نگهداری از گیاهان آبزی و کود مناسب برای گیاهان آکواریومی

گیاهان آکواریومی

گیاهان آبزی یا گیاهان آکواریومی همانند گل ها و گیاهان آپارتمانی عمل کرده و علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط آکواریوم با جذب دی اکسید کربن و گازهای زیان آور و پس دادن اکسیژن محیط آکواریوم را سالم تر و زیباتر می کنند. زیبایی فوق العاده آکواریوم های گیاهی، هر بیننده ای را برای داشتنش وسوه می کند. اما پیش از اینکه اقدام به راه اندازی یک اکوسیستم گیاهی کوچک و زیبا درون آکواریوم نمایید بهتر است با پیشنیازهای آن آشنا شوید و با اطلاعات کافی اقدام به راه اندازی آکواریوم گیاهان آبزی نمایید.  

بستر مورد نیاز کاشت گیاهان آبزی

اکثر گیاهانی که در آکواریوم رشد می کنند (به جز تعدادی محدود) ریشه در بستر داشته و مواد مغذی مورد نیاز را از بستر جذب می کنند. بستر کاشت مناسب برای گیاهان آکواریومی ماسه و سنگ ریزه های استاندارد است. البته می توانید از ماسه هم به تنهایی استفاده کنید، اما به این دلیل نیاز به استفاده از سنگریزه هاست که بستر حاوی ماسه پس از گذشت مدتی رو به سختی رفته و به بستری غیرقابل نفوذ تبدیل می شود، که این امر ریشه دوانی و رشد گیاهان آبزی را با مشکل روبرو می کند. بنابراین پیشنهاد ما این است که پیش از اقدام به کاشت گیاهان آبزی از یک کارشناس خبره در این زمینه مشاوره بگیرید. همچنین می توانید از بسترهای آماده که توسط برندهای معتبر تولید و عرضه می شوند استفاده کنید. این بسترها علاوه بر ترکیبی مناسب از ماسه و سنگ ریزه دارای مقادیری املاح معدنی نیز هست که می تواند برای مدتی نیازهای غذایی گیاه را تامین کند.

نگهداری گیاهان آکواریومی

نور مناسب گیاهان آکواریومی

نیاز گیاهان به نور امری بدیهی است و گیاهان آکواریومی هم ازین قاعده مستثنی نیستند. بنابراین پیش از راه اندازی آکواریوم گیاهی باید به این نکته توجه ویژه باشید. نبود نور مناسب می تواند زحمات و هزینه هایی که برای راه اندازی آکواریوم گیاهی کرده اید را از بین ببرد، به همین دلیل نور مناسب را از اولویت های اصلی راه اندازی آکواریوم گیاهی در نظر بگیرید. هنگام تامین نور این نکته را در نظر داشته باشید که صرفا اتکا به نور خورشید برای تامین نیاز نوری، علاوه بر افزایش دمای آب، باعث ایجاد جلبک در محیط آکواریوم نیز می شود. همچنین استفاده از روشنایی عادی خانگی مانند لامپ های کم مصرف و مهتابی ها هم نیاز نوری گیاهان آبزی را برطرف نمی کند. استفاده از نورهای مصنوعی مخصوص رشد گیاهان که طیف های نوری مناسب برای گیاهان را دارا باشد، در کنار نور تصفیه شده خورشید بهترین گزینه برای تامین نور گیاهان آکواریومی است.

گیاهان آبزی

تغذیه و کوددهی به گیاهان آبزی

گیاهان آبزی به انواع مواد معدنی مانند، آهن، پتاسیم، فسفر، روی و …. نیاز دارند. اگر از بستری غنی برای کشت گیاهان ابزی استفاده می کنید تا مدتی نیاز به کوددهی ندارید، زیرا گیاه با ریشه دوانی، مواد مغذی مورد نیاز را از بستر جذب می کند. همچنین فضولات و پسماند غذای ماهی هم در تامین نیاز غذایی گیاهان کمک می کنند. شما با راه اندازی یک اکوسیستم گیاهی استاندارد می توانید بخش مهمی ازین نیازها را رفع نمایید. اگر هم بعد از مدتی متوجه علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان شدید و یا به دنبال شادابی بیشتر و رشد سریعتر گیاهان آبزی هستید، می توانید از کودهای مخصوص گیاهان آکواریومی برای تغذیه بهتر استفاده کنید.

گیاهان آکواریومی

کود مخصوص گیاهان آبزی و آکواریومی

همانطور که برای تغذیه گیاهان آپارتمانی از کود گلها و گیاهان آپارتمانی استفاده می کنیم، برای رفع نیازهای غذایی گیاهان آکواریومی هم نیاز به کود مخصوص گیاهان آبزی داریم تا علاوه بر تامین مواد غذایی گیاهان، برای ماهی ها و جانوران آبزی همبی خطر بوده و به آنها آسیبی وارد نکند. در ادامه با ما همراه باشید تا 2 مدل از بهترین کودهای مخصوص گیاهان آکواریومی را به شما معرفی کنیم.

کود گیاهان آکواریومی UNS

کود آهن و پتاسیم گیاهان آکواریومی UNS

دو ماده اصلی برای رشد سالم گیاه ، نور و مواد مغذی است. افزودن کود به مخزن شما می تواند باعث رشد سریعتر و سالمتر گیاهانتان شود. آهن یک ماده مغذی ضروری است که همه گیاهان برای زنده ماندن به آن نیاز دارند. این عنصر نقش مهمی در تولید کلروفیل و همچنین تنفس و متابولیسم (سوخت و ساز) گیاه دارد. به همین دلیل است که کمبود آهن باعث زرد یا سفید شدن برگها می شود و در نهایت منجر به توقف رشد یا از بین رفتن آنها می شود. افزودن آهن مایع در آکواریوم شما باعث رشد سالم می شود و به گیاهان خاصی امکان می دهد رنگ قرمز عمیق تری پیدا کنند. این کود علاوه بر آهن دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم نیز می باشد. آهن به سوخت وساز بیشتر گیاه کمک کرده و پتاسیم هم انرژی مورد نیاز برای رشد را در اختیار گیاهان قرار می دهد. این کود هیچ ضرری برای ماهیان آکواریومی ندارد.

کود گیاهان آبزی UNS
محلول پتاسیم 
3.20%
آهن (Fe)
0.497%

کود کامل گیاهان آکواریومی UNS

کود گیاهان آبزیUNS ALL IN ONE یک کود همه کاره و کامل برای گیاهان آکواریومی است . این ماده حاوی کلیه عانصر ریز مغذی و عناصر درشت مغذی مورد نیاز برای گیاهان یک مخزن آکواریوم است. همچنین این کود بی خطر برای ماهی و میگوهای آب شیرین است. این کود بدون دردسر و به سادگی قابل استفاده است و به دوزهای مکرر نیاز ندارد ، در حالی که هنوز هم گیاهان آبزی شما را برای رشد و شادابی و فراوانی نیاز دارد. مناسب برای انواع گیاهان آبزی با رشد سریع و پرمصرف و همچنین گونه های گیاهی با رشد کند مانند Anubias ، Ferns و Moss . این محصول فوق العاده با کیفیت از کمپانی آمریکایی UNS  تمام مواد مغذی میکرو و ماکرو مورد نیاز گیاهان آکواریومی مانند نیتروژن، فسفر و پتاس و همین طور ریز مغذی ها مانند آهن، گوگرد، روی، کلسیم ، منیزیم، منگنز، بور، مس و … را با درصد های مناسب گیاهان آبزی و ترکیبی فوق العاده در اختیار گیاهان قرار داده و کار شما را برای نگهداری طولانی مدت از گیاهان خاص و گران قیمت آکواریومی راحت خواهد کرد،  به نحوی که حتی می توانید با استفاده از محصولات UNS تبدیل به یک تولید کننده برخی از این گیاهان خاص و زیبا شوید.  

کود گیاهان آبزی UNS
نیتروژن (N)
2.44%
فسفر فعال (P2O5)
1.69%
پتاسیم محلول (K2O)
7.85%
کلسیم (Ca)
0.07%
منیزیم(Mg)
0.34%
سدیم (Na)
0.23%
سلوفور (گوگرد) (S)
0.7%
بور (B)
0.009%
نیکل (Ni)
0.000003%
کبالت (Co)
0.00037%
مس (Cu)
0.00011%
آهن (Fe)
0.52%
منگنز (Mn)
0.169%
مولیبدن (Mo)
0.00079%
زینک (Zn)
0.0049%
کود گیاهان آبزی UNS

نحوه استفاده از کود گیاهان آبزی

میزان مصرف کود بستگی به تعداد گیاهان و ابعاد مخزن آکواریوم شما دارد، اما می توانید با دوز 3 بار در هفته و در هر نوبت با یک بار پمپ کردن کود درون مخزن آکواریوم کوددهی را شروع کنید. اگر بعد از مدتی آثار بستن جلبک درون آکواریوم را مشاهده کردید، دوز مصرفی را در طول هفته به 2 و یا 1 بار کاهش دهید.  

خرید کود گیاهان آبزی

کودهای گیاهان آبزی UNS جزو بهترین و پرفروش ترین کودهای آبزی در بازارهای جهانی هستند. شما می‌توانید جهت ثبت سفارش و خرید غذای گیاهان آبزی،  و یا دریافت مشاوره پیش از خرید با شماره ۰۹۱۵۶۵۷۸۰۷۰ تماس حاصل فرمایید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به به این مقاله امتیاز بدید!

میانگیــــن امتیـــازات این مقالــه 3.7 / 5. امتیاز های این مقاله: 7

این مقاله امتیازی ندارد، اولین نفری باشید که امتیاز می‌دهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها