طریقه نگهداری سانسوریا و مزیت های این گیاه آپارتمانی

نگهداری سانسوریا
سرفصل های مقاله

گیاهان تزئینی زیادی وجود دارند که به دنیای اطراف ما زیبایی، حیات و رنگ زندگی می­دهند. سانسوریا از جمله گل های آپارتمانی است که چون طریقه نگهداری سانسوریا نسبت به سایر گل های آپارتمانی، ساده تر است طرفداران زیادی دارد. ترکیب رنگ سبز و زرد و خواص این گیاه آپارتمانی جذابیت آن را چندین برابر کرده است. طریقه نگهداری سانسوریا آن را مناسب هر محیطی از اداره و کارخانه گرفته تا میز کار و فضای منزل کرده است. اگر تا پایان مقاله با ما باشید همه چیز را درباره طریقه نگهداری سانسوریا و خواص این گیاه آپارتمانی برایتان خواهیم گفت.

سانسوریا گیاهی آپارتمانی، اداری یا تزئینی؟

از جمله خواص این گیاه آپارتمانی، مقاومت و طاقت بالا در هر محیطی است طوری که دیر خراب می­شود و میزان آسیب پذیری پایینی دارد، برای همین نگهداری از آن در آپارتمان و منازل رایج است. علاوه بر سادگی طریقه نگهداری سانسوریا خواص بی نظیرش آن را در صدر گیاهان آپارتمانی قرار داده است. از سوی دیگر برگ های بلند و کشیده این گیاه که به سمت بالا است، استفاده از گل سانسوریا را مناسب کنار ستون ها در ادارات، بانک ها و محیط های کاری کرده است. تنوع در رنگ، مدل وگونه های مختلف سانسوریا نیز این گیاه را محبوب دکوراتیوها و طراحان داخلی کرده است طوری که از این گیاه زینتی برای کامل کردن دکوراسیون داخلی بهره می برند.

نگهداری گیاه سانسوریا

سه ویژگی سانسوریا که آن را مناسب اتاق خواب کرده است

-سانسوریا مانند یک دستگاه تصفیه هوا در داخل منزل عمل می­کند. از خواص این گیاه آپارتمانی می­توان به جذب سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن موجود در هوا اشاره کرد. -گیاه سانسوریا بر خلاف سایر گیاهان که اکسیژن موجود در هوا را جذب می­کنند، با افزایش اکسیژن فضا باعث بهبود کیفیت هوای اطراف شده و خواب آرامی برایتان به ارمغان می آورد. اکسیژن سازی سانسوریا به حدی است که در یک  اتاق بدون اکسیژن با وجود 6 تا 8 گیاه سانسوریا یک انسان می تواند به راحتی نفس بکشد. -سانسوریا با افزایش رطوبت هوا محیط زندگی را برای افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت بسیار مطلوب می­کند.

خواص بی­نظیر گیاه سانسوریا

1- استفاده از سانسوریا در فنگ شویی

با قرار دادن سانسوریا در برخی نقاط منزل می­توانید از انرژی فنگ شویی قوی این گیاه بهره مند شوید. این گیاه در برابر انرژی منفی، بسیار قوی عمل کرده و محافظی قوی است. فقط به یاد داشته باشید سانسوریا را در نقاطی از منزل بگذارید که انرژی مثبت آن دفع نشود بهتر است این گیاه آپارتمانی را در گوشه های شرقی، جنوبی و جنوب شرقی منزل قرار دهید.

2-تصفیه هوا

سانسوریا انرژی های منفی را جذب کرده و به محیط انرژی مثبت می دهد. گاهی برخی افراد با قرار گرفتن در فضای خانه دچار سردرد، سرگیجه، سرفه، خارش، حالت تهوع و غیره می شوند. عدم تهویه مناسب هوا، مواد شیمیایی به کار رفته در ساخت لوازم منزل، سموم موجود در شوینده ها و غیره باعث این اختلالات می شود. با نگهداری گیاه سانسوریا به همه این مشکلات خاتمه بدهید چون سانسوریا با از بین بردن این سموم مانند یک داروی قوی عمل میکند.

3-فیبر بالا

از فیبر موجود در سانسوریا برای تهیه بانداژ زخم ها و تهیه کیسه های پلاستیکی سازگار با محیط استفاده می شود.

نگهداری انواع سانسوریا

طریقه نگهداری سانسوریا

سانسوریا همان طور که از نامش پیدا است مانند شمشیر سخت و مقاوم است و خواص بی شماری دارد. سانسوریا جزو گیاهان کم توقعی است که حتی افراد مبتدی هم با طریقه نگهداری سانسوریا به سادگی آشنا می شوند. از خواص این گیاه آپارتمانی می­توان به مقاومت بالا در برابر خشکی اشاره کرد. طوری که نیاز چندانی به آب ندارد. سازگاری سانسوریا با هر محیطی این گیاه شگفت انگیز را در مرکز توجه همگان قرار داده است.

آبیاری مناسب گیاه سانسوریا

سانسوریا هم مانند ساکولنت ها جزو گیاهانی است که به آبیاری، کمی حساس است و تا خشک نشدن کامل خاک، نیاز به آبیاری ندارد. برای این که سانسوریا پاجوش بزند نباید آن را بش از حد آبیاری کرد. هفته ای یک بار آبیاری برای این گیاه آپارتمانی کافی است. البته موقعیت قرار گیری گیاه و  میزان  نور وحرارت دریافتی نیاز این گیاه را به آبیاری کمی تغییر می دهد.

نورمناسب برای رشد بهتر سانسوریا

سانسوریا جزو گیاهانی است که در برابر نور کم بسیار مقاوم است و تحمل نور متوسط تا زیاد را دارد. این گیاه حتی با نور لامپ هم سازگار بوده و به رشد خود ادامه می دهد. فاصله دومتری با پنجره های جنوبی و غربی بهترین مکان برای کسب نورکافی است.

دمای مناسب برای نگهداری از سانسوریا

دمای قابل تحمل برای سانسوریا دمای معمولی داخل منزل است. توجه داشته باشید از قرار دادن سانسوریا زیر باران وبرف جداً خودداری کنید چون باعث آسیب دیدن گیاه می­شود. تغییرات ناگهانی دما نیز به گیاه آسیب می­زند ودر نهایت سرما وگرمای شدید هم مانع از رشد گیاه می­شود. پس با تنظیم دمای محیط شرایط رشد بهتر گیاه سانسوریا را فراهم کنید.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سانسوریا

سانسوریا گیاهی جان سخت و مقاوم است و رطوبت هیچ تاثیر سوئی بر آن ندارد، حتی می­توانید از سانسوریا در حمام هم نگهداری کنید ونگران آسیب دیدن این گیاه مقاوم نباشید.

کود مورد نیاز برای رشد بهتر سانسوریا

زمانی که سانسوریا حجم ریشه های خود را زیاد کرد و ریشه هایی قوی تشکیل دهد، شروع به تولید پاجوش میکند. بنابراین بهتر است با کود دهی مناسب این فرآیند را سرعت ببخشید و گیاه را تقویت کنید. برای کوددهی سانسوریا می توانید از کود NPK  یا همان کود سه بیست معروف استفاده نمایید. استفاده از اسید هیومیک در کنار کود دهی تاثیر فوق العاده بر سرعت ریشه زنی و جذب بهتر مواد مغذی توسط ریشه گیاه را دارد. چنانچه قصد دارید از یک کود کامل برای گیاهتان استفاده نمایید ما کود مخصوص گیاهان آپارتمانی شوک را به شما پیشنهاد می دهیم. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی شوک یک ترکیب فوق العاده و معجزه گر حاوی تمامی عناصر و مواد معدنی مورد نیاز گیاه به همراه تمام هورمون های گیاهی و ویتامین ها است که بهترین شکل هر گونه نیاز غذایی گیاهان ارزشمند و لوکس شما را مانند ارکیده، زامیفولیا، سانسوریا و سایر گیاهان آپارتمانی و کلکسیونی را رفع می کند. و در آخر بهتر است بدانید تغذیه و کوددهی سانسوریا در فصل تابستان و بهار باید انجام شود تا منجر به رشد بهتر گیاه شود.

کود مخصوص سانسوریا شوک

کود مخصوص سانسوریا یک محصول منحصر به فرد و ویژه است که با بالاترین تکنولوژهای روز دنیا در زمینه علوم کشاورزی، شیمی، نانوتکنولوژی و تغذیه تهیه شده است. این محصول نتیجه کار سه ساله تیم پژوهش و توسعه نیاز گیاهان است؛ که با در نظر گرفتن بسیاری از شرایط در درجه اول نوع و طیف خاصی از گیاهان مانند سانسوریا و زامفولیا و همینطور شرایط نگهداری آنها و مواد مورد نیاز آنها تهیه شده است. ویژگی دیگر این محصول تمرکز بر روی فاکتورهایی است که در سانسوریا باعث زیبایی هر چه بیشتر آنها شده و تضمین کننده شادابی هرچه بیشتر این گیاهان است.

افزایش رشد و قد ساقه ها

افزایش رشد و قد ساقه ها  و بلند بودن برگ های سانسوریا در کنار استواری و محکم بودن و ترد بودن بافت برگ یکی از مهمترین ویژگی هایی است که یک سانسوریای سالم را به ما نشان می دهد. در بهترین حالت یک سانسوریای سالم باید دارای برگ هایی بلند پهن و در عین حال محکم استوار و ترد باشد. جلوگیری از نرم و شل شدن برگها وخم نشدن آنها یکی از مهمترین مسائل در نگهداری از سانسوریا است. رشد کاملا عمود و رو به بالا و داشتن ارتفاع زیاد و سطح پهن برگ نیازمند بافتی محکم و استوار و ترد در برگ ها است تا گیاه بتواند به شکلی راست و استوار بایستد و زیبایی خود را به رخ بکشد. تمام این ویژگی با استفاده از کود مخصوص سانسوریای شوک به راحتی به دست می آید. مساله بعدی پهن و زیاد بودن سطح برگ های گیاه است که مسلما هر چه برگ ها پهن تر و بلند تر باشند در کنار افزایش قد و ارتفاع برگ ها زیبایی بسیار زیادی به برگ  سانسوریا می دهد و گیاه شما بسیار زیبا و دلربا خواهد بود. کود مخصوص سانسوریای شوک با دارا بودن عناصر و ترکیبهای مناسب و دقیق سانسوریای شما را دارای برگ هایی شاداب پهن بزرگ و قوی با رنگ شفاف و براق خواهد کرد و بهترین شرایط را برای آن فراهم می کند. رنگ گیری  شفاف بودن رنگ برگهای سانسوریا و همینطور واضح و پررنگ بودن برگ به خوبی بیانگر تغذیه صحیح برگ و گیاه است. استفاده از ریز مغذی های میکرو معین و مورد نیازبا درصد مشخص  این ویژگی را به برگهای گیاه شما خواهد داد. کود مخصوص سانسوریای شوک تمامی این عناصر را با درصد مشخص و تعیین شده دارد.

جلوگیری از لوله ای شدن برگ ها

جلوگیری از لوله ای شدن برگ ها و حفظ سلامت برگ های سانسوریا یکی از مهم ترین مسائل در نگهداری از سانسوریا است. و این مساله هم با استفاده از کود مخصوص گیاه آپارتمانی به دست می آید.اما تمام این موارد اگر با رشد سریع و هماهنگ تمام برگها و ساقه های موجود در یک گلدان همراه شود لذت نگهداری و پرورش سانسوریا را در منزل یا در هرجایی صدها برابر می کند. رشد سریع و یک دست تمام برگهای سانسوریا امری است که بسیاری از افراد آرزوی دیدن آن را دارند اما متاسفانه گیاه با آنها همراهی نمی کند. تشخیص تغییر اندازه و افزایش قد و سطح برگهای گیاه در یک مدت کم لذتی است که بسیاری از ما تجربه نکرده ایم. بسیاری ازما حتی از انواع مختلف کود ها هم استفاده کرده ایم اما متاسفانه باز هم تغییری را مشاهده نکرده ایم. همه چیز در میزان و درصد صحیح مواد و عناصر درست نهفته است. کود مخصوص سانسوریا شوک فرمولی است که پس از انجام چند سال آزمایشهای میدانی و بر روی انواع بسیار زیاد نژادهای مختلف سانسوریا در مراحل مختلف رشد به دست آمده. و در مدت زمان بسیار کوتاهی همراه با تامین مواد مورد نیاز گیاه سانسوریا با تحریک سلول های گیاه به تکثیر و رشد سرعت رشد گیاه را به صورت شگفت انگیزی بالا خواهد برد.مواد و عناصر تشکیل دهنده این کود به دقت و پس از آزمون و بررسی های بسیار زیاد با فرمول ها و ترکیبات مختلف با بهترین و دقیق ترین ترکیب و درصد مواد و بالاترین تکنولوژی تهیه شده اند که تمام آنچه را گیاه نیاز دارد تامین و به سرعت جذب گیاه شده در ترکیب سلولها و واکنش های متابولیسمی وارد و تبدیل به بافت گیاه می شود. تمام این موارد و مزایا وقتی در کنار هم قرار بگیرند سانسوریا چاره ای جز تکثیر و پاجوش زند نخواهد داشت.

کود مخصوص پاجوش زدن

طریقه نگهداری سانسوریا در باغچه خانه

خاک توجه کنید که عددی مابین 4.5 تا 7.5 باشد.Ph برای کاشت و نگهداری از سانسوریا در باغچه باید به بهتر است در آن قسمت از باغچه که زمان بیشتری سایه است، سانسوریا را بکارید. طریقه نگهداری سانسوریا وقتی به جای گلدان در باغچه کاشته می­شود، کمی متفاوت است و نیاز به کود مایع دارد. دقت داشته باشید، علف های هرزی که اطراف سانسوریا روییده را حتماً هرس کنید. نور کافی باغچه باعث می شود در صورت آبیاری بیشتر، آب اضافی گیاه  جذب شده و گیاه غرقاب نشود.

طریقه نگهداری سانسوریا رنگی

جذابیت سانسوریای رنگی به رنگ های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ­هایی است که نوک برگ  های نه چندان بلند سانسوریا رنگی را زینت داده است. جالب است بدانید این رنگ ها مصنوعی هستند و برای زیبایی بیشتر با دستگاه مخصوصی به نوک برگ­ها زده می شوند. خاصیت این رنگها طوری است که مانعی بر سر راه رشد گیاه نبوده و همراه با رشد گیاه کش می­آیند.

آبیاری سانسوریا رنگی

برای آبیاری و نگهداری سانسوریا رنگی، خوب است بدانید تا خاک گلدان کاملاً خشک نشده به آن آب ندهید. در فصل رشد هفته ای یک بار آبیاری سانسوریای رنگی کافی است.

-دمای مناسب برای رشد سانسوریای رنگی

این گیاه تحمل تغییرات دمایی زیادی از 10 درجه تا 30 درجه سانتیگراد را دارد.  البته بهترین دما برای آن 20 تا 30 درجه است. دقت داشته باشید اگر این گیاه شب های سردی را تحمل کند چند هفته بعد برگ­هایش آبکی شده و بیمار می شود. بنابراین برای نگهداری سانسوریا رنگی آن را سرمای شدید دورکنید.

 –کوددهی سانسوریای رنگی

ازت پایین برای رشد بهتر گیاه استفاده می شود.    npk در فصل رشد ماهی یک بار می­توانید از کود

نور مناسب سانسوریای رنگی

برای نگهداری سانسوریا رنگی به نور زیادی که فیلتر شده باشد نیاز دارد. در صورت کمبود نور، ساقه های این گیاه باریک وکم رنگ می شود.

بیماری سانسوریا رنگی

مهم ترین خطری که سانسوریا رنگی را تهدید میکند پوسیدگی ریشه است که برای جلوگیری از آن باید به آبیاری دقت کنید. سوراخ های کف گلدان هم به خروج آب و عدم پوسیدگی کمک شایانی می کند. اگر شاهد زرد شدن ساقه ها بودید نشانه بیماری قارچی است که استفاده از قارچ کش مانکوزب را به شما پیشنهاد می کنیم.

نحوه نگهداری از سانسوریا

طریقه نگهداری سانسوریای ابلق

طریقه نگهداری سانسوریا ابلق با سانسوریای شمشیری کمی تفاوت دارد.

-نور سانسوریای ابلق

مانند سایر سانسوریا این نوع از سانسوریا به نور کامل نیازمند است ولی در سایه هم می­تواند دوام بیاورد. گل سانسوریا تابش مستقیم آفتاب را نمی­تواند تحمل کند. اما فراموش نکنید که نگهداری سانسوریای ابلق و حفظ نوارهای زرد رنگ آن نیاز به نور بیشتری دارد.

آبیاری سانسوریای ابلق

ساقه های گوشتی سانسوریای ابلق نیاز این گیاه آپارتمانی را به آبدهی کم کرده است. در تابستان یک بار آبیاری در هفته و زمستان ها هر ده روز تا دو هفته به سانسوریای ابلق آب بدهید.

خاک سانسوریای ابلق

خاک لوم و سنگین بهترین خاک برای نگهداری سانسوریای ابلق است و مخلوطی از شن، ماسه، رس و برگ های پوسیده یا کود دامی پوسیده است. سانسوریای ابلق در خاک سنگین رشد بهتری داشته و جوانه و پاجوش بیشتری می زند.

انواع سانسوریا

طریقه نگهداری سانسوریا مهتابی

سانسوریای مهتابی از زیباترین نوع گیاهان زینتی است که برگهای خوش رنگش جذابیت خاصی به آن داده است. رنگ سبز سانسوریای مهتابی زیر نورهای مختلف به رنگ خاکستری و نقره ای در می­آید. برای حفظ رنگ این گونه سانسوریا نگهداری آن کمی حساس تر از سایر انواع است.

نور مورد نیاز سانسوریای مهتابی

نور مناسب برای نگهداری سانسوریای مهتابی در تابستان، پشت پنجره و نیم سایه است و زمستان ها زیر نور غیر مستقیم از آن نگهداری کنید. توجه کنید سانسوریای مهتابی را از معرض نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

آبیاری سانسوریای مهتابی

آبیاری زیاد برای نگهداری سانسوریای مهتابی چندان خوشایند نیست. بهتر است تا خشک نشدن کامل خاک سانسوریای مهتابی را آب ندهید. آبیاری زیاد باعث گندیدگی ریشه، شل شدن برگ­ها و افتادنشان می­شود.

خاک مناسب برای نگهداری سانسوریای مهتابی

خاک مناسب برای نگهداری سانسوریای مهتابی باید خاک سبک باشد تا آب اضافی را از خودش عبور دهد. بهتر است برای سانسوریای مهتابی از خاک برگی استفاده کنید که با سنگریزه مخلوط باشد.

دمای مناسب برای رشد سانسوریای مهتابی

دمای مناسب برای نگهداری سانسوریای مهتابی همان دمای منزل است که  از 15 تا 24 درجه دمای مناسبی است. هوای بسیار گرم و بسیار سرد به این گیاه آسیب میزند. بنابراین مراقب باشید دمای هوا برای نگهداری از سانسوریای مهتابی از 10 درجه پایین  تر نباشد.

سانسوریا مهتابی یا یخی

نگهداری برای حفظ خواص این گیاه آپارتمانی

بی شک آگاهی از طریقه نگهداری سانسوریا و آشنایی با خواص این گیاه آپارتمانی شما را برای خرید آن ترغیب می کند. برای نگهداری این گیاه جذاب و پر طرفدار، و همچنین خرید کود گیاهان آپارتمانی شوک می­توانید از کارشناسان وبسایت نیاز گیاهان کمک بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 5 / 5. امتیاز های این مقاله: 1

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها