­های تکثیر سانسوریا بسیار متفاوت است ولی ما قصد داریم پنج روش کاربردی و مهم تکثیر سانسوریا را به شما آموزش دهیم. شما می‌­توانید بنا به شرایط و سلیقه خود یکی از روش­‌ها را انتخاب کرده و برای افزایش این گل اقدام کنید.

1-تکثیر به روش قلمه زدن سانسوریا

2- تکثیر و قلمه زدن سانسوریا در آب

3–روش قلمه زدن سانسوریا از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم

4-تکثیر به روش پاجوش

5-تکثیر سانسوریا از طریق کاشت بذر

هر کدام از روشهای بالا نیازمند مراحلی است که باید به دقت آن را اجرا کرد. در ادامه مقاله، گام به گام روش‌های قلمه زدن سانسوریا را توضیح خواهیم داد.

تکثیر سانسوریا به روش قلمه زدن

یکی از روش‌های تکثیر سانسوریا، روش قلمه زدن است. این روش تکثیر، ساده، سریع و مطمئن است و برای تولید بیشتر گیاهان، معمولاً به عنوان روش اولیه انتخاب می‌شود. برای تکثیر به روش قلمه زدن سانسوریا باید مراحل زیر را به دقت دنبال کنید.

تکثیر گیاه سانسوریا به روش قلمه زدن
  1. ابتدا برگ‌های بلند و سالم را بوسیله یک چاقوی تیز از پایین‌ترین قسمت گیاه اصلی جدا کنید.
  2. سپس برگ‌ها را به اندازه‌های 8 تا 10 سانتی متر برش دهید.
  3. برگ‌ها را باید به مدت یک تا دو روز در محلی خشک نگه دارید تا از محل برش پینه ببندند. ‌
  4. هر برگ را به صورت عمودی و با فاصله حدود 5 سانتی متر از یکدیگر از محل برش در ماسه فرو کنید و دقت داشته باشید برگ‌های برش خورده را سر و ته نکارید. توجه کنید گلدانی که برای قلمه‌ها در نظر گرفته‌اید نباید خیلی بزرگ باشد.
  5. پس از آبیاری بهتر است روی گلدان را با کاور پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت افزایش یافته و قلمه­‌ها زودتر رشد کنند.
  6. بسته به زمان و مکانی که قلمه‌ها را کاشته‌اید دو تا سه هفته طول می­‌کشد تا قلمه‌ها ریشه بزنند. در این مرحله می­‌توانید قلمه‌ها را به گلدان اصلی منتقل کرده و منتظر پاجوش‌ها بمانید.

تکثیر و قلمه زدن سانسوریا در آب

قلمه زدن سانسوریا در آب روش ساده‌تری نسبت به قلمه‌زدن در خاک است ولی به زمان بیشتری نیاز دارد. برای قلمه زدن سانسوریا در آب باید مراحل گفته شده را دنبال کنید و با دقت هر مرحله را انجام دهید.

  • برش برگ

با استفاده از چاقوی تیز و ضدعفونی شده، برگ مورد نظر را انتخاب کرده و از پایین­‌ترین نقطه آن را بریده و از گل اصلی جدا کنید. دقت کنید برگی که انتخاب می‌کنید یک یک برگ سالم، بلند، بالغ و قوی باشد.

  • نگهداری

قلمه را یک تا دو روز در مکانی خشک نگهداری کنید تا محل برش خشک شده و پینه ببندد.

  • قرار دادن برش در آب

برش سانسوریا را به صورت عمودی در ظرفی شیشه‌ای پر از آب قرار دهید. باید مطمئن شوید که محل برش تماماً در آب فرو برده‌شده است و سپس منتظر ریشه‌زدن آن بمانید.

تکثیر گیاه سانسوریا به روش قلمه زدن در آب
  • ریشه کردن برش

بعد از چند هفته، قلمه‌های سانسوریا شروع به ریشه کردن در آب خواهند کرد. پس از اینکه ریشه‌ها به اندازه کافی رشد کردند، برای کاشت سانسوریا به گلدانی با خاک حاوی مواد آلی نیاز دارید. پس از کاشت قلمه در خاک، گلدان را در محلی نورانی و خنک قرار دهید و به مرور زمان آبیاری و مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا سانسوریا به خوبی رشد کند.

قلمه زدن سانسوریا از طریق ریزوم

روش دیگری که برای تکثیر سانسوریا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم است. برای استفاده از این روش، گیاه سانسوریا را از گلدان خود بیرون آورده و با استفاده از چاقوی تیز، ریشه‌های آن را به دو یا چند بخش تقسیم می‌کنیم.

بعد از تقسیم گیاه، هر بخش را در گلدانی جدید که حاوی خاک آماده کاشت است، کشت کرده و به آرامی آبیاری می‌کنیم. پس از کاشت، گلدان را در محلی که نور مناسبی دارد، قرار دهید. همچنین، از آنجایی که سانسوریا یک گیاه مقاوم است، نگهداری و مراقبت آن نسبتاً ساده است.

نکته مهم در این روش، جدا کردن ریزوم گیاه است. بهتر است قبل از جدا کردن ریزوم، اطمینان حاصل کنید که گیاه شما به اندازه کافی بزرگ و قوی است و آماده تقسیم‌شدن می‌باشد.

تکثیر گیاه سانسوریا به روش ریزوم

همچنین، قبل از جدا کردن ریزوم، مطمئن شوید که گیاه به اندازه کافی آب گرفته و خاک آن مرطوب است. در غیر این صورت، جدا کردن ریزوم ممکن است به گیاه صدمه بزند و رشد آن را متوقف کند. روش تقسیم بوته برای تکثیر سانسوریا در بیشتر موارد به خوبی جواب داده است و باعث افزایش تعداد گلدان‌های گیاه می‌شود.

در صورتی که گیاه شما به اندازه کافی بزرگ شده است و به نظر می‌رسد در گلدان فعلی خود به فضای کافی دسترسی ندارد، می‌توانید از این روش برای تکثیر آن استفاده کنید. بهترین فصل برای انجام این کار فصل بهار است؛ زیرا در این فصل، گیاهان به رشد خود ادامه می دهند و بعد از جدا کردن ریشه‌ها، با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.

تکثیر سانسوریا به روش پاجوش

تکثیر به روش پاجوش نیز یکی از روش­های تکثیر سانسوریا است که مراحل خود را دارد. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای تکثیر سانسوریا از طریق پاجوش نیز فصل بهار و در زمان تعویض گلدان است.

  • مرحله اول

پس از بیرون آوردن گیاه اصلی از خاک، ابتدا خاک‎‌های اضافه اطراف ریشه را به آرامی جدا کنید.

  • مرحله دوم

پاجوش‌های قوی و با ارتفاع حداقل 20 سانتی‌متر را از محل اتصال به گیاه مادر با یک چاقوی تیز جدا کنید. دقت کنید در این مرحله به ریشه گیاه آسیبی وارد نشود. سپس پاجوش‌ها را به گلدانی که با خاک مناسب پرکرده‌اید منتقل کنید.

تکثیر گیاه سانسوریا به روش پاجوش
  • مرحله سوم

گلدانی که پاجوش‌ها را در آن می‌­کارید باید اندازه مناسبی داشته باشد. در ضمن پس از کاشتن پاجوش‌­ها باید خاک گلدان را با دست، خوب فشرده کنید و سپس گلدان را در محیطی مناسب قرار دهید.

تکثیر سانسوریا از طریق کاشت بذر

روش کاشت بذر در خاک بهترین روش برای تکثیر این گیاه است ولی نیاز به زمان طولانی و مراقبت دارد اگر صبر و حوصله فراوانی دارید می­‌توانید این روش را هم  امتحان کنید.

در این روش، می‌توانید بذرهای سانسوریا را در گلدانی با خاک تازه کاشته و منتظر رشد آن باشید. سپس گلدان را در محلی گرم و روشن قرار داده و خاک را هر روز به طور مرتب آبیاری کنید. پس از چند هفته، بذرهای سانسوریا ریشه می‌کنند و شروع به رشد می‌کنند.

تکثیر سانسوریا ابلق

سانسوریای ابلق در زمان قلمه زدن ممکن است نوارهای طلایی رنگ اطراف خود را از دست بدهد و برای حل این مشکل کافی است در مرحله نهایی تغییری کوچک اعمال کنید. قلمه زدن سانسوریا ابلق نیز به همان شکلی است که برای تکثیر سایر انواع سانسوریا توضیح داده شد، با این تفاوت که برای این نوع، بهتر است نوع برش خود را عوض کنید.

برای قلمه زدن سانسوریا ابلق، یک برگ سالم با طول کافی را از گیاه مادر جدا کرده و آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. دقت کنید که انتهای آنها باید به صورت عدد هشت برش خورده باشد و سپس بعد از مدت یک یا دو روز آنها را درون خاک ماسه‌ای فرو کنید.  در این روش گیاه برای جوانه زدن ناچار به استفاده از دوپایه خود می­‌شود و به همین دلیل ساقه گیاه جوان نیز به صورت ابلق جوانه زده و رشد می‌کند.

تکثیر سانسوریا پاکوتاه

برای تکثیر سانسوریا پاکوتاه نیز مانند سانسوریا ابلق باید شکافی هشتی شکل روی برگ‌­ها بزنید تا روند ریشه زایی را سرعت دهید. اگر برای تکثیر سانسوریا پاکوتاه از روش قلمه زدن در آب استفاده می­‌کنید به یاد داشته باشید که آب لیوان را هفته‌ای دوبار به طور مرتب تعویض کنید.

در صورتی که مشاهده کردید قلمه ها لزج و قهوه ای شده‌اند، باید قلمه‌ها را آب خارج کرده و قسمت‌های لزج را زیر آب بشویید تا لزجی از بین برود. بعد از این کار باید ظرف قلمه را تمیز شسته و دوباره قلمه‌ها را درون آن بگذارید.

نکات طلایی برای نگهداری از قلمه های سانسوریا

  1. قلمه های سانسوریا را بهتر است در محیطی با دمای 21 تا 23 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.
  2. برای ریشه دهی سریع‌تر سانسوریا می­‌توانید پس از قلمه زدن، ریشه را به هورمون ریشه‌زا آغشته کرده تا زمان رشد را کوتاه‌­تر کنید.
  3. لازم است بدانید زمان ریشه‌زدن برگ‌ها معمولاً دو تا سه هفته طول می‌کشد، پس لطفاً صبور باشید.
  4. بهترین زمان برای قلمه زدن سانسوریا اواخر زمستان و طول فصل بهار است و باید قلمه ها را در محیطی با دمای 25 درجه نگهداری کنید.
  5.  مناسب‌ترین خاک برای تکثیر سانسوریا خاکی است که مخلوطی از دو قسمت خاک برگ پوسیده به اضافه یک واحد خاک لومی باشد.
  6. برای ظاهر شدن پاجوش‌­های سانسوریا دقت کنید که به ریشه‌ها آسیب نزنید و مراقبت‌های لازم را از گیاهی که تازه تکثیر کرده‌اید انجام دهید تا پاجوش‌های اطراف را به زودی ببینید.
  7. استفاده از اسید هیومیک برای گیاهان آپارتمانی مانند سانسوریا باعث تقویت گیاه می‌شود و تاثیر بسزایی در ایجاد پاجوش دارد.

آیا سانسوریا به تعویض گلدان نیاز دارد؟

یکی از نکاتی که به اندازه تکثیر سانسوریا اهمیت دارد نحوه و زمان تعویض گلدان سانسوریا است. اگر  قصد دارید گلدانتان را تعویض کنید نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید.

گیاه سانسوریا به مرور زمان به گلدان بزرگ‌تری نیاز دارد. این گیاه در طول رشد خود، ریشه‌های بسیاری را تولید می‌کند که به دنبال فضای بیشتر برای رشد هستند. اگر گلدان سانسوریا به اندازه کافی بزرگ نباشد، گیاه نمی‌تواند به طور کامل رشد کند و ممکن است به مشکلاتی مانند بیماری‌ها و سایر مشکلات آفت‌زایی مبتلا شود.

تکثیر گیاه سانسوریا

بنابراین، بهتر است که سانسوریا را در گلدانی با اندازه مناسب برای رشد آن قرار دهید. همچنین، بهتر است که برای جلوگیری از رشد ریشه‌های نامنظم و شدیداً گره خورده، گلدان را هر سال یا دو سال یکبار تعویض کنید.

گلدان مناسب برای سانسوریا گلدانی است که چندان بزرگ نباشد تا گیاه را تشویق به پاجوش زدن کند. هنگام انتخاب گلدان دقت داشته باشید که گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد. با این کار، شما می‌توانید رشد بهتر و سالم‌تر گیاه سانسوریا را تضمین کنید.

افزایش رشد قلمه‌های سانسوریا

مهم‌ترین خدمت سایت نیاز گیاهان به همراهان همیشگی، ارائه آموزش و مشاوره به کشاورزان، باغداران و علاقه‌مندان به گل و گیاه در زمینه‌های مختلف است. همچنین ما در مجموعه نیاز گیاهان با تهیه انواع کودهای مخصوص گیاه سانسوریا و گیاهان آپارتمانی، به پرورش هرچه بهتر گیاهان شما کمک می‌کنیم.

اگر با خواندن مقاله روش‌‌های تکثیر سانسوریا قصد خرید کود مخصوص گیاهان آپارتمانی را دارید، می توانید با مراجعه به وبسایت فروشگاه نیاز گیاهان سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کرده و ما کودهای مورد نیاز شما را در اسرع وقت در بسته بندی کاربردی به دستتان می‌رسانیم.

دعوت می‌کنیم در بخش دیدگاه‌ها، نظرات خود را ارسال کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما همراهان عزیز باشیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 4.2 / 5. امتیاز های این مقاله: 14

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبدالاامرایی

عالی بود

زهرا آرام

سلام اقای عبدالاامرایی. ممنون از توجه شما به این نوشته. خوشحالیم که برای شما مفید واقع شده🌹