کود مخصوص گل ها و گیاهان آپارتمانی

کود تقویتی برای گلهای آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان گلدار ( گل ارکیده، گل بنفشه آفریقایی) ، گیاهان با برگ های زینتی ( زامیفولیا، بنجامین، پاچیرا، شامادورا، فیلندرون، سانسوریا و…) ، کاکتوس ها و ساکولنت ها برای رشد مناسب نیاز به تغذیه با کود تقویتی گل های آپارتمانی دارند، بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که هر گیاه و گل آپارتمانی نیاز های متفاوتی دارد و باید کود مناسب گیاهان و گل های آپارتمانی را تهیه و استفاده نمایید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد و یا کمتر از مقدار مورد نیاز گیاه باعث آسیب رساندن به گیاه شده و در نتیجه گیاه آپارتمانی شما از بین خواهد رفت. پس با ما همراه باشید تا شما را با اسرار کوددهی گیاهان آپارتمانی و نقش عناصر در رشد و سلامت گیاه آشنا نماییم.

چرا گیاهان و گل های آپارتمانی به کود نیاز دارند؟

همانطور که انسان ها جهت تامین انرژی روزانه و رشد به مواد مغذی نیاز دارند، گیاهان هم جهت تامین انرژی فتوسنتز و توسعه بافت رویشی نیاز به مواد مغذی دارند. البته این نیاز در گیاهان به اندازه سایر جانداران نیست زیرا گیاه بخشی از عناصر نسبتا ساده را از طریق تبدیل نور خورشید به عنصر مورد نیاز بدست می آورد. با این وجود گیاهان جهت رشد بهتر به کود و مواد مغذی نیاز دارند. برای داشتن گیاهان آپارتمانی زیبا و سالم در درجه اول به نور و بستر کشت مناسب و در درجه دوم به کود تقویتی مناسب گل های آپارتمانی نیاز دارید.

کود مخصوص گلهای آپارتمانی

کود مناسب گیاهان آپارتمانی شامل چه عناصری می باشد؟

گیاهان به سه عنصر اصلی یا درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند که به اختصار کود NPK نامیده می شود. کود NPK در انواع مختلف و با اعداد متفاوتی شناخته می شود و رایج ترین آن کود سه بیست یا NPK-20-20-20 بوده که هر سه عنصر اصلی را به میزان مساوی داراست. در واقع این اعداد نشانگر میزان درصدی هستند که عنصر مورد نظر در کود وجود دارد. این سه عنصر درشت مغذی (ماکرو) عامل اصلی و مهم در رشد و تقویت گیاهان آپارتمانی شما هستند.

عنصر نیتروژن (N) :

نیتروژن منبعی مهم در متابولیسم (سوخت و ساز) انرژی و فتوسنتز گیاهان است و با تاثیرگزاری بروی گیاهان آپارتمانی به رشد قوی شاخه ها و برگ ها کمک کرده و با تولید کلروفیل، رنگ سبز را به گیاهان و گل های آپارتمانی هدیه می دهد.

عنصر فسفر  (P) :

وظیفه این عنصر کمک به رشد بهتر ریشه هاست. وظیفه دیگر فسفر حمل و نقل و ذخیره مواد غذایی و کمک به گیاه در برابر تنش های محیطی است. در صورتی که گیاه آپارتمانی شما گل تولید می کند، این عنصر نقش مهمی در کوددهی به گیاهان و گلهای آپارتمانی خواهد داشت.

عنصر پتاسیم (K) :

پتاسیم گیاهان و گل های آپارتمانی را تقویت کرده و به رشد سریع تر، افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و افزایش گلدهی تاثیر مستقیم دارد.

کود NPK

عنصر کلسیم (Ca) :

کلسیم در رشد و نمو دیواره های سلولس، حمل و نقل و نگهداری مواد معدنی در گیاهان، افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و همچنین افزایش سوخت و ساز و جذب نیتروژن نقش مهمی دارد.

عنصر منیزیم (Mg) :

منیزیم هسته اصلی کلروفیل را تشکیل داده و باعث تقویت رنگ دانه ها و به سبزتر شدن گیاه کمک می کند.

گوگرد یا سولفور (S) :

گوگرد یا سولفور عنصری جدایی ناپذیر در تولید کلروفیل می باشد. به گیاه در جذب نیتروژن، تولید اسید آمینه ، ویتامین و آنزیم های مورد نیاز گیاه کمک کرده و همچنین باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری و آفات می گردد.

کود مخصوص برای گیاهان آپارتمانی

سایر عناصر مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

علاوه بر عناصری که ذکر کردیم گیاهان آپارتمانی به سایر عناصر مانند آهن، روی ، بور ، منگنز و سایر عناصر ریزمغذی به میزان کمتری نیاز دارند. همچنین تامین آمینو اسیدها ، ویتامین ها و هورمون های گیاهی در نگهداری بهتر و رشد بیشتر گیاهان آپارتمانی نظیر : سانسوریا، شامادورا، پاچیرا، زامیفولیا، فیلندرون، شفلرا، آگلونما و…  و گیاهان گلدار مانند، بنفشهآفریقایی، گلارکیده ،گل آنتوریوم ، اسپاتی فیلوم ، گل سیکلامن  و….  نقش موثر و بسزایی دارند.

کود مخصوص گل ارکیده

کمبود مواد غذایی در گیاهان

گیاهان روش خاص خود را برای صحبت با ما دارند. آنها به جای استفاده از کلمات، با نشانه های مخصوص به خود، مانند تغییر رنگ برگ ها، متوقف شدن رشد و یا تغییر فرم و حالت به ما می فهمانند که از شرایط خود راضی نیستند. اگر متوجه شدید که رنگ برگ های گیاهانتان تغییر کرده بدانید که به احتمال زیاد گیاه زیبایتان دچار کمبود مواد مغذی در تغذیه خود شده است. پس بهتر است سریعا دست به کار شوید و رشد و شادابی را به گیاهانتان و گل هایتان بازگردانید.

علائم کمبود عناصر غذایی در گیاهان

ممکن است خاکی که برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده می کنید مواد مغذی کافی را در درون خود نداشته باشند. و یا پس از گذشت مدتی گیاه با استفاده از عناصر مغذی موجود در خاک و اتمام آنها با کمبود مواد مغذی روبرو شود. در این شرایط گیاه با بروز علائم مختلفی کمبودهای خود را نمایان می کند تا ما به آن رسیدگی کنیم. اگر ما این نیازها را به موقع رفع نکنیم ممکن است گیاهمان دچار مشکلاتی گاها جبران ناپذیر شود. البته گاهی پیش می اید که ما از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه مناسب گلها و گیاهانمان استفاده می کنیم، اما باز هم حال گیاهمان خوب نیست و دچار کمبود در جذب عناصر است. این مشکل ممکن است به خاطر بیش از حد قلیایی و یا اسیدی بودن خاک پیش بیاید. اکثر کودها و عناصر غذایی در PH 6.5 برای گیاهان قابل جذب هستند. پیشنهاد ما برای رفع این مشکل قرار دادن کود اسید هیومیک در برنامه کوددهی به گیاهان آپارتمانی است. (جهت آشنایی بیشتر با خواص اسید هیومیک می توانید به مقاله اسید هیومیک برای گیاهان آپارتمانی مراجعه کنید.)

نشانه های کمبود مواد مغذی گیاهان

  • برگ های پایینی زرد شده و می ریزند. کمبود نیتروژن
  • گوشه های برگ زرد می شود. کمبود پتاسیم
  • لکه های زرد رنگ بروی برگ گیاهان. کمبود زینک
  • برگ ها لکه دار شده و یا حالت نرمال ندارند. کمبود کلسیم
  • رنگ ساقه و یا برگ های سبز به بنفش(تیره شده) متمایل شده. کمبود فسفر
  • ایجاد سوراخ روی برگ ها. کمبود منگنز
  • برگ های جدید زرد و سفید هستند. کمبود آهن
  • برگ ها روشن با لبه های تیره. کمبود منیزیم
  • لکه های لکروزی و افزایش ضخامت برگ ها. کمبود مولیبدن
  • قهوه ای و سیاه شدن نوک برگ های تازه. کمبود بور
  • عدم تشکیل کامل جوانه ها و ریختن گل ها. کمبود منگنز
  • ساقه های باریک، سخت و چوبی شده. کمبود گوگرد(سولفور)

معرفی انواع کود برای تقویت گیاهان و گل های آپارتمانی

شما می توانید برای تغذیه گیاهان آپارتمانی از کود های الی و یا کود های شیمیایی استفاده نمایید. هر دو نوع کود به میزان مناسبی عناصر مورد نیاز جهت تقویت گیاهان آپارتمانی را داراست.

کودهای آلی برای تغذیه گل های آپاتمانی

کود آلی به کودهایی می گویند که توسط گیاهان و یا حیوانات ساخته می شوند. کود های دامی، کمپوست، پلت مرغی که یک کود فرآوری شده از فضولات مرغ است و یا ورمی کمپوست که از تجزیه کودهای دامی توسط نوعی کرم خاکی با نام “Eisenia foetida” بدست می آید در دسته کودهای آلی قرار می گیرند. از دیگر کود های آلی می توان به اسید هیومیک‌ که بقایای تجزیه‌شده مواد ارگانیک (آلی) هستند، اشاره نمود.

کود دامی برای گیاهان آپارتمانی

مزایای کودهای دامی

این کودها منشا طبیعی داشته و پس از پوسیدگی و تجزیه قابل استفاده می باشند. استفاده از این کودها باعث ایجاد تخلخل در خاک و همچنین بهبود ساختار خاک شده و به نگهداری آب در بافت خاک کمک بسزایی می کند.

معایب کود آلی حیوانی

میزان عناصر موجود در این کودها مشخص نیست و استفاده بی رویه و بیش از حد سبب بروز مشکلاتی گاها جبران ناپذیر در گیاهانتان خواهد شد. کودهای امی عمدتا بویی تند و زننده ای دارند و قابل استفاده برای گیاهانی که در منازل نگهداری می شوند نیستند. الیبته ورمی کمپوست به دلیل تجزیه شدن از این قاعده مستثنی است. چنانچه این کودها مراحل تجزیه را به صورت کامل نگذرانده باشند، ممکن است حامل تخم علف های هرز و باکتری های مضر برای گیاه آپارتمانی باشند.

کود های شیمیایی برای تقویت گیاهان آپارتمانی

این کودها در آزمایشگاه تولید می شود و نحوه مصرف آسانی دارند. میزان عناصر موجود در این کودها به طور دقیق مشخص شده و می توان به خوبی نیاز گیاهان آپارتمانی را رفع نمود. این کودها ارزان و به صرفه بوده و به آسانی می توان با سرعت بیشتر و کیفیتی بهتر نیازهای غذایی هر گیاهی را برآورده کرد. نکته ای که در هنگام خرید کود تقویتی گلهای آپارتمانی مهم است، این بوده که کود باید دارای عناصر ریز مغذی و درشت مغذی که به آنها اشاره کردیم باشد. چنانچه کودی که تهیه کردید دارای بعضی از عناصر مورد نیاز گیاه نباشد، باید کود دیگری به صورت جداگانه تهیه نموده و نیازهای غذایی گیاهان آپارتمانی را به طور کامل برآورده کنید تا گیاهی شاداب و سالم و مقاوم در برابر آفات و تنش ها داشته باشید.

کود تقویتی برای گیاهان آپارتمانی

چه موقع به گیاهان و گل های آپارتمانی کود بدهیم؟

اگر حال گیاهتان خوب نیست و علائم کمبود عناصر مغذی را به نمایش گذاشته، همین الان دست به کار شده و با خرید کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و استفاده از آن نیاز گیاهتان را رفع نموده و شادابی را به گل ها و گیاهان آپارتمانی خود بازگردانید. در غیر اینصورت بهتر است در فصل های بهار و تابستان که فصل رشد گیاهان است هر دو هفته یکبار به تغذیه مناسب گیاهان و گلهای آپارتمنای اقدام کنید. چنانچه نیازهای گیاهتان را فراموش کرده بودید، نباید برای جبران به یکباره و در مدت کوتاهی مقدار زیادی از مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار دهید. این عمل باعث بروز مشکلاتی مانند پژمرده شدن برگ ها و یا بد شکل شدن برگ های جدید خواهد شد. کمتر کود دادن به گل های آپارتمانی بهتر از کوددهی زیاد در فاصله زمانی نامنظم است.

بهترین کود گیاهان و گلهای آپارتمانی

همانطور که اشاره کردیم کود دادن به گل های آپارتمانی یکی از فاکتور های مهم برای شادابی و رشد بیشتر و بهتر گیاهان شماست. چنانچه پس از خواندن این مقاله قصد خرید کود سه بیست (npk) برای گیاهان آپارتمانی را دارید ، پیشنهاد می کنیم دست نگه داشته تا شما را با محصول ویژه برند شوک که مخصوص گیاهان و گل های آپارتمانی تهیه و تولید شده است، آشنا کنیم. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی شوک یک ترکیب فوق العاده و معجزه آسا حاوی تمامی عناصر و مواد معدنی مورد نیاز گیاهان است. کود گیاهان و گل های آپارتمانی شوک علاوه بر دارا بودن تمام عناصر ریزمغذی و درشت مغذی مورد نیاز گیاهان، حاوی اناوع هورمون های گیاهی و ویتامین های مورد نیاز گلها و گیاهان می باشد. این کود به بهترین شکل ممکن هرگونه نیاز غذایی گلهای ارزشمند و لوکس مانند گل آنتوریوم ، گل اسپاتی فیلوم ، گل سیکلامن ، گل بنفشه آفریقایی ، گل ارکیده و گیاهان زیبا و دوست داشتنیِ سانسوریا، شامادورا، پاچیرا، زامیفولیا، فیلندرون، شفلرا، آگلونما و سایر گلها و گیاهان زینتی شما را رفع می کند.

کود دهی به گیاهان آپارتمانی

مزایای کود گیاهان آپارتمانی شوک

  • افزایش سرعت ریشه دهی گیاه 
  • تحریک رشد رویشی گیاهان
  • بهبود ظرفیت تبادل کاتیونی در خاک گلدان 
  • کمک به تقویت گیاه در مقابله با شوک و تنش
  • بهبود سلامت رشد گیاه و افزایش مقاومت در برابر آفات و بیماری ها
  •  حاوی اسید های آمینه ضروری گیاه
  • دارای عناصر n.p.k به صورت مساوی جهت رشد و نمو انواع گیاهان آپارتمانی
  • حاوی تمامی ریز مغذی های موزد نیاز گیاه مانند: روی ،آهن ،منگنز، مس و بور، منیزیم، کلسیم، گوگرد و مولیبدن به صورت مایع
  • افزایش سرعت پاجوش دهی و افزایش تعداد پاجوش ها در گیاهانی مانند سانسوریا و زامیفولیا

نحوه مصرف کود مخصوص گیاهان آپارتمانی

قبل از استفاده و کوددهی، ظرف حاوی کود مخصوص گیاهان آپارتمانی را به خوبی تکان دهید. اگر قصد دارید گیاه را به روش محلول پاشی تغذیه نمایید، 2 میلی لیتر از این کود تقویتی گلهای آپارتمانی را با 100 سی سی آب به خوبی مخلوط کرده و سپس بروی گیاهتان اسپری نمایید. و چنانچه قصد دارید مواد مغذی را مستقیما به ریشه برسانید 5 میلی لیتر از این کود را در یک لیتر آب ریخته و به صورت آبیاری گیاهتان را با محلولی سرشار از مواد مغذی تغذیه کنید. جهت دریافت نتیجه بهتر  این عمل را هر دو هفته یکبار تکرار نمایید.

کود مخصوص گل های آپارتمانی

کلام آخر

سپاس ویژه از شما جهت مطالعه این مقاله چنانچه سوال و یا نکته نظری دارید خوشحال می شویم که آنرا از طریق فرم نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت ما نظرات شما عزیزان را بررسی و پاسخ داده می دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 0 / 5. امتیاز های این مقاله: 0

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا زرین

سلام و وقت بخیر. من دنبال کود فسفر برای گلدون های خونگیم هستم. چند تا سایت مختلف رو بررسی کردم و برای خرید هنوز به نتیجه نرسیدم. اصلا نمی خوام به کیفیت گیاه یا سلامتش آسیبی وارد بشه، فقط میخوام سرزنده بمونه و تغذیه بهتری داشته باشه. شنیدم کود فسفر برای این موضوع خیلی خوبه. خواستم بدونم نظر شما چیه و اینکه چه توصیه ای در مورد نوع کود و نحوه مصرفش دارید. برای مشتری های تهران اسید فسفریک رو ارسال می کنید؟ چقدر طول می کشه و هزینه اش چقدر میشه؟ ممنون